2

چراغ های خاموش کلیساها در کریسمس

  • کد خبر : 57891
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
چراغ های خاموش کلیساها در کریسمس
مسیحیان فلسطینی برای همدردی با شهدای جنگ اخیر، جشن تولد عیسی مسیح (ع) را تحریم کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، پس از آنکه نامه رهبران مسیحی بیت اللحم به کاخ سفید برای کمک به آتش بس در غزه با وتوی امریکا در شورای امنیت به نفع صهیونیست ها نادیده گرفته شد، مسیحیان فلسطینی در همبستگی با مردم غزه و ادای احترام به شهدای جنگ اخیر، برای نخستین بار برگزاری مراسم کریسمس در شهر بیت اللحم، زادگاه عیسی مسیح(ع) را تحریم کردند. این درحالی است که وضعیت مسیحیان در غزه نیز مانند دیگر ساکنان این شهر وخیم است.

به گزارش الجزیره، منذر اسحاق، از رهبران کلیسای لوتران های اوانجلیس بیت اللحم چندی پیش نامه ای به کاخ سفید نوشت. او در این نامه از جو بایدن که خود یک مسیحی کاتولیک است، کنگره امریکا و همچنین رهبران کلیساهای امریکایی خواست تا به آموزه های مسیح علیه بی عدالتی عمل کرده و اقدامی عملی برای پایان دادن به منازعه غزه انجام دهند.

اسحاق در این نامه تاکید کرد که جنگ اخیر در فلسطین بر همه مردم فارغ از مذهب و دین شان تاثیر می گذارد و به همین دلیل از ملت ها خواست با هم متحد شده و مسئولیت خروش علیه جنگ را برعهده بگیرند.اما مقامات امریکایی نه تنها اعتنایی به نامه او نکردند بلکه با یک وتو نیز بر همه خواسته های فلسطینی ها و مسیحیان منطقه خط بطلان کشیدند.

اسحاق در توئیت اخیرش دراین باره نوشت: «خبرنگاران از من درباره پاسخ کاخ سفید به نامه کلیساهای بیت اللحم برای آتش بس پرسیدند و من گفتم پاسخ نامه، وتوی شورای امنیت بود. آنها کریسمس را در سرزمین شان جشن می گیرند و جنگ را به ما تحمیل می کنند.»

نامه منذر اسحاق در حالی نوشته شده است که اکنون با دوماهه شدن جنگ در نوارغزه و سرایت آن به بخش هایی از کرانه باختری، سازمان های بین المللی حقوق بشری برای رساندن غذا، دارو و دیگر ملزومات ضروری به اقلیت حدودا هزار نفری مسیحیان غزه که در دو کلیسای این باریکه پناهنده شده اند، نیز موفقیتی نداشته اند و به گزارش سایت «عرب نیوز»، تلاش سازمان های مردم نهاد مسیحی برای رساندن مواد غذایی به آنها با جدی شدن جنگ و درگیری های خانه به خانه و همچنین غارت اموال فلسطینی ها بی ثمر بوده است.

برخی از مسیحیان غزه در زیرزمین های خانه هایشان پناه گرفته اند و با وجودی که غذا و آب ندارند اما از ترس بمب های مرگبار صهیونیست ها تاکنون خانه هایشان را ترک نکرده اند. یک مرد مسیحی به خبرنگاران گفت: «اوضاع بسیار وخیم است و هیچ غذایی نداریم. فقط نان خشک برایمان مانده اما چون میزان آن کم است، جیره مان را فقط برای بچه ها نگه می داریم.»

به باور کارشناسان، مسیحیان غزه به دلیل درگیری های شدید در اطراف کلیساها امکان ترک محل را ندارند و حتی اگر بتوانند از کلیساها خارج شوند حملات صهیونیست ها در خان یونس و دیگر بخش های جنوبی غزه، پیداکردن ملزومات آنها را در عمل غیرممکن نشان می دهد و این از جمله دلایل مهمی است که سبب شده تاکنون فقط حدود 100 مسیحی به سمت جنوب کوچ داشته باشند.

نه به کریسمس در بحبوحه قتل عام

امسال بیت اللحم، شهر مسیحی و توریست پذیر کرانه باختری برخلاف هر سال و برای نخستین بار هر گونه جشن عمومی، روشن کردن شمع یا تزیین نمادین درخت میدان گهواره را ممنوع اعلام کرد و به نوشته سایت ویون، با ابتکار منذر اسحاق که نامه به بایدن را نوشته بود، مجسمه کودکی مسیح(ع) در میان خرابه، به تزیینات کلیسا برای کریسمس اضافه شده است.

منذر اسحاق بااشاره به فجایعی که در غزه در جریان است، گفت: «اگر قرار بود، مسیح(ع) امروز به دنیا بیاید بدون شک باید در میان خرابه ها چشم باز می کرد.»

او که مبدع تزیین جدید کریسمس و پیشنهاددهنده ممنوعیت جشن میلاد مسیح(ع) در سال جاری است، می گوید: «ما تصویر مسیح(ع) را در چهره هر کودک غزه که از زیر آوار بیرون می آید می بینیم، بنابراین همبستگی مان را با مردم غزه اعلام می داریم.»

فرانسیسکو پاتن، پدر مقدس کلیسای منطقه نیز گفت: «ما امسال در خلوت کریسمس را برگزار می کنیم اما دیگر خبری از چراغ های رنگی و تزیینات و دورهمی با اقوام نخواهد بود.»

همراهی جهانی

این اقدام مسیحیان فلسطینی در جهان نیز با واکنش های مثبتی همراه شد. سایت «او زد عرب» به نقل از میدل ایست آی نوشت، یک فلسطینی مسیحی در امریکا گفت: «ما امسال شمع ها را خاموش می کنیم چون دلیلی برای جشن و شادی نداریم.»

سوزان مودی دراج؛ نویسنده فلسطینی امریکایی در فیلادلفیا نیز تاکید کرد: «من از ممنوعیت جشن کریسمس تعجب نکردم. اصلا چرا وقتی هم وطنانمان سوگوار هستند، ما باید شادی کنیم.» در اردن نیز رهبران کلیساهای مسیحی هر گونه جشنی را ممنوع کردند.

ابراهیم دابور، مدیر اجرایی شورای رهبری کلیسای اردن گفت: «ما می خواهیم همه جهان همین کار را انجام بدهند. مسیحی و مسلمان فرقی ندارد. همه مردم فلسطین بوده و خطر قتل عام تهدیدشان می کند. در این روزها وقتی به میلاد مسیح(ع) فکر می کنیم کودکانی را می بینیم که به طرز وحشیانه ای کشته می شوند. پس ما در خانه هایمان مراسم می گیریم و در قلب هایمان با غزه همدردی می کنیم.»

عماد امیه، رئیس شورای اوانجلیس های اردن نیز گفت: «نیاز به صدور بیانیه ای نیست. هیچ اردنی ای امسال جشن نخواهد گرفت.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!