2

تخریب قدیمی‌ترین مسجد و کلیسای ترکیه در زلزله اخیر

  • کد خبر : 45811
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۲۴
تخریب قدیمی‌ترین مسجد و کلیسای ترکیه در زلزله اخیر
مسیحیان شهر انطاکیه معتقدند که کلیسای این شهر که در زلزله اخیر تخریب شده است، قدیمی‌ترین کلیسای جهان است. آنها امیدوارند با کمک‌های بین‌المللی بتوانند این بنا را بازسازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  در شهر باستانی آنطاکیا ترکیه، قدیمی‌ترین کلیسای ترکیه و قدیمی‌ترین مسجد این کشور پس از وقوع دو زمین‌لرزه عظیم در عرض ۸ ساعت، به ویرانه تبدیل شدند.

گنبدها و دیوارهای کلیسای ارتدکس انطاکیه که قدمت آن به قرن اول میلادی می‌رسد و مسجد حبیب نجار که متعلق به قرن هفتم میلادی است تقریباً به طور کامل فرو ریخته است.

سرتاج پل بوزکورت، یکی از اعضای هیئت مدیره کلیسای ارتدوکس انطاکیه، می گوید: متاسفانه کلیسای ما پس از زلزله ویران شد. تمام دیوارهای آن فرو ریخته است و شرایط برای عبادت مناسب نیست. متأسفانه انطاکیه دچار مشکلات بزرگی است. به عنوان جامعه مسیحی  ما عمیقاً غمگین و دچار ناامیدی شدید هستیم. ما خسارات بزرگی دیدیم. ما حدود ۳۰تا ۳۵ نفر از اعضای کلیسای خود را از دست دادیم.

بوزکورت افزود: مسئولان شهر تلاش خواهد کرد تا کلیسا را بازسازی کنند اما آنها به کمک سایر جوامع نیاز دارند. وی می‌گوید که آنها منتظر کمک از سراسر جهان برای بازسازی کلیسا هستند. وی گفت: این قدیمی‌ترین کلیسا و اولین کلیسا در جهان است. اینجا جایی است که مسیحیت در آن متولد شد. به همین دلیل است که ما از مسیحیان سراسر جهان می‌خواهیم که به ما در بازسازی کلیسای انطاکیه کمک کنند. این یک روند طولانی خواهد بود اما ما کلیسای خود را بازسازی خواهیم کرد و جامعه خود را دوباره در این کلیسا گرد هم خواهیم آورد.

مسلمانان ساکن انطاکیه نیز بسیار ناراحت هستند. مسجد حبیب نجار، قدیمی‌ترین مسجد ترکیه،که در قرن هفتم میلادی ساخته شده نیز در این زلزله ویران شد.

حوا پاموکچو از ساکنین انطاکیه می‌گوید: در گذشته‌های دور مردم قبل از رفتن به زیارت مکه ابتدا به این مسجد می‌رفتند.
وی افزود: این مسجد برای ما بسیار مهم است. در هر استانی ما معتقدیم که یک شخص مقدسی وجود دارد که از ما محافظت می‌کند. این مسجد حبیب نجار برای ما مسلمانان بسیار ارزشمند است. در شب قدر ما برای نماز به اینجا می‌آمدیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید ما در همه روستاهای اینجا به اولیای مقدس اعتقاد داریم.این مسجد برای همه ما،بسیار ارزشمند بود.

یکی از شهرهایی که بیشترین آسیب را از زلزله اخیر دید انطاکیه در استان هاتای بود. انطاکیه شهری است که در آن دو زمین لرزه از چهار زمین لرزه بزرگ در طول تاریخ در آن رخ داده و بیشترین تلفات جانی را متحمل شده است. بر اساس برآوردها، در سال ۱۱۵ قبل از میلاد، زلزله‌ای به بزرگی ۷,۵ ریشتر باعث کشته شدن ۲۶۰ هزار نفر در این شهر شد. در سال ۵۲۵ پس از میلاد، ۲۵۰ هزار نفر در زلزله دیگری جان خود را از دست دادند. در سال ۱۸۷۲ زمین لرزه بزرگ دیگری یک سوم آنطاکیه را ویران کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!