4

شهرک‌نشینان اسرائیل در پی اشغال محله ارامنه در قدس اشغالی

  • کد خبر : 58385
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
شهرک‌نشینان اسرائیل در پی اشغال محله ارامنه در قدس اشغالی
فعالان مسیحی ارمنی، معتقدند گروه‌های یهودی در تلاش هستند تا زمین مورد مناقشه‌ای که قرن‌ها در تصرف ارامنه بوده را اشغال کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ۳۰ مرد نقابدار روز پنجشنبه به محله ارامنه در قدس شرقی اشغالی یورش بردند. به گفته شاهدان عینی، پلیس اسرائیل برای مقابله با این حمله خیلی دیر وارد عمل شده است.

ویدئویی که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، مردان نقابداری را نشان می‌دهد که سنگ و اشیاء دیگر را به سمت روحانیون ارمنی پرتاب می‌کنند.

پلیس بعداً در محل حاضر شد و منطقه را پاکسازی کرد اما مشخص نیست که آیا این افراد دستگیر شده‌اند یا خیر. هویت مهاجمان بلافاصله مشخص نشد، اما فعالان ارمنی در اورشلیم، جرج واروار را مسئول این حمله می‌دانند.

واروار مردی اهل یافا است که در یک معامله بحث‌برانگیز برای به دست آوردن یک قطعه زمین در محله ارمنی‌ها دست داشته است. این معامله به ظاهر قرار بوده برای ساخت یک هتل مجلل توسط سرمایه‌گذاران یهودی انجام بگیرد که در حال حاضر لغو شده است.

روزنامه The New Arab مجموعه‌ای از تحقیقات در مورد این معامله و ارتباط آن با جنبش شهرک نشینان اسرائیلی را منتشر کرده است.

این جنجال باعث شد که شرکت‌ها از جمله Safdie Architects، مشارکت خود را در این پروژه کاهش دهند.

فعالان مسیحی ارمنی، معتقدند گروه‌های یهودی در تلاش هستند تا زمین مورد مناقشه‌ای که قرن‌ها در تصرف ارامنه بوده را اشغال کنند.

Xana Capital، یک شرکت متعلق به دنی روبنشتاین، معروف به دنی روتمن، پس از امضای قرارداد مشکوک با نورهان مانوجیان، پدرسالار ارامنه چندین سال پیش، ادعای مالکیت بزرگی در محله ارامنه دارد. اسقف نشین ارامنه از این معامله خارج شده و اکنون این پرونده در دادگاه در حال بررسی است.

جزئیات توافق بین پاتریارک و دنی روبنشتاین کاملاً شفاف نیست، اما اعضای جامعه مصمم به لغو معامله و حفظ زمین هستند.

پدرسالار ارامنه با انتشار پیامی از این رویداد خشونت آمیز به عنوان «تهدید وجودی» یاد کرد که جان «اسقف‌ها، کشیشان و ارامنه بومی» را تهدید می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: «ما از دولت و پلیس اسرائیل می‌خواهیم که تحقیقاتی را علیه دنی روتمن و جورج واروار به دلیل سازماندهی حملات جنایتکارانه آنها به کلیسای ایلخانی و جامعه ارامنه آغاز کنند، حملاتی که به نظر می رسد پایانی در پیش ندارند».

اخیراً حملات مشابهی علیه جامعه ارمنی رخ داده است. ماه گذشته، در دو نوبت جداگانه، نگهبانان امنیتی خصوصی و شهرک نشینان اسرائیلی و یهودی با همراهی دو بولدوزر وارد محله ارامنه شدند.

براساس برخی گزارش‌ها، رژیم اشغالگر قدس قصد دارد حداقل ۲۰۰۰۰ خانه را در قدس شرقی اشغالی تخریب کند.

منطقه سلوان یک منطقه عمدتاً فلسطینی نشین در شرق اورشلیم است که پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ تاکنون توسط اسرائیل اشغال شده و برای یهودیان ارزش زیادی دارد.

سلوان به عنوان بخشی از شهرداری اورشلیم اداره می‌شود. هرچند این اقدام توسط جامعه بین‌الملل بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شود، اما رژیم صهیونیستی این موضوع را رد می‌کند.

یهودیان ملی گرای مذهبی، به این بهانه که شهر باستانی داوود در سلوان واقع شده به دنبال اشغال آن هستند. در حال حاضر این ملی گرایان افراطی، سیاستمداران با نفوذی در دولت دارند، مانند ایتامار بن گویر، بزالل اسموتریچ و آریه کینگ که فعالانه از آنها حمایت می‌کنند.

به گفته B’tselem، اسرائیل تا کنون 187 خانه را در سال 2023 تنها در شرق بیت المقدس تخریب کرده است. در نتیجه چهارصد و شصت و شش نفر آواره شده‌اند.

لازم به ذکر است که فلسطینی‌ها تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت تقریباً یک میلیونی شهر را تشکیل می‌دهند

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!