1

آماده شدن تونس برای زیارت هزاران یهودی از یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان

  • کد خبر : 35009
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
آماده شدن تونس برای زیارت هزاران یهودی از یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان
هزاران زائر یهودی از سراسر جهان خود را برای حضور در کنیسه الغریبة در جزیره جربه در جنوب شرقی این کشور آماده می‌کنند تا مراسم سالانه زیارتی یهودیان را آغاز نمایند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، زیارت هزاران یهودی از کنیسه الغریبه در جزیره جربه، هر سال ۳۳ روز پس از عید پسح و هجدهم ماه عبری أیار انجام می‌شود.

با فروکش کردن کرونا در جهان، تونس خود را برای پذیرایی از هزاران زائر یهودی از سراسر جهان در کنیسه الغریبه در جزیره جربه در جنوب شرقی این کشور آماده می‌کند تا مراسم سالانه زیارتی یهودیان را که از چهارشنبه آینده آغاز می‌شود، برگزار کند.

جشنواره جربه با نواختن عود و دربوکه (ضرب عربی) آغاز می‌شود و نوازندگان یهودی و مسلمان زیر پرچم تونس همنوازی می‌کنند. سپس زائران به عبادت می‌پردازند و شمع روشن می‌کنند. یکی از رسوم این مناسب نوشتن ارزو و نیت بر پوست تخم‌مرغ آب‌پز است.

رهبر جامعه یهودیان، پرز طرابلسی، اعلام کرد انتظار ورود بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده یهودی به تونس برای شرکت در این مراسم مذهبی سالانه را دارند که در مقایسه با سال گذشته، رقم بالایی است.

طرابلسی با اشاره به اینکه امسال تقاضای زیادی از سوی خارجی‌ها برای سفر به تونس و شرکت در مراسم زیارتی جزیره توریستی جربه وجود داشته، بر آمادگی‌های امنیتی بالای مقامات برای تامین امنیت این رویداد و حفاظت از بازدیدکنندگان تاکید کرد.

کنیسه الغریبه برای یهودیان در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد، زیرا این کنیسه یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان است که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد و یکی از قدیمی ترین نسخه های تورات در آن نگهداری می شود.

حضور یهودیان در تونس به هزاران سال قبل برمی‌گردد. باور بر این است که اولین گروه یهودیان به دنبال تخریب معبد اورشلیم در ۵۸۶ قبل از میلاد به جربه قدم گذاشتند و یک در و شماری سنگ را از معبد اصلی اورشلیم به جزیره آوردند.

یهودیان جزیره جربه در مقایسه با جامعه یهودی سرزمین اصلی تونس به زندگی ساده و به دور از تجدد پایبند هستند. در دوران استعمار فرانسه بر تونس بین سالهای ۱۸۸۱ تا ۱۹۵۶، یهودیان جربه زبان یهودی-عربی و سبک زندگی مبتنی بر کارهای دستی و حرفه‌ای را حفظ کردند.

در دوران جنگ دوم جهانی، تونس برای شش ماه به اشغال آلمان نازی درآمد و نازی‌ها هزاران مرد یهودی را به کار طاقت‌فرسا در مناطق صحرایی کشور گماردند و صدها یهودی در این دوران جان باختند.

در پایان جنگ دوم حدود ۸۰ هزار یهودی در تونس زندگی می‌کردند که پس از تاسیس رزیم غاصب اسرائیل و شروع درگیری اعراب و اسرائیل، تصمیم به کوچ جمعی به اسرائیل اشغالگر گرفتند. امروزه در مجموع حدود ۱۵۰۰ یهودی در تونس زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=35009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!