2

واکاوی رویکرد نظامی فرقه بابیه، در کتاب «جنگ زنجان»

  • کد خبر : 52101
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
واکاوی رویکرد نظامی فرقه بابیه، در کتاب «جنگ زنجان»
کتاب «جنگ زنجان» با نگاهی به تاریخ دویست ساله اخیر شهر زنجان و واکاوی اقدامات و رویکرد نظامی فرقه بابیه در کشور، توسط نویسنده زنجانی چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، پرویز فتح الله پور، نویسنده کتاب «جنگ زنجان» گفت: این کتاب در مورد یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ دویست ساله اخیر زنجان است، واکاوی یکی از سه جنگی است که پس از ظهور فرقه بابیه در کشور اتفاق افتاد و جریان بابیه را که جنبشی مذهبی و اجتماعی بود، وارد عرصه نظامی و سیاسی و مقابله مستقیم با دولت مرکزی کرد.

وی افزود: در این کتاب ابتدا اوضاع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران مقارن آغاز جریان بابیه مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نگاهی کلی به شیخیه و ظهور فرقه بابیه افکنده می‌شود.

فتح الله پور بیان کرد: پس از آن موضوع اصلی کتاب یعنی اوضاع زنجان و جریان‌های تأثیر گذار و حاکم در شهر و اختلافات میان طیف اکثریت روحانیان اصولی با ملأ محمد علی نماینده جریان اخباری و گرایش او به فرقه بابیه آغاز می‌شود.

نویسنده کتاب «جنگ زنجان» گفت: در دنباله کتاب اوج گیری اختلاف و آغاز جنگ میان دو گروه و دخالت قوای نظامی دولتی و مقاومت نه ماهه بابی ها و خسارات فراوان و ویرانی شهر و آثار و تبعات آن مورد بررسی قرار گرفته است. جنگ در آغازین سال سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به وقوع پیوست.

براساس این گزارش فتح الله پور پیش از این مقالات و طرح‌های پژوهشی مختلفی را انجام داده که از آن جمله می‌توان به طرح پژوهشی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در زنجان اشاره کرد.

طرح پژوهشی نقش زنان در انقلاب اسلامی در زنجان، طرح پژوهشی زن ایرانی و هویت تاریخی، مقاله سیاست مذهبی نادر شاه افشار و مقاله توتون و تنباکو در دانشنامه جهان اسلام از جمله فعالیت‌های پژوهشی فتح الله پور نویسنده کتاب «جنگ زنجان» است.

این کتاب در قالب پروژه زنجان پژوهی توسط موسسه فرهنگی مشکات حمایت شده است.

آئین رونمایی از کتاب «جنگ زنجان» شامگاه چهارشنبه با حضور آیت الله سید محمد حسینی زنجانی از مراجع تقلید جهان تشیع در سالن اجتماعات مسجد جامع شهر زنجان برگزار شد.

جنگ زنجان

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!