0

قدردانی دیپلمات ایرانی از حضور فعال جامعه ارمنی در حیات سیاسی-اجتماعی ایران 

  • کد خبر : 60960
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
قدردانی دیپلمات ایرانی از حضور فعال جامعه ارمنی در حیات سیاسی-اجتماعی ایران 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با اشاره به پیشینه روابط هزاران ساله فرهنگی بین ارامنه و مردم ایران، گفت: ایران از زمان‌های دور برای ارامنه به‌عنوان وطن شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، همایش بین المللی یکصد و سی‌امین سالگرد «آندره سوروگیان»، نقاش ایرانی – ارمنی، امروز با شرکت جمعی از مسئولان، محققین و اساتید دانشگاه‌های ایران و ارمنستان در محل موزه «ماتناداران» ایروان برگزار شد.

در این مراسم که «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و «آرتور مارتیروسیان» معاون وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان نیز حضور داشتند، «آرا خزمالیان» مدیر موزه ماتناداران، گزارشی از سفر اخیر هیأتی از این موزه به ایران و بازدید از کتابخانه و موزه اسناد ملی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی و توافق‌های انجام شده در این سفر ارائه کرد.

در ادامه، «آرتور مارتیروسیان»، معاون وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان در سخنانی با اشاره به اینکه فرصت‌هایی زیادی برای تبادلات علمی و فرهنگی و هنری بین ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تأکید کرد که با تلاش مشترک هر دو کشور باید ارتباطات دوجانبه در این زمینه‌ها، رشد و توسعه بیشتری پیدا کند.

«مهدی سبحانی» سفیر کشورمان در ارمنستان نیز طی سخنانی در این همایش با اشاره به پیشینه روابط هزاران ساله فرهنگی بین ارامنه و مردم ایران تصریح کرد: ایران از زمان‌های دور برای ارامنه به‌عنوان وطن شناخته شده است؛ ایران سرزمینی است که ارامنه در آنجا خود را هم به‌عنوان ارمنی و هم ایرانی دانسته‌اند و با حفظ هویت خود با جامعه ایرانی همرنگ و عجین شده‌اند.

وی تأکید کرد: برگزاری چنین همایش‌های علمی – فرهنگی به شناخت بیشتر و فهم متقابل نخبگان و فرهیختگان و مردم دو کشور از یکدیگر کمک می‌کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران از حضور فعال و گسترده جامعه ارمنی در حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی ایران قدردانی کرد و افزود: ایرانیان ارمنی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دفاع از کشور در جنگ تحمیلی، سیاست، قانونگذاری، هنر، سینما، موسیقی، معماری، ورزش، اقتصاد و تجارت و در یک کلام حیات سیاسی و اجتماعی ایران سهم ارزشمندی داشته‌اند.

به گفته سبحانی، محققان و پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان ارمنی ایران، نه تنها در جهت تدوین و اشاعه ادبیات ارمنی بلکه در شناساندن و معرفی تاریخ، فرهنگ و رشد فرهنگی – اجتماعی ایران نقش مهمی ایفا کرده‌اند و این روند تا امروز نیز ادامه دارد.

در بخشی از این مراسم، گروه موسیقی «حنانه» که با هماهنگی سفارت کشورمان در ایروان به‌سرمی‌برد، قطعاتی از موسیقی سُنَّتی کشورمان را اجرا کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.