2
نمانده ارامنه در مجلس:

اقلیت های دینی در ایران شهروند درجه دو نیستند/ بیانیه گام دوم انقلاب گواهِ زنده بودن نظریه امام راحل است

  • کد خبر : 28036
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
اقلیت های دینی در ایران شهروند درجه دو نیستند/ بیانیه گام دوم انقلاب گواهِ زنده بودن نظریه امام راحل است
نماینده مسیحیان ارامنه گفت: اقلیت های دینی در ایران شهروند درجه دو نیستند این تعبیری است که رسانه های معاند علیه جمهوری اسلامی به دروغ به کار می برند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، نشست «بررسی نقش ارامنه ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر پیش از ظهر امروز از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان‌فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار شد.

آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: انقلاب در لغت به معنی دگرگون شدن و در عرف بین ­المللی ایجاد حکومتی نو به منظور تحولات اساسی و بنیادین در تمام نهادها، مناسبات و ساختار سیاسی اجتماعی است و پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت تحقق اراده ملت بزرگ ایران برای به دست آوردن استقلال و عزت و بیرون آمدن از سلطه استکبار بود.

وی با اشاره به آیه 23 سوره احزاب «از ميان مؤمنان مردانى‏ هستند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در انتظارند» اظهار کرد: اقلیت های دینی به ویژه ارامنه از همان اوایل مبارزات علیه رژیم مستبد پهلوی به صورت سازمان یافته و گاهی پراکنده با سایر مردم همراه بودند.

شاوردیان با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب جامعه کلیمیان، زرتشتیان، مسیحیان در تشکل های نسبتاً رسمی به مبارزان پیوستند و با صدور اعلامیه هایی در مسیر نهضت مردمی گام برداشتند. افزود: در این مبارزات شماری از پیروان اقلیت های دینی توسط مأموران رژیم پهلوی دستگیری شدند و عده ای در پیروزی انقلاب به شهادت رسیدند، برخی از شهیدان ارامنه از شهدای ترور و شهدای دوران دفاع مقدس هستند.

بیانیه گام دوم انقلاب گواهِ زنده بودن تئوری‌ امام راحل است

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس خاطرنشان کرد: وارطان آراکلیان، مبارز مسیحی از جامعه ارامنه ایران بود که شب ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷، به شهادت رسید.

شاوردیان متذکر شد: اقلیت های دینی افزون بر عرصه های مبارزاتی در 12 فروردین 1358 نیز به انقلاب رأی آری دادند و اکنون نیز ارزش های انقلاب و حفظ آنها برای پیروان جامعه توحیدی بسیار مهم است و همچنان از آنها دفاع می کنند.

وی با تأکید بر اینکه نظریه های امام راحل که پایه و هسته اصلی پیروزی انقلاب بود، محدود به یک دوران نبوده و دائم در حال رشد و توسعه است و گواه زنده بودن این نظریه ها را می توان در پیام حکیمانه رهبر انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب مشاهده کرد، به قرائت بخشی از این پیام پرداخت.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس بیان کرد: انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی‌عمل می شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند.

حضور صنعتگران ارامنه در پشت جهبه

شاوردیان با اشاره به اینکه از میان 134 شهید اقلیت دینی 119 شهید ارامنی هستند، خاطرنشان کرد: ارامنه که هیچ گاه خود را جدا از ملت ایران ندانسته، پس از پیروزی انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی وارد میدان می شوند به طوری که در دوران هشت سال دفاع مقدس ارامنه از میان اقلیت های دینی بیشترین شهید را تقدیم انقلاب می کند.

وی با بیان اینکه ارامنه افزون بر حضور در خط مقدم در پشت جبهه نیز حضور داشتند، عنوان کرد: صنعتگران ارامنه هنگام جنگ تحمیلی کارگاه ها و کارخانه های خود را تعطیل می کنند و در پشت جهبه به تعمیر خودروها، آمبولانس ها و ادوات نظامی مشغول می شوند.

شاوردیان جمع آوری کمک های مردمی در شهرهای تبریز، اصفهان و تهران با محوریت شوراهای خلیفه گری را از جمله نقش مسیحیان ارمنی در دوران جنگ تحمیلی برشمرد و گفت: حضور فعال اقلیت های در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی تا امروز در همه عرصه ها ادامه داشته و دارد.

شاوردیان با اشاره به اینکه اسقف اعظم سرکیسیان ارتباط خوب و نزدیکی با سازمان فرهنگ و ارتباطت اسلامی، آستان قدس رضوی، جامعه روحانیون حوزه های علمیه دارد، گفت: هرچه ارتباط اقلیت های دینی با مسلمانان بیشتر و نزدیکتر باشد نه تنها در همزیستی ملاطفت ­آمیز تاثیرگذار است که سبب شناخت بیشتر از یکدیگر می شود.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس ابراز کرد: عدم شناخت سوءتفاهم اقوام دینی از همدیگر و در نتیجه زمینه ساز سوءتفاهم و بهره برداری رسانه های معاند از این گونه مسائل می شود.

وی با اشاره به نقش سیاسی ارامنه در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از افتخارات و دستاوردهای انقلاب به رسمیت شناخته شدن حقوق اقلیت ها در ایران است و برمبنای اصل 164 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی دو نماینده داریم، آئین های مذهبی را نیز آزادانه و در امنیت کامل برگزار می کنیم و تعامل کاملی با دستگاه ها و مسئولان داریم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثار تاریخی ارامنه برخلاف کشورهای همسایه در ایران نه تنها به خوبی نگهداری بلکه مرمت نیز می شود به طوری که بودجه اختصاصی برای آن تعریف شده است.

اقلیت های دینی در ایران شهروندان درجه دو نیستند

شاوردیان افزود: در میان 370 آثار تاریخی ارامنه کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا در آذربایجان غربی و کلیسای استپانوس مقدس در آذربایجان شرقی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به موفقیت های چشمگیر ارامنه در حوزه معماری عنوان کرد: به تازگی پروفسور گئورک قره پتیان، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یکی از برجسته ترین محققان کشور در حوزه شبکه‌های هوشمند و سیستم‌های قدرت، به عنوان مؤلف برجسته انجمن مهندسی جهان (IEEE) معرفی شد و اینکه ایشان جزو سه نفری است که در جهان نفر موفق به کسب این جایزه شدند و برای ما مایه افتخار است.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس با بیان اینکه در عرصه هنر نیز ارامنه از پایه گذاران صنعت سینما بوده اند، تأکید کرد: اینکه «برخی رسانه های معاند از اقلیت های دینی با عنوان شهروندان درجه دو با سه ایران تعبیر می کند» را قبول نداریم و همه ما در عرصه های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هنری به عنوان شهروند ایرانی حضور داشته و برای سربلندی میهنمان تلاش می کنیم.

خبرنگار: ملیحه ترزفان

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=28036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!