1

رده‌بندی منابع در کتاب «کلیسای ارتدکس» لحاظ نشده است

  • کد خبر : 16784
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
رده‌بندی منابع در کتاب «کلیسای ارتدکس» لحاظ نشده است
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا عدم توجه به رده‌بندی منابع را عامل اصلی ضعف محتوای بیشتر فصول کلیسای ارتدکس دانست و افزود: 180 منبع فارسی و انگلیسی طور مطرح نشده که قابل دفاع باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، لیلا هوشنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در ️نقد کتاب شناخت کلیسای ارتدکس اظهار کرد: این مجموعه متعلق به انتشارات سمت است بنابراین تلقی می‌شود که آموزشی باشد. عنوان an introduction نشان می‌دهد درآمد، آشنایی و مقدمه‌ای بر مباحث مربوط به کلیسای ارتدکس است.

وی با بیان این سوال که منظور نویسنده از شناخت چه بوده و چرا این واژه را برای این مجموعه انتخاب کرده است، افزود: این اثر در کنار مباحث مرتبط دیگر به طور عام با کل مباحث مسیحیت و به طور خاص مسیحیت شرقی سنجیده می‌شود تا جایگاهی برای آن مشخص شود.

هوشنگی عدم توجه به رده‌بندی منابع را عامل اصلی ضعف محتوای بیشتر فصول عنوان کرد و افزود: در ذکر منابع متعدد درجه‌بندی و رعایت اهم و مهم رعایت نشده است و با توجه به اینکه این کتاب در مقام کتاب آموزشی است بحثی ناظر به این مورد باید مطرح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا عنوان کرد: طرح جلد ساده و ناظر به محتوای بحث است و فهرست مطالب این کتاب در 17 فصل تدوین شده و ناظر به تعداد جلسات در طول ترم است که در نگاه اول فصول این کتاب متنوع و متعدد هستند و به حیطه‌های مختلف تاریخی ناظر به شعائر توجه شده و رهبانیت عرفان به طور جداگانه بحث شده است.

وی با اشاره به محتوای موجود در این کتاب تبیین کرد: یکی از محاسن کتاب این است که پیوست قرار داده شده لذا  پوشش دهنده مباحث داخل فصول است و نمایه و اصطلاح‌نامه آمده که منبع آن ذکر شده و به عنوان کتاب درسی خلاصه درس و پرسش‌های درسی پایان هر فصل گنجانده شده و مؤلف تلاش می‌کند تا اعلام و اصطلاحات را ذکر کند.

هوشنگی بخش مربوط به پرسش‌ها را مبتنی بر محفوظات عنوان و خاطرنشان کرد: اگر کسی کتاب را تورق کند می‌تواند پرسش‌ها را پاسخ دهد و هیچ نوع وادار کردن مخاطب به تأمل، نقد و خلاقیت در پاسخ‌ها لحاظ نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بیان کرد: در کتاب‌های درسی و غیر درسی بحث باید موضوع منابع دسته‌بندی شود در حالی که این اثر فاقد نقشه و نمودار است، این نکته کمک می‌کند اطلاعات مهم در نگاه اول به مخاطب ارائه شود.

وی با بیان اینکه در کتاب‌های جدید علاوه بر کتب درسی، در کتب غیر درسی نیز باکس‌ها و جعبه‌های رنگی تعریف می‌شود، اظهار کرد: مطالب مهمتر داخل باکس گذاشته و سبب جلب توجه می شود، آموزش را ارتقا می‌دهد تا در ذهن ماندگار شود.

هوشنگی صریح کرد: ابتدای هر فصل به واسطه آموزش بخش‌هایی از کتاب مقدس آورده شده ولی به طور معمول طوری انتخاب شده که در نقل دقت نشده و برخی از آیات نیاز به دقت در ارجاع و اصطلاح دارد.

وی با بیان اینکه در فصل اول مبحثی از نظر ساختار و صورت، به عنوان منابع اصیل در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مؤلف بر آن بوده که مطالب مستندسازی شود ولی به اعتبار و درجه‌بندی آنها توجه نشده است؛ 180 منبع فارسی و انگلیسی مطرح شده ولی به صورتی نیست که قابل دفاع باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا عنوان کرد: برخی پاورقی‌ها مانند صفحات 13 و 14 بدون منبع است. مباحث تاریخی و الهیاتی و شعائر دائم در فصول به صورت رفت و برگشتی آمده و اطلاعات جزئی و گسترده تاریخی و جغرافیایی بدون اهم و مهم ذکر شده است.

هوشنگی تصریح کرد: مقاله علامه قزوینی مغتنم است و در چندین بخش استفاده شده ولی برای بسیاری از منابع و اطلاعات به راحتی می‌توانستند از منبع نسطوریان استفاده کنند.

وی با اشاره به مطلب پشت جلد کتاب گفت: نویسنده در این بخش بیان کرده «هنگامی که نور اسلام در بخش‌هایی از مصر، شام و بین النحرین و شمال آفریقا تابید، مسیحیان این مناطق تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند و زندگی آرامی را تجربه کردند». این مطلب رویکرد داخل متن را نشان می‌دهد بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که اگر کتاب مسیحیت در اسپانیا نوشته شود و چنین تعبیری را به کار برند؛ چه مواجه‌ای دارید؟

یادآور می شود، نشست ️نقد و بررسی کتب سه گانه کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس و کلیسای پروتستان از سوی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به صورت مجازی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=16784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!