0

چالش خرید کالای حلال در بزرگترین کشور اسلامی

  • کد خبر : 51617
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
چالش خرید کالای حلال در بزرگترین کشور اسلامی
تجارت الکترونیکی مطابق با شریعت، یک تجارت ۱۶۰ میلیون دلاری در اندونزی است، اما رعایت آن کار آسانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حتی در اندونزی با اکثریت مسلمان، یافتن اینکه آیا یک لباس با استاندارد شریعت مطابقت دارد یا خیر، دشوار است. برای اینکه یک محصول گواهی حلال داشته باشد، شورای علمای اندونزی (MUI)، آژانس بازرسی حلال و آژانس صدور گواهی حلال باید تعیین کنند که شامل مواد تشکیل دهنده مانند محصولات خوک یا الکل که در اسلام ممنوع هستند، نباشد. این گواهینامه برای غذا و نوشیدنی به خوبی تثبیت شده است، اما برای صنعت مد و لباس وجود ندارد.

هنگام ارزیابی یک لباس، بازرسان باید مطمئن شوند که پارچه‌ها و رنگ‌ها عاری از مواد ممنوعه هستند و محصول از طریق کانال‌های جداگانه از کالاهای غیر حلال ذخیره و توزیع می‌شود.

برخی از فروشندگان – مانند Riel Tasmaya، بنیانگذار سایت تجارت الکترونیکی Muslimarket.com که اکنون از بین رفته الزامات را نسبتا آزادانه تفسیر می‌کنند. تاسمایا به Rest of World گفت: «شما فقط می‌توانید برچسب‌ها را برای مواد خام بررسی کنید و اگر مواد آن مانند پنبه است و حاوی عناصری مانند چرم خوک نیست، پس باید حلال باشد.

اما افرادی که استانداردهای حلال را دقیق‌تر تفسیر می‌کنند ممکن است بخواهند بدانند که تولیدکننده پوشاک از تأمین مالی مطابق با شریعت استفاده می‌کند و با کارگران در سراسر زنجیره تأمین، رفتار اخلاقی می‌شود.

رونالد یوسف ویجایا، رئیس (انجمن فین‌تک شریعت اندونزی)، به Rest of World می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید، می‌توانید آن را ردیابی کنید، اما ممکن است این یک مسیر طولانی باشد.»

این تفاوت دیدگاه‌ها و استانداردها به این معنی است که مصرف کنندگان باید در مورد حلال بودن محصولات خود قضاوت کنند. برندهایی که می‌خواهند از بازار بزرگ و رو به رشد بهره ببرند، باید برای گواهینامه خود هزینه کنند، البته این می‌تواند پیچیده و گران باشد، بنابراین همه شرکت‌هایی که ادعا حلال بودن دارند، گواهینامه رسمی ندارند.

در ماه آوریل، تیاندارینی بانوی مسلمان اندونزیایی سرانجام لباسی را انتخاب کرد که در سایت Hijup، یک پلتفرم تجارت الکترونیک مد برای زنان مسلمان، یافته بود.

سایت Hijup یکی از اولین سایت‌های تجارت الکترونیکی بود که محصولات مد اسلامی را در اندونزی به فروش می‌رساند. انبار و دفتر مرکزی این شرکت در یک ساختمان چهار طبقه در جاکارتای جنوبی واقع شده است. وقتی خبرنگار Rest of World از آن بازدید کرد، کارگران مشغول حمل جعبه‌ها از پله‌ها بودند. محصولات ارسال شده از برندهایی که حمل می‌کنند در طبقه اول دریافت می‌شوند، در آنجا توسط ناظران کنترل کیفیت بررسی می‌شوند،این شرکت روزانه بین 200 تا 300 سفارش را پردازش می‌کند.

۱۱۴ میلیارد دلار اندازه بازار کالاهای مطابق با شریعت در اندونزی
هنگامی که سایت Hijup در سال 2011 راه اندازی شد، قول داد که 100٪ محصولات پوشاک حلال را ارائه دهد. اما پس از اینکه متوجه شد تامین کنندگان آن برای دریافت گواهی با مشکل مواجه هستند، تصمیم گرفت بازاری را برای حدود 500 برندی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، فراهم کند. آنیسا نورریزکی، سخنگوی این شرکت، به Rest of World گفت: «ما اکنون فقط در حال بررسی مارک‌ها و محصولاتی هستیم که در Hijup قرار می‌گیرند، تا مطمئن شویم که محصولات فروخته شده محصولاتی مناسب برای مسلمانان هستند.

به گفته ایستافیانا کاندارینی، بنیانگذار Kami Idea، لباسی که تیاندارینی خریداری کرد توسط یک برند محلی به نام Kami Idea طراحی شده بود و در جاکارتا از منسوجاتی که به احتمال زیاد در باندونگ، جاوه غربی تهیه می‌شد، تولید شده.

اگرچه همه کارخانه‌های عرضه کننده در Kami Idea گواهی حلال ندارند اما کاندارینی گفت آنها اطمینان می‌دهند که تامین‌کنندگان آن از مواد غیر حلال مانند چرم خوک برای برندهای دیگر استفاده نمی‌کنند.

کاندارینی گفت: «ما همچنین مطمئن می‌شویم که با کارکنان داخلی به خوبی رفتار می‌شود و از قانون حداقل دستمزد پیروی می‌کنیم.

به گفته بانک مرکزی این کشور، اندونزیایی‌ها سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ میلیون دلار برای محصولات حلال با استفاده از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ هزینه کردند.صنعت پوشاک مد مسلمانان ۹۰ درصد معاملات را تشکیل می‌دهد.

تا سال ۲۰۲۶، طبق قانون ضمانت محصولات حلال، همه کالاها – از دارو گرفته تا لوازم آرایشی و پوشاک – در اندونزی باید دارای گواهی حلال باشند و این گواهی به زودی اجباری می‌شود.

کاندارینی گفت که پیروی از قانون برای برندهای کوچک تا متوسط ​​مانند Kami بدون انطباق از طرف تامین کنندگان آنها سخت خواهد بود. او گفت: “ما فقط منتظر تامین کنندگان خود هستیم تا گواهینامه را دریافت کنند.

تبادل 64 جسد از کشته شدگان دو طرف بین ریاض و صنعا

هیئت نظامی مذاکره کننده وابسته به انصار الله یمن از اتمام عملیات تبادل 64 جسد با ارتش عربستان خبر داد. این هیئت در بیانیه ای تاکید کرد که توافق تبادل مستقیم اجساد میان ریاض و صنعا پس از رایزنی های موفق صورت گرفته تحت اشراف یحیی عبدالله الرزامی، رئیس هیئت مذاکره کننده نظامی انصار الله، بوده است.

بیانیه مذکور افزود که در نخستین مرحله از مذاکرات هیئت های نظامی در مورد تبادل بدن کشته شدگان دو طرف، 64 بدن از جمله 58 جسد از انصار الله و 6 جسد از ارتش عربستان تبادل شدند.

همچنین این بیانیه توضیح داده است که کمیته های میدانی متخصصی برای توافق بر سر تبادل بیشتر اجساد تشکیل شده است. هیئت نظامی انصار الله بیان کرد که طی روزهای آتی، گام ها و قراردادهای بیشتری اتخاذ خواهد شد.

چینی سازی اسلام در چین

چینی سازی اسلام یا (Sinicization) واژه ای است که شی جینگ پینگ آن را برای کنترل مسلمانان و اماکن منتسب به آنها به کار برده است. طبق نظر حزب کمونیست چین مسمانان باید مساجد خود را به سبک معماری چینی تغییر دهند و در ایدولوژی خود مخالفتی با حزب کمونیست نداشته باشند در همین زمینه شاهد باز سازی مساجد به سبک معماری چین در بین مناطق مسلمان‌نشین این کشور هستیم در تازه‌ترین این فعالیت‌های دستوری به مقامات محلی استان یونان چین که در آن دو مسجد ناجیاینگ و شادیان قرار دارد صادر شد که این اماکن باید گنبد و مناره را تخریب و به شکل معماری چینی بازسازی کنند.

بنابراین کارگرانی با جرثقیل،داربست و بولدوزرها با همراهی ۴۰۰ پلیس ضد شورش وارد محوطه مسجد شدند. از طرف دیگر زمانی که مردم متوجه شدند که مقامات محلی می خواهند گنبدهای هر دو مسجد را بردارند و مناره‌های آنها را به سبک ظاهراً «چینی» بازسازی کنند، شروع به مقاومت و مقابله کردند.

مسجد جامع شادیان (سمت چپ) پس از فرآیند «چینی‌سازی اسلام« به شکل سمت راست تغییر خواهد کرد.

پس از ایستادگی مردم پلیس مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. در ادامه پلیس دو اقدام انجام می‌دهد. در گام اول به دلیل اینکه مردم گمان داشتند پلیس قصد تخریب کامل مسجد را دارد نیروهای محلی با توضیح خانه به خانه افراد آن منطقه به آنها توجیه می کنند که فقط قرار است تغییری در نوع شکل و معماری مسجد رخ دهد و نه تخریب کامل و در گام دوم پلیس به مردمی که مانع اجرای عملیات بودند هشدار داد که اگر تسلیم نشوند مجازات های سنگینی از جمله حبس برای چندین سال می تواند در انتظار آنها باشد.

اوضاع در مسجد ناجیایینگ و مسجد شادیان در یون نان همچنان متشنج است و پلیس برای پایان دادن به اعتراضات اولتیماتوم داده است و به مردم توصیه کرده که تسلیم شوند تا عفو و تخفیف مجازات شامل حال آنها شود.

وحدت قومی
اما نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که مسلمانان ساکن استان یونان از قوم هوئی هستند. مردم هوئی (هویی، خویی یا خویی زو)، نام یک گروه قومی بزرگ در کشور چین است. هویی‌ها عمدتا در شمال چین زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها مسلمان هستند. این قوم در واقع بخشی از قوم هان، قوم اصلی کشور چین محسوب می‌شوند با این تفاوت که مسلمان هستند و تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۵ میلیون نفر تخمین زده شده است.

مناطقی که متعلق به هوئی‌ها است مدت‌ها توسط دولت به عنوان یک الگوی «وحدت قومی» به تصویر کشیده شده است، یک داستان موفقیت‌آمیز که در آن هوئی‌ها و هان‌ها در یک همزیستی مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از هوئی‌ها اکنون در تعجب هستند که چرا هدف قرار گرفته‌اند. این اقدام همچنین برخی از هان‌ها در نینگشیا را گیج کرده است که می‌گویند مدت‌هاست روابط خوبی با همسایگان هویی خود داشته‌اند.

از طرف دیگر مسلمانان هویی توسط حزب کمونیست چین در مقابل اویغورها قرار می‌گرفتند و به عنوان مسلمانان وفادار به این حزب معرفی می‌شدند. یک سند از سال ۲۰۲۰ وجود دارد که به مقامات محلی دستور داده شده که این مساجد نیز باید چینی‌سازی شوند. با این حال، در ناجیایینگ تا به الان احتمالا به دلیل سکونت هوئی‌ها در این مکان هیچ اتفاقی نیافتاده بود.

با این وجود، فرآیند «چینی‌سازی» حتی این جامعه عمدتاً مسلمان چینی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و باعث نارضایتی و مقاومت شده است. این موضوع نشان می‌دهد که بر خلاف برخی ادعاها، سرکوب‌ها فقط ناظر به ایغورها نیست و شامل مسلمانان هوئی نیز شده است.

یینچوآن، در شمال غربی چین، از مناطق دیگر متعلق به قوم هوئی است در آنجا در ماه‌های گذشته نیز مقامات گنبدها و مناره‌های مساجد، از جمله در دهکده‌ای کوچک در نزدیکی لینکسیا، شهری به نام «مکه کوچک» را تخریب کرده‌اند.

مسلمانان هوئی در حال خروج از مسجدی در لینکسیا، شهری در شمال غربی چین که اغلب به آن «مکه کوچک» می‌گویند.
تخریب‌های مشابهی در مغولستان داخلی، هنان و نینگشیا، زادگاه بزرگترین اقلیت قومی مسلمان چین، هوی‌ها، نیزانجام شده است و مقامات استفاده عمومی از خط عربی را ممنوع کرده‌اند.

بعد از این تلاش‌ها مبنی بر چینی سازی اسلام دراین کشور، جنبش اسلامی بنگلادش برای حمایت از مسلمانان چینی تظاهراتی را در 9 ژوئن 2023 انجام دادند و چین را به دلیل تلاش برای تخریب مناره و گنبد مسجد در منطقه یونان محکوم کردند.

اعضای جنبش اسلامی بنگلادش یک زنجیره انسانی در داکا تشکیل داد و از چین به دلیل تلاش برای تخریب مناره و گنبد مسجد انتقاد کرد.
با این حال به نظر می‌رسد که باید منتظر بود و دید که شی جین پینگ تا چه زمانی این سیاست اعمال فرهنگ چینی بر بناهای اسلامی را دنبال می‌کند. آیا این فقط محدود به دعوای قومی با ایغورها خواهد بود یا همانطور که در حادثه اخیر شاهد هستیم شامل هوئی‌ها و کل جامعه مسلمان چین می‌شود؟

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!