4

گفتگوی ادیان و درس هایی از مشارکت های مسلمانان و یهودیان

  • کد خبر : 27130
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
گفتگوی ادیان و درس هایی از مشارکت های مسلمانان و یهودیان
برای اولین بار در تاریخ، مسلمانان و یهودیان در کنار یکدیگر، تحت عنوان اقلیت در دموکراسی های آزاد، مشارکت می‌کنند. این یک چالش و فرصت بی سابقه در تاریخ گفتگوی ادیان است. آری گوردون می‌گوید: ۱۶ سال پیش، وقتی که کارم را در زمینه‌ی روابط بین ادیان آغاز کردم، ارتباط های یهودیان و مسلمانان پرمخاطره و مملو از سوءظن دو طرفه بود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، برای اولین بار در تاریخ، مسلمانان و یهودیان در کنار یکدیگر، تحت عنوان اقلیت در دموکراسی های آزاد، مشارکت می‌کنند. این یک چالش و فرصت بی سابقه در تاریخ گفتگوی ادیان است. آری گوردون می‌گوید: ۱۶ سال پیش، وقتی که کارم را در زمینه‌ی روابط بین ادیان آغاز کردم، ارتباط های یهودیان و مسلمانان، بسیار پرمخاطره و مملو از سوء ظن دو طرفه بود.

بسیاری از یهودیان آمریکایی شناخت کاملی از مسلمانان نداشتند و آنها را از طریق فاجعه ۱۱ سپتامبر و انتفاضه دوم، قضاوت می‌کردند. در همین حال، مسلمانان آمریکایی نیز از سبک زندگی یهودیان فاصله های زیادی داشتند، هر کس از یهودیان حمایت می‌کرد، آن را اسلام هراس و ضد فلسطین می‌دانستند.

با بالا گرفتن تنش ها میان اسرائیل و فلسطین، و شعله ور شدن درگیری ها، جوامع بین المللی از طریق بیانیه های رسانه ای این اتفاقات را محکوم کردند.

روابط مسلمانان و یهودیان، استرس های ماه مه

با خواندن تیترهای رسانه های آمریکایی پس از درگیری های ۱۱ روزه بین حماس و اسرائیل، ممکن است تصور کنید چیزی تغییر نکرده است. در این رسانه ها ما شاهد شیطنت ها و کینه توزی های سازمان یافته ای علیه تعامل های یهودیان و مسلمانان بودیم. حتی یک کارشناس یهودی که یک گروه یهودی را به دلیل همکاری با یک سازمان مسلمان که از سیاست اسرائیل انتقاد می کرد، به عنوان همکاران نازی ها نام برد. با این حال، بر خلاف تصور عمومی، در سالهای اخیر از روش های مختلف، تعامل های بسیار خوبی بین پیروان این دو دین، در همسایگان و هم مدرسه ای ها به وجود آمده است.

یهودیان و مسلمانانی که خواهان روابط مشترک و گفتگوی ادیان بودند، در ماه مه استرس ها و فشارهای زیادی را متحمل شدند. با وجود تمام درگیری ها و اختلافات، تعامل و مشارکت سازنده اجتناب ناپذیر نیست. برای کسانی که می‌خواهند در این مسیر قدم بردارند، و به این تعامل کمک کنند، ۱۰ نکته مفید وجود دارد. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

۱۰ نکته مفید در تعامل رابطه بین یهودیان و مسلمانان

۱- جایی که بوده ایم، راه آینده را نشان ما نمی‌دهد

هر دو طرف در گفتگوی بین مسلمانان و یهودیان، باید صادقانه در مورد رویدادهای خصمانه و درگیری های تاریخی با یکدیگر گفتگو کنند. آنها باید بدانند، گذشته‌ی پر از مشاجره، مسیر فردا را روشن نمی‌کند. لازم است برای نوشتن فصل جدیدی در روابط بین ادیان، مشکلات تاریخی را حل و فصل کنند.

۲- بسیاری از جاده ها، به آینده ختم می‌شوند

مسلمانان و یهودیان آمریکایی، مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به مشارکت طی می‌کنند. آنها از گفتگوی ادیان گرفته تا کمپین های علیه نفرت پراکنی را برای رسیدن به هدفشان امتحان می‌کنند. برای این کار، آموزش هایی درباره اسلام یا یهودیت داده می‌شود. مبادلات فرنگی مانند، شرکت در افطار مسلمانان و مراسمات یهودی و… انجام می‌شود. این جوامع در اتفاقات مختلف کنار یکدیگری می‌ایستند. همانطور که مشاهده شده است، قتل عام در کنیسه و مساجد پیتسبورگ باعث ایجاد پیوند محکم تری بین پیروان دو دین شده است.

۳- ترول (افراد مخرب) را تغذیه نکنید

در هر دو جامعه، آتش فشان هایی وجود دارد که می‌خواهند با فوران کردند، روابط این دو گروه را تخریب کنند. به عنوان مثال، ادعا می‌کنند که فقط مسلمانان حلال زاده هستند و یا فقط خون یهودیان پاک است. این تخریب ها در سال ۲۰۰۱ رواج داشت. اما حالا در سال ۲۰۲۱ این افراد تنها در مسیر آزار و اذیت هر دو گروه قرار دارند. با این حال، این افراد از جنجال ها و تنش ها تغذیه می‌شوند.

گفتگوی ادیان

۴- پرداخت عوارض عبور از پل

با وجود تمام پیشرفت ها و گفتگوی ادیان، هنوز هم فرضیات و اطلاعات نادرست در بین دو گروه مسلمان و یهودی وجود دارد. به عنوان مثال، به مسلمانان افراط گرا گفته می‌شود، یا یهودیان را متهم به لذت بردن از آزار فلسطینیان می‌کنند. برای عبور از این پل و رسیدن به فردایی بهتر، باید حقایق را بیان کنیم. تحول جامعه ارزش هزینه هایی که برای آن می‌پردازیم را دارد.بسیار از اوقات افرادی که در زمینه ایجاد پل ارتباطی بین دو گروه هستند، تنها به افرادی که در حلقه آنها و در شبکه های اجتماعی بین ادیان مشارکت دارند، اکتفا می‌کنند. در صورتی که برای رسیدن به هدف، باید از حلقه های کوچک درونی خود فراتر رویم. باید در گروه های مختلف هویتی ریشه کرد و رشد کرد. این تنها راه محافظت از این پل است.

۶- به فاصله ها و تفاوت ها احترام بگذارید

هر دو گروه مسلمانان و یهودیان، عقاید مشترک زیادی دارند. به عنوان مثال، هر دو به توحید، نبوت و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد دارند. بسیاری از ساختارهای آیینی هر دو گروه، مشابه هستند مانند برخی از روزه ها، نمازهای روزانه، جشن ها، مراسمات و… در ایالات متحده، آین آموزش های مذهبی، به اشتراک گذاشته می‌شود. با تمام این تفاسیر باید به تاریخچه، تعهدات و تفکرات متمایز هر دو گروه احترام بگذاریم. روابطی که تنها روی نقاط مشترک تمرکز داشته باشد، وقتی نقطه اختلاف ها شروع شود، از هم می‌پاشد.

۷- بار را به اشتراک بگذارید

شراکت بدون تعادل قدرت، بسیار ناپایدار است. در گفتگوی ادیان و ایجاد روابط بین مسلمانان و یهودیان باید به ظرفیت هر دو طرف، میزان مسئولیت پذیری متقابل، ریسک مشترک و کنترل مشترک، توجه کرد. هیچ یک از جوامع گفتگو، نباید حامی یا ضد جامعه دیگر باشد.

۸- زمین را بشناسید

کمک برای شکل گیری روابط بین ادیان، همیشه با شک ها و تردید ها و همچنین سوالهای زیادی رو به رو می‌شود. به عنوان مثال می‌گویند: چرا آنها به اندازه ما حمایت نمی‌کنند، شاید شما از طرف آنها ماموریت دارید و… زمانی که زمین جوامع خود را بشناسید، می‌توانید در آنها اعتماد سازی کنید. جلب اعتماد مهمترین گزینه برای رفع این مشکل است.

گفتگوی ادیان

۹- گام های اشتباه اجتناب ناپذیرند

در کنار هم قرار گرفتن مسلمانان و یهودیان، در تاریخ برای اولین بار اتفاق می‌افتد. در مسیر گفتگوی ادیان فرصت ها و چالش ها بی سابقه هستند. با تمام این تفاسیر، با وجود جامعه قطبی شده‌ی آمریکا که توسط رسانه ها کنترل می‌شود، اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند. رهبر گروه چیزی می‌گوید، که دیگری را ناراحت می‌کند. سخنرانی حرفی می‌زند که مخاطره آمیز است و… برای عبور از این مسئله، هر دو طرف باید اشتباهات خود را خیرخواهانه بپذیرند و برای اصلاحات آن قدم بردارند.

۱۰- برای استراحت مکث کنید و از منظره لذت ببرید

گفتگوی ادیان و این هم اندیشی ها، مانند یک سفر طولانی و طاقت فرسا است. در این مسیر ممکن است خسته شویم. گاهی باید توقف کنیم و از دستاورد ها لذت ببریم و قدر پیشرفت ها را بدانیم. برنامه های دوستی و مشارکت یهودیان و مسلمانان در سراسر ایالات متحده شکوفا شده است. اشتراکات مذهبی و تهدید های مشترک، پایه این روابط را گرم می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!