1

صهیونیسم چیزی غیر از یهود است/ اخراج صهیونیست ها تحقق وعده الهی است

  • کد خبر : 55806
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
صهیونیسم چیزی غیر از یهود است/ اخراج صهیونیست ها تحقق وعده الهی است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه براساس امر قرآن کریم، اخراج صهیونیست‌ها باید در دستور کار ما مسلمانان باشد، گفت: مردم مظلوم فلسطین به‌دلیل اینکه از سرزمین خودشان اخراج و مورد هجوم واقع شده‌اند، مصداق بارز آیه ۳۹ سوره حج هستند، پس قیام و جهاد آن‌ها کاملاً شرعی است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، استاد حوزه علمیه قم در تلویزیون اینترنتی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه که امروز، ۲۹ مهرماه برگزار شد، به تبیین «مبانی قرآنی مقاومت» پرداخت و گفت: از آنجا که اولین و مهمترین متن منبع معرفتی دینی ما مسلمانان قرآن کریم است، باید در همه برنامه‌ریزی‌های زندگی‌هایمان در وهله اول از آن الهام بگیریم.

وی ادامه داد: در مورد جریان فلسطین آموزه‌های متعددی را قرآن کریم برای ما به ارمغان آورده است. یکی از این موضوعات جایگاه بیت‌المقدس در قرآن کریم است. در اولین آیه سوره مبارکه اسراء داریم که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا؛ پاک و منزه است خدایی که در شبی بنده خود (محمد) را از مسجد‌الحرام (مکه معظمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم.»

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اینکه سفر معراج پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام آغاز می‌شود و به مسجدالاقصی می‌رسد و از آنجا اوج می‌گیرد، پس پایگاه سفر معنوی، آسمانی و ملکوتی پیغمبر اکرم(ص) مسجدالاقصی است. فلسطین اولین جایگاهی که دارد، پایگاه صعود و پرواز معنوی و ملکوتی خاتم الانبیاست.

زمانی با اشاره به نظر سایر ادیان آسمانی در مورد مسجدالاقصی اظهار کرد: علاوه بر اینکه مسجدالاقصی اولین قبله ما مسلمانان بوده، در منظر مسیحیان و یهودیان نیز به‌عنوان دو دین بزرگ الهی مورد تقدیس واقع شده است.

قیام و جهاد فلسطینیان کاملاً شرعی است

وی افزود: در قرآن کریم در مورد مردم مسلمانی که از منطقه خودشان اخراج شده‌اند، فرمان قیام و قتال صادر شده است. قرآن در آیه ۳۹ سوره حج می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛ به مسلمانان که مورد جنگ و هجوم قرار گرفته‌اند اجازه مقابله با دشمنان داده شد، زیرا آن‌ها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آن‌ها قادر است»؛ مردم مظلوم فلسطین به‌دلیل اینکه از سرزمین خودشان اخراج و مورد هجوم واقع شده‌اند، مصداق بارز این آیه شریفه هستند، پس قیام و جهاد آن‌ها کاملاً شرعی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بازگشت صهیونیست‌ها به سرزمین‌هایی که از آنجا به فلسطین مهاجرت کرده‌اند، اظهار کرد: نکته دیگر این است که مسلمانان نه‌ تنها باید خودشان قیام کنند و به فلسطین بازگردند، بلکه لازم است غاصبان و صهیونیست‌هایی را که شامل افرادی از انگلیس، روسیه و مناطق مختلف دیگر بوده و به فلسطین آمدند، به سرزمین‌های قبلی‌ برگردانند.

وی ادامه داد: قرآن کریم در این باره در آیه ۱۹۱ سوره بقره می‌فرماید: «وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ؛ و متجاوزان و ظالمان را هر کجا یافتید، به قتل برسانید و از جایی که شما را بیرون کردند بیرونشان کنید و فتنه از قتل و کشتار بدتر است»؛ پس براساس امر قرآن کریم، اخراج صهیونیست‌ها باید در دستور کار ما مسلمانان باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بر همه جمعیت مسلمانان دنیا واجب شرعی است که به حمایت از مردم فلسطین پرداخته و به کمک آن‌ها بروند. در این مورد فقط دعا کافی نیست و خداوند در آیه ۷۵ سوره نساء می‌فرماید: «وَ مَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ»؛ در این آیه خداوند سایر افراد بشر را به کمک‌رسانی به مظلومان امر کرده است.

زمانی با بیان اینکه نباید قدرت جهان اسلام را کم و نادیده گرفت، یادآور شد: در این زمینه باید دید آیا کمیت قوای اسلام و قلت آن در مقابل نیرو‌های دشمن می‌تواند دلیلی برای سکوت جهان اسلام در برابر این همه جنایت شود؟ در پاسخ، خداوند در آیه ۲۴۹ سوره بقره می‌فرماید: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛ چه بسیار گروه‌هایی که تعداد کمی داشتند، اما بر گروه‌های پرجمعیتی به اذن خداوند پیروز شدند.»

وی تصریح کرد: این یک قانون و سنت الهی است و به‌صورت موردی و اتفاقی هم نبوده است. در جنگ‌های متعددی شاهد وقوع این سنت الهی بوده‌ایم؛ جنگ‌هایی همچون جنگ بدر و در دوران معاصر ما جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با اسرائیلی‌ها نمونه‌هایی از وقوع این قانون الهی است.

ظهور عملی آیه قرآن کریم توسط نیرو‌های مقاومت

استاد حوزه علمیه قم با ذکر خاطره‌ای از جنوب لبنان و مرز مناطق اشغالی فلسطین یادآور شد: در سفری به مناطق فتح شده طی جنگ ۳۳ روزه به بالای قله‌ای رفتیم که نیرو‌های حزب‌الله لبنان در آنجا استقرار داشتند. در پایین این قله نیرو‌های رژیم صهیونیستی قابل رؤیت بودند. زمانی که حزب‌الله بر قله مسلط شده بود، نیروی قدس سپاه به آن‌ها پیشنهاد تأسیس مرکز آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی نظامی به نیرو‌های جوان حزب‌الله را داد.

زمانی گفت: برای این کار، روی قله و روبروی نیرو‌های ارتش اسرائیل را به حزب‌الله پیشنهاد دادند و این پیشنهاد از سوی حزب‌الله نیز مورد استقبال قرار گرفت. من همین موضوع را با افتخار دیدم و مشاهده کردم که نیرو‌های جوان حزب‌الله در مقابل دیدگان صهیونیست‌ها با اقتدار در حال انجام تمرین‌های نظامی خود هستند و ارتش اسرائیل جرئت کوچکترین تحرکی علیه آن‌ها ندارد، اینجا بود که با چشمان خودم ظهور عملی این آیه قرآن کریم را دیدم.

وی ادامه داد: در ادامه حزب‌الله لبنان اقدام به ساخت و راه‌اندازی یک مرکز تفریحی بر روی همان قله کرد و نامش را گذاشت پارک جمهوری اسلامی ایران. در این پارک آلاچیق‌هایی را هم ایجاد کرده و روی هر کدام از آن‌ها نام یکی از استان‌های ایران را گذاشتند. ارتش اسرائیل به آمریکایی‌ها گفتند که کاری برای ما انجام دهید، چراکه جمهوری اسلامی ایران همسایه ما شده و ما مورد تهدید جدی قرار داریم. اما آمریکایی‌ها کمکی به آن‌ها نکردند و گفتند که ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه دولت‌های اسلامی حق تأسیس سفارت اسرائیل در کشورهایشان و ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی با این رژیم جعلی را ندارند، ادامه داد: در قرآن داریم که «إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَی إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ» و می‌فرماید: «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ». این آیات شریفه به‌طور صریح به ما می‌گویند که بر شما واجب است هیچ‌گونه ارتباطی با کسانی که از سرزمینتان اخراجتان کردند، نداشته باشید.

آیات مرتبط با حمایت از فلسطین

زمانی تصریح کرد: این نهی به معنای حرمت ارتباط با رژیم صهیونیستی است و جای بسی تأمل است که تمام دولت‌های به ظاهر اسلامی که اقدام به عادی‌سازی روابط خود با این رژیم غاصب کرده‌اند، در مقابل این آیه قرآن چه پاسخی دارند؟ همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی باید به کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین و حمایت اقتصادی از آن‌ها اقدام کنند. در آیات هفتم و هشتم سوره حشر، آنجا که می‌خواهد موارد مربوط به فیء را تشریح کند، می‌فرماید: «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ، لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ».

زمانی بیان کرد: خداوند در این آیات به صراحت سهم داشتن مسلمانان آواره‌ای که از سرزمین‌هایشان اخراج شده‌اند در بیت‌المال مسلمین را اعلام کرده است. پس بر همه ملل و دول اسلامی واجب است از مسلمانان فلسطین حمایت اقتصادی به عمل آورند. مردم فلسطین به‌ویژه ساکنین نوار غزه در سختی و رنج بسیاری به سر می‌برند و لازم است تمام جهان اسلام به کمک و یاری آن‌ها همت گمارند.

ادوار پنج‌گانه تاریخ فلسطین

وی ضمن تشریح سیر تاریخی شکل‌گیری جامعه فلسطین ادامه داد: اگر بخواهیم تاریخ فلسطین را به‌صورت مختصر دوره‌بندی کنیم شاید بتوان آن را به پنج دوره بزرگ و مهم تقسیم کرد. اولین دوران تأسیس فلسطین از زمان کنعانیان تا ظهور اسلام است. مقطع دوم آن از ظهور اسلام تا جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ میلادی است که در طول این دوره فلسطین از اولین کشور‌هایی بود که اسلام را پذیرفت. تا پیش از آن فلسطین محل زندگی عده‌ای از مسیحیان و یهودیان بود و با پذیرش اسلام اکثریت آن مسلمان شدند.

زمانی اظهار کرد: شاید از دو دهه پیش از آغاز جنگ جهانی اول و در اواخر قرن نوزدهم میلادی جرقه‌های ورود صهیونیسم به میدان سیاست زده شد. صهیونیسم چیزی غیر از یهود است و یهودیان پیرو حضرت موسی(ع) هستند که معتقدند باید در حال حاضر نیز بر دین آن حضرت باقی بمانند. گرچه ما به آن‌ها انتقاد‌هایی داریم، اما اصول بنیادینی که بین همه ادیان آسمانی مشترک است در میان آن‌ها هم وجود دارد. اما صهیونیسم یک جریان نوپدید و حزب سیاسی است که در آغاز قرن بیستم با تشکیل آژانس یهود شروع به فعالیت در جهت سلطه‌گری و غصب کرد.

وی با برشمردن دلایل نامگذاری جریان‌ سیاسی صهیونیسم بیان کرد: این حزب سیاسی به دلیل اینکه صهیون نام کوهی است در فلسطین و طرفداران این جریان سیاسی خود را طرفدار این کوه می‌دانند، لذا حزب خود را هم به همین لفظ، نامگذاری کردند. این افراد فلسطین را به‌عنوان پایگاه خود برای جمع شدن و متمرکز شدن انتخاب کردند. صهیونیست‌ها برای ورود به فلسطین در ابتدا شروع به خرید زمین‌های مسلمانان کرده و حدود شش درصد از این سرزمین را از این طریق به‌دست آوردند. وقتی این خرید‌ها را انجام دادند، به انگلیس، آمریکا و روسیه آن زمان اعلام کردند و خواهان به رسمیت شناخته شدن از سوی این سه ابرقدرت شدند. پس از این اعلام بود که برای ایجاد حاکمیت خود در سرزمین فلسطین اقدام کردند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی افزود: در دوران شروع سلطه رژیم صهیونیستی اغلب یهودیان مقیم فلسطین با یهودیان مهاجر مخالفت کردند و بین آن‌ها درگیری‌هایی اتفاق افتاد. نتیجه این درگیری‌ها به زندان افتادن تعدادی از یهودیان مقیم و تبعید برخی دیگر از آن‌ها بود. حتی تعدادی از خاخام‌های یهودیان مقیم فلسطین هم توسط صهیونیست‌ها زندانی و تبعید شدند. آن‌ها جریان صهیونیستی را جریانی غیردینی و از نوع سلطه استعماری می‌دانند.

وی گفت: دوره سوم که شامل ورود صهیونیست‌هاست از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ است. این دوره شامل ورود صهیونیست‌ها به فلسطین، جای گرفتن آن‌ها، اشغال و تلاش برای رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی است. در سال ۱۹۴۸ بود که سازمان ملل کشور مستقل اسرائیل را تصویب کرد و این امر لکه ننگ و از جنایات پرونده سازمان ملل است.

این پژوهشگر حوزوی آغاز دوره چهارم تاریخ فلسطین را از سال ۱۹۴۸ میلادی و با تصویب کشور مستقل اسرائیل از سوی سازمان ملل برشمرد و تصریح کرد: این دوره که حدوداً تا سال ۲۰۰۵ میلادی ادامه یافت دورانی بسیار سخت، پرشکنجه و پرمحنت برای مردم فلسطین بود. در این دوره بود که مردم فلسطین از سرزمین مادری خود اخراج و آواره شدند.

زمانی اظهار کرد: بسیاری از این مردم در این دوره به زندان‌های مختلف برده شده و در اثر شکنجه‌ها به شهادت رسیدند. حدود هفت میلیون مسلمان فلسطینی به کشور‌های اردن، مغرب، عراق، سوریه، لبنان و کشور‌های دیگری تبعید شدند. در دوره‌های مختلف جنگ‌های متعددی بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به وقوع پیوست؛ جنگ‌هایی همچون جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و جنگ رمضان نمونه‌هایی از این جنگ‌هاست. اما این جنگ‌ها به نتیجه‌ای نرسید و موجب شد اسرائیل کشور‌های اطراف خود را مورد ارعاب قرار دهد تا امنیت خود را در منطقه تضمین کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داد روشن نگه‌داشتن مشعل فلسطین در دوره چهارم بود. در دوره پنجم که دوره طلایی پیروزی‌های پی در پی نیرو‌های مسلمان و دوره شکست‌های پی در پی اسرائیلی‌ها بوده است، ارتش رژیم صهیونیستی علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که مبنی بر شکست‌ناپذیری خود کرده بود، هیمنه خود را از دست داد.

گنبد آهنین پنداشتن ارتش اسرائیل توهمی بیش نیست

وی با تأکید بر پس گرفتن بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی از طی جنگ‌های مختلف حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: بعد از این جنگ‌ها بود که به دنیا ثابت شد، ارتش اسرائیل شکست‌پذیر است و گنبد آهنین توهمی بیش نیست. مردم فلسطین اوایل با سنگ و سپس با ساخت موشک و خمپاره به مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداختند. جمهوری اسلامی ایران نه با دخالت مستقیم بلکه با نقش‌آفرینی مستشاری و آموزش ساخت سلاح توانست به فلسطینیان تحت محاصره که عملاً نمی‌شد برای کمک به آن‌ها تجهیزات نظامی ارسال کرد، حمایت کند.

نقش ایران در پیروزی جبهه مقاومت فلسطین

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران را دارای عمق استراتژیک دانست و بیان کرد: این امر که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، به معنای حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف نبوده و به این معنی است که اندیشه ما در فلسطین است. چه اندیشه‌ها و آموزه‌های عقیدتی ما و چه آموزه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در فلسطین جاری است.

زمانی بیان کرد: راز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با آمریکا در دوران هشت سال دفاع مقدس و سایر آوردگاه‌ها صبر و تلاش بر مقاومت بوده و همین اندیشه در حال حاضر در سرزمین‌های اشغالی و در میان مسلمانان فلسطینی نیز وجود دارد. این ترجمه وسعت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بین نوار غزه و اسرائیل غاصب دیوار بتنی بزرگی کشیده شده که عبور از آن ناممکن است. بعد از این دیوار بتنی بزرگ مواد منفجره و مین‌ها و همچنین سیم‌خاردار‌های متعددی کار گذاشته شده و از سوی دیگر برج‌های دیده‌بانی اتوماتیک با قابلیت تیراندازی خودکار نیز در کنار همه این موانع راه‌اندازی شده است.

زمانی اظهار کرد: سپس پادگان‌ها و سایر لایه‌های حفاظتی امنیتی وجود دارد و در همین شرایط است که یکی از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل توسط نیرو‌های مقاومت فلسطین از دل خانه‌اش در یکی از شهرک‌های صهیونیستی ربوده می‌شود. این یک معجزه است و به واقع همین مثال برای اثبات شکست هیمنه اسرائیل کافی است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.