1

قدرت‌گیری جریان‌های افراطی دینی در اسرائیل؛ افزایش تبعیض علیه زنان

  • کد خبر : 51078
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۱
قدرت‌گیری جریان‌های افراطی دینی در اسرائیل؛ افزایش تبعیض علیه زنان
داده‌ها و الگوهای رفتاری غالب نشان می‌دهد که زنان در اسرائیل از چندین نوع تبعیض منفی از نظر حقوق اقتصادی و اجتماعی خود رنج می‌برند که در نتیجه استناد جامعه در نگاه خود به زنان به ارزش ها و معیارهای دینی یهودی است که اصل برابری جنسیتی را رد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بر اساس آخرین گزارش کنست، زنان در اسرائیل ۸۳ درصد از دستمزد مردانی را دریافت می‌کنند که در همین سمت هستند همچنین علیرغم اینکه زنان ۶۲ درصد از نیروی کار بخش دولتی را تشکیل می‌دهند، اما تنها ۴۵ درصد از مناصب ارشد به آنها تعلق دارد و نیز ۱۹ درصد از مناصب «مدیر کلی» در دست زنان است.

روزنامه اقتصادی اسرائیلی «کالکالیست» گزارش داده است که تبعیض علیه زنان در بخش خصوصی شدیدتر است و هر چه یک زن در جایگاه بالایی قرار داشته باشد، در مقایسه با مردانی که همین سمت را دارند، تبعیض علیه او بیشتر می‌شود. به نوشته این روزنامه، متوسط دستمزد زنانی که سمت مدیرکلی در شرکت‌های بخش خصوصی دارند، ۷۶ درصد میانگین دستمزد مردان را تشکیل می دهد.در برخی از شرکت ها، مدیران کل مرد شش برابر دستمزد زنانی که در همان سمت هستند، دریافتی دارند.

«یرون زله‌خا»، اقتصاددان اسرائیلی که پیش از این سمت «حسابدار ارشد وزارت دارایی» را بر عهده داشت، اظهار داشت: اسرائیل در تلاش برای کاهش شکاف در الگوهای تعامل رسمی بین مردان و زنان در بخش‌های اقتصادی نیست، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی»، اسرائیل در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که شاهد تبعیض علیه زنان به نفع مردان هستند. زنانی که از شدت تبعیض علیه خود آگاهی دارند، سطح انتظارات خود را حتی پیش از رقابت بر سر مناصب در نهادهای مختلف کاهش می‌دهند.

زنان اسرائیلی از تبعیض آشکار در زندگی سیاسی و عمومی رنج می‌برند. در انتخابات پارلمانی که در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی برگزار شد، ۲۹ زن به نمایندگی ( ۲۶درصد از مجموع نمایندگان کنست) پارلمان انتخاب شدند، در حالی که در انتخابات قبلی به ۳۵ نماینده زن در کنست حضور داشت. اسرائیل از نظر حضور زنان در پارلمان از میان ۱۹۲ پارلمان در کشورهای جهان در رتبه ۹۳ قرار دارد. شش زن در دولت فعلی پست‌های وزارتی را به خود اختصاص داده اند، در حالی که دولت قبلی شامل ۹ وزیر زن بود و یک زن نیز سمت معاون وزیر اشتغال داشت اما اکنون به دلیل حضور جریان‌های دینی افراطی که مخالف حضور زنان در عرصه سیاسی و عمومی به دلیل انگیزه‌های دینی هستند، حضور زنان در دولت کاهش یافته است.

گرچه اسرائیل خدمت سربازی اجباری را هم بر مردان و هم بر زنان اجبار کرده است، اما تبعیض علیه زنان در ارتش امری رایج است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «مرکز دموکراسی اسرائیل»، حضور جوانان دارای گرایش‌های دینی افراطی در یگان‌های نظامی موجب تشدید مشروعیت‌زدایی از خدمت زنان در ارتش شده است و خاخام‌ها استدلال می‌کنند که خدمت سربازی زنان با در کنار جوانان دینگرا ناسازگار است.

این گزارش نشان می‌دهد که ارتش از ایجاد یک اداره ویژه برای اطمینان از حفظ لباس «مناسب» سربازان زن برای تضمین عدم آسیب به احساسات سربازان حریدی تردید نکرده است؛ امری که باعث شده تا زنان از خدمت در بسیاری از واحدهای نظامی خودداری کنند.

با نفوذ روزافزون نیروهای مذهبی در داخل دولت و جامعه، تمایل آشکاری برای محدود کردن زنان سکولار در حمل و نقل عمومی پدیدار شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که یک زن مسن شکایت کرده که بازرس یک اتوبوس عمومی از او خواسته است که در صندلی‌های عقب بنشیند زیرا او یک زن است.

برخی از شوراهای محلی در شهرهایی که تعداد زیادی یهودی افراطی وجود دارد، مایلند زنان و مردان را در مراسم عمومی که برگزار می‌کنند، از هم جدا کنند، مانند شهرداری «بیت شمیس» در غرب اورشلیم اشغالی. حتی تحت فشار پیروان جنبش مذهبی حریدی حضور زنان در تبلیغات تجاری کم‌رنگ‌تر شده است.

«تال هافمن»، مدیر روابط عمومی در «لابی زنان در اسرائیل»، اظهار داشت: همه شاخص‌ها بیانگر آن است که پدیده تفکیک جنسیتی در همه نهادها و ارگان‌های دولتی در نتیجه پررنگ شدن تاثیرگذاری جریان‌های دینی افزایش خواهد یافت.

هافمن با هشدار نسبت به پیامدهای توافق لیکود به ریاست نتانیاهو با احزاب حریدی برای گسترش اختیارات دادگاه‌های دینی، اظهار داشت: با این اقدام، خاخام‌ها قادر به تصمیم‌گیری در برخی از پرونده‌های مدنی خواهند بود، قضات دادگاه‌های دینی خاخام‌هایی هستند که با انگیزه و اعتقادات دینی افراطی به تصمیم‌گیری علیه زنان اقدام خواهند کرد.

یهودیان حریدی کیستند؟

حریدی‌ها جریان دینی بسیار افراطی هستند، واژه حریدی به معنای «پرهیزکار» است، آنها صهیونیسم را انکار می‌کنند و اغلب در فلسطین، امریکا و کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند و به تورات و اصول فکری یهودیت قدیمی اعتقاد دارند.

حریدی‌ها بر عمل به نصوص تورات، تلمود و آموزه‌های خاخام‌ها تاکید دارند و معتقدند اسرائیل و زندگی یهودیان باید بر اساس شریعت یهود و آموزه‌های توراتی و نه اصول دموکراسی و ارزش‌های صهیونیسم و قوانین مصوب انسان‌ها اداره شود لذا از نفوذ خود برای تحمیل این آموزه‌ها بر زندگی روزانه اسرائیلی‌ها استفاده خواهند کرد.

تعداد یهودیان حریدی چقدر است؟

شمار حریدی‌ها اکنون به ۱٫۲۸ میلیون نفر می‌رسد، تعداد آنها در سال ۲۰۰۹میلادی تنها ۷۵۰ هزار نفر بود، رشد جمعیت حریدی‌ها ۴ درصد است در حالی که رشد جمعیت عمومی اسرائیل ۲٫۳ درصد است، بنابراین جامعه حریدی سریع‌ترین رشد جمعیتی را در اسرائیل داراست.

یهودیان حریدی در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۶ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد و مرکز آمار اسرائیل برآورد کرده است که تعداد حریدی‌ها در سال ۲۰۳۳ میلادی به دو میلیون نفر خواهد رسید.

بیش از ۴۰ درصد یهودیان حریدی‌ها در شهر بیت المقدس و در منطقه «بنی براک» در نزدیکی تل‌آویو سکونت دارند، ۷ درصد آنها در شهرک‌های بیت شیمش در نزدیکی بیت المقدس و ۵۳ درصد هم در شهرک‌های اغلب حریدی‌نشین «مودیعین عیلیت»، «بیتار عیلیت» و «إلعاد» در کرانه باختری اشغالی ساکن هستند و یا در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ نظیر صفد، طبریا، أسدود، ملبّس (بیتاح تکفا،حیفا، صرفند، وأم خالد (نتانیا) اقامت دارند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.