3

روزه‌داری در سنت مسیحیت ارتدوکس

  • کد خبر : 33697
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
روزه‌داری در سنت مسیحیت ارتدوکس
نشست «روزه‌داری در سنت مسیحیت ارتدوکس» از سوی اداره امور بین‌الملل با همکاری دانشکده ادیان به زبان انگلیسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، رزوان واسیله تاتو، کشیش کلیسای ارتدوکس رومانی، در نشست «روزه داری در سنت مسیحیت ارتدوکس» که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در مسیحیت ارتدوکس روزه داری در دو معنای ظاهری و باطنی برای رسیدن به طهارت معنوی است.

وب به اهمیت روزه داری در کاتولیک و ارتدوکس اشاره کرد و گفت: روزه داری یک عمل جسمانی نیست بلکه عملی روحانی برای رسیدن به خدای متعال است و هدف آن از منع خوردن برخی از غذاها فرصتی برای کمک به روح انسان است و ما را از وسوسه های شیطانی نجات می دهد.

رزوان واسیله تاتو عنوان کرد: روزه داری در کنار ارزش دینی خود به لحاظ فیزیکی نیز مهم بوده و به سلامت جسم کمک می کند و در جاهایی برای غلبه بر بیماری نیز استفاده می شود.

اقسام روزه داری در مسیحیت ارتدوکس

وی به دو نوع روزه داری در ارتدوکس اشاره کرد و ادامه داد: در یک نوع روزه داری کمی سخت تر بوده و با نان و آب فقط افطار می کنند و در نوع دوم اصلاح شده و متعادل تر می باشد که در این نوع روزه دارای گیاه خواری هم می شود اما خوردن روغن، شراب و نوشیدنی های الکلی دیگر همچنان ممنوع است.

کشیش کلیسای ارتدوکس رومانی به روزه داری بزرگداشت مریم مسیح، پتروس و تولد عیسی مسیح در کلیسای ارتدوکس اشاره کرد.

وی عنوان کرد: روزه نوع دیگر مربوط به دوره رستاخیز عیسی مسیح است، همان دوره ای که حضرت عیسی(ع) از طرف خداوند امتحان می شود و برخی مردم یکی دو روز روزه می گیرند.

رزوان واسیله تاتو خاطرنشان کرد: در زمینه روزه 40 روزه در در قرن هفتم میلادی تغییراتی انجام شده است که در این دوره از روزه، روزه داران می توانند مقدار کمی پنیر مصرف کنند اما مجاز نبودند که ماهی بخورند.

وی با بیان اینکه در روزه داری هدف نجات انسان از طریق روحانیت و رسیدن به معنویت است، خاطرنشان کرد: در روزه داری کلیسای ارتدوکس ها، افراد سالخورده و کسانی که مریض هستند می توانند روزه نگیرند.

رزوان واسیله تاتو یادآور شد: روزه نوع دوم کلیسای ارتدوکس در عید رستاخیز است که مردم به گناهان خود اعتراف می کنند و این نوع روزه داری سخت گیرانه نیست و مربوط به تولد عیسی مسیح بوده که 40 روز هست و انتظار بازگشت عیسی مسیح را می کشند.

کشیش کلیسای ارتدوکس رومانی خاطرنشان کرد: روزه داران در این نوع روزه داری که40 روز است، قبل از کریسمس می توانند شراب و ماهی بخورند  و اما در روز آخر فقط باید کمی نان بخورند و در منتظر عیسی مسیح باشند.

وی افزود: دو نوع روزه داری دیگر پتروس و پولس است که در 24 آوریل برگزار می شود و 50 روز بعد از عید رستاخیز است در این نوع روزه داری شرایط سخت نیست، فقط در روزهای جمعه کمی سختگیری بیشتری می شود و روزه داران بجز روزهای جمعه می توانند شراب و روغن بخورند.

کشیش کلیسای ارتدوکس رومانی متذکر شد: روزه نوع دیگر کلیسای ارتدوکس مربوط به بارداری مریم مقدس(س) است که مردم می توانند همه چیز بخورند.

رزوان واسیله تاتو با بیان اینکه برخی به روزه به عنوان رژیم غذایی نگاه می کنند در صورتی که نباید این موضوع را نادیده گرفت که روزه یک امر غایی روحانی و معنویت است، اظهارکرد: مردم روستاها بیشتر به روزه اهمیت می دهند اما در شهرها خیلی جدی مورد توجه قرار نمی گیرد.

بسیاری از مردان کلیسا روزه را شرط نزدیکی به خدا می دانند

وی به بیان اهمیت روزه داری پرداخت و گفت: روزه داری فرصتی برای طهارت جسم، روح و روان است؛ در دنیای معاصر بر جنبه جسمانی بیشتر تاکید شده و جنبه روحانی کمرنگ شده که اقدامی نادرست است.

رزوان واسیله تاتو روزه داری را فرصتی معنوی برای ارتباط با خدا دانست و گفت: بسیاری از مردان کلیسا روزه را شرط نزدیکی با خدا می دانند.

وی با تأکید بر ضرورت خشوع و خضوع در روزه داری خاطرنشان کرد: این مهم سبب رسیدن به پاکی و طهارت روح و جسم می شود و ما را از وسوسه های شیطانی در امان نگه می دارد.

کشیش کلیسای ارتدوکس رومانی طهارت و پاکی جسم و روح را شرط روزه داری خواند و عنوان داشت: در دوران روزه داری فرشته ها همراه انسان هستند و طهارت و پاکی انسان کمک می کنند، جسم و روح باهم آفریده شده اند و باید با هم تطهیر شوند.

وی کمک به نیازمندان، خشوع و خضوع در روزه داری را مهم خواند و گفت: ما باید خدا را در کمک به نیازمندان ببینیم و در مواجهه با فرد نیازمند فروتنی و خشوع داشته باشیم.

رزوان واسیله تاتو اظهارکرد: کمک به دیگری برای ساختن حیات معنوی نزد خداوند ضروری است و محبت، عدالت و کمال مصداقی از آن حیات است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!