4

کارگردان «مقدس نما»: بعضی‌ها درباره انجمن حجتیه کتاب هم داشتند، اما با ما همکاری نکردند

  • کد خبر : 55491
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کارگردان «مقدس نما»: بعضی‌ها درباره انجمن حجتیه کتاب هم داشتند، اما با ما همکاری نکردند
کارگردان مستند «مقدس نما» گفت: ما برای گفت‌وگوهای کارشناسی به خیلی از افراد رو انداختیم، اما وقتی اسم انجمن حجتیه را می‌شنیدند حاضر به گفت‌وگو نمی‌شدند. حتی برخی از آن‌ها در این موضوع کتاب داشتند، اما ما را از سرشان باز می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مستند «مقدس نما» به کارگردانی عباس کنعانی اثری از سفیر فیلم درباره فعالیت‌های انجمن حجتیه است که ابتدای شهریور از آن رونمایی شد و قرار است در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کند.

انجمن حجتیه پیش از پیروزی انقلاب، فعالیت‌های خود را با هدف مبارزه با بهائیت آغاز کرد و توانست توجه و حمایت شخصیت‌های بزرگ مذهبی آن زمان را به خود جلب کند. پس از گذشت زمان و رو شدن ماهیت واقعی این گروه، شخصیت‌های حامی آن، یک به یک حمایت خود را از آن‌ها پس گرفته و از آن‌ها اعلام برائت کردند. ظاهر مذهبی اعضای انجمن حجتیه، یکی از دلایلی بود که توانسته بود افراد مذهبی را به خود جذب کند.

انجمن حجتیه تا چند سال بعد از انقلاب هم فعالیت خود را در داخل کشور دنبال می‌کرد اما بارها به خاطر مواضعی که ضد نظام جمهوری اسلامی داشت، به صورت صریح مورد انتقاد قرار گرفت، تا جایی که سرانجام در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۶۲، پس از سخنان امام خمینی(ره)، این انجمن به صورت رسمی تعطیل شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر فعالیتی نخواهد داشت.

تقابل اسلام سیاسی و سکولار

عباس کنعانی، کارگردان این مستند، «مقدس نما» را تصویر از تقابل اسلام سیاسی و اسلام سکولار می‌داند، سوژه‌ای که آرشیو ویدئویی از آن‌ها تقریباً وجود ندارد و آرشیوهای تصویری هم از مستندی که خودشان ساخته بودند به دست آمده است.

کارگردان «مقدس نما» درباره جزئیات تولید این مستند نیز گفت: ۱۴ ماه پژوهش این مستند و ۱۰ ماه فرآیند ساخت آن طول کشید که مجموعا دو سال شد. در طول ساخت پروژه به برخی اسناد محرمانه برخورد کردیم که اجازه دسترسی به آن ها را نداشتیم؛ چندین بار هم برای حضور در جلسات این انجمن اقدام کردیم که با موانع امنیتی مواجه شدیم. وقتی به سراغ اعضای انجمن حجتیه می‌رفتیم مدام به ما می‌گفتند با این کار آخرت خود را خراب نکنید.

کارگردان «مقدس نما»: بعضی‌ها درباره انجمن حجتیه کتاب هم داشتند، اما با ما همکاری نکردند

کنعانی افزود: درباره انجمن حجتیه آرشیوی که در اختیار داشتیم بیشتر عکس بود و آرشیو ویدئویی از آن‌ها تقریباً وجود ندارد. این آرشیوهای تصویری را هم از مستندی که خودشان ساخته بودند به دست آوردیم. در مرکز اسناد و آرشیو صدا و سیما، هیچ عکس، فیلم و صدایی از انجمن حجتیه نبود که بتوانیم به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

خیلی‌ها حاضر به گفتگو نشدند

وی ادامه داد: ما برای گفتگوهای کارشناسی به خیلی از افراد رو انداختیم. خیلی‌ها وقتی اسم انجمن حجتیه را می‌شنیدند حاضر به گفتگو نمی‌شدند. در حالی که برخی از آن‌ها حتی کتاب در این موضوع داشتند اما با اعلام اینکه ما تخصصی نداریم، این موضوع را از سرشان باز می‌کردند. به همین دلیل در این مستند تنها سه مصاحبه داریم و بیشتر حرف‌های تند و تیز هم مربوط به عباس سلیمی‌نمین است.

انجمن حجتیه چند لایه امنیتی برای خود تعریف کرده

کارگردان مستند «مقدس نما» ضمن اشاره به لایه‌های امنیتی انجمن حجتیه نیز خاطر نشان کرد: ما ابتدا می‌خواستیم به امروز انجمن حجتیه هم بپردازیم اما با حساسیت برخی نهادهای امنیتی مواجه شدیم. حتی خود انجمن هم چند لایه امنیتی برای خود تعریف کرده است که وقتی چند نوبت خواستیم با عضویت جعلی در این انجمن، در جلسات‌شان حضور پیدا کنیم موفق نشدیم. در لایه‌های امنیتی به راحتی سابقه رسانه‌ای ما را استخراج می‌کردند و متوجه می‌شدند وابسته به نهادهای انقلابی هستیم.

کنعانی افزود: انجمن حجتیه معروف است که حساسیت بالایی روی تشکیلات خود دارند و اصلاً اجازه نمی‌دهند فرد غریبه به جمع‌شان وارد شود. این انجمن هنوز فعال هستند اما با اسم و رسم فعالیت نمی‌کنند و گاهی باید یک سخنرانی و منبر را دنبال کنید تا متوجه شوید که همان حرف‌ها را می‌زنند. حتی مراسم و هیأت‌های مذهبی خاص خود را دارند که گاهی مخاطب عمومی هم به آن وارد می‌شود اما کسی متوجه ماهیت واقعی آن‌ها نمی‌شود. در شهر تهران هم بیشتر تمرکز آن‌ها حوالی شمال شهر است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55491

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!