6

اشک ارامنه ارمنستان با تماشای «بادیگارد»/ شکوه سینمای ایران در قلب ایروان

  • کد خبر : 22342
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
اشک ارامنه ارمنستان با تماشای «بادیگارد»/ شکوه سینمای ایران در قلب ایروان
فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان در برنامه «روزهای سینمای معاصر ایران» به نمایش در آمد. فیلمی که ارامنه را تحت تأثیر قرار داد و با چشم‌های گریان سالن سینما مسکو ایروان را ترک کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شاید سینما مسکو شهر ایروان مدت‌ها بود که چنین جمعیتی را به خود ندیده بود. خیل علاقه‌مندان سینمای ارمنی که در سالن بزرگ این سینما موسوم به سالن قرمز را از حضور پُرشور خود مملو ساختند، روزهاي خاطره انگیزي را برای دست اندرکاران این سینما و همه علاقه‌مندان سینمای ارمنستان رقم زدند.

برنامه «روزهای سینمای معاصر ایران» که به مناسبت با هفته دفاع مقدس برگزار شد، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و با مشارکت مرکز سینمای ملی ارمنستان، بنیاد سینمائی فارابی و سازمان هنری و رسانه‌ای اوج و همکاری و مساعدت اداره کل همکاری‌های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازماندهی و به اجرا در آمد.

آیین افتتاحیه این برنامه با پخش سرود ملی دو کشور و پیام ویدیویی خانم منیر قیدی، کارگردان فیلم ویلایی‌ها ـ فیلمی که در دومین روز این برنامه به نمایش درآمد، آغاز شد. سپس، عباس ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به ایراد سخن پرداخت.

سفیر کشورمان در ارمنستان با اشاره به همزمانی این برنامه با دومین روز از هفته دفاع مقدس افزود: امروز در ایران مصادف با دومین روز از هفته دفاع مقدس است که هرساله به پاس فداکاری آنان که در راه حفظ میهن خود و طی هشت سال جنگ تحمیلی از هستی خود گذشتند گرامی داشته می‌شود. گرامیداشت یاد آنان گرامیداشت ایثار، فداکاری و عشق به میهن و مبارزه با ظلم و ستم و تجاوز است.

ظهوری با برشمردن ویژگی‌هایی که دفاع هشت ساله مردم قهرمان ایران را از دیگر جنگ‌ها متمایز می‌سازد، اخلاص، معنویت و از خودگذشتگی را از صفات بارز رزمندگان دفاع مقدس دانست که صفحاتی شکوهمند را در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رسانده است.

سفیر کشورمان در ارمنستان جنگ تحمیلی هشت ساله را مبارزه ملتی تازه انقلاب کرده با ابرقدرت‌های زمان خواند که با تمام توان خود برای مقابله با انقلاب و به شکست کشاندن آن دشمن بعثی را تجهیز و حمایت کردند ولی با ایثار و ایمان رزمندگان جان بر کف ایرانی این جنگ تحمیلی بی آن که یک وجب از خاک کشور از دست رود، با اذعان همه جهانیان به حقانیت ایران بزرگ و سرافراز پایان یافت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، افزود: خوشحالم که دوستداران هنر و فرهنگ ایران این فرصت را یافته‌اند که با آثار ارزشمندی از سینمای معاصر ایران آشنا شوند. سینمایی که به لطف مفاهیم بلند اخلاقی و معنوی خود در جهان خوش درخشیده است و قله‌های افتخار را در عرصه‌های مختلف بین‌المللی درنوردیده است.

ظهوری اظهار امیدواری کرد که در سایه همکاری‌های فرهنگی و هنری ایران و ارمنستان در ابعاد مختلف، زمینه‌های تعمیق دوستی و گسترش شناخت دو ملت از یکدیگر بیش از پیش فراهم شود.

نماینده مرکز سینمای ملی ارمنستان نیز در سخنانی با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش این مرکز با رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان که اولین ثمره عملی آن در این رویداد باشکوه به ثمر نشسته است، سینمای ایران را به سبب سطح بالای آن چه از نظر محتوا و چه از نظر تکنیک ویژه خواند.

وی در ادامه، تأکید کرد: امید است همکاری دو کشور ارمنستان و ایران در زمینه‌های مختلف سینمایی بیش از پیش توسعه یافته و شاهد برگزاری رویدادهایی از این دست باشیم.

پس از بخش رسمی افتتاحیه، فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به نمایش در آمد. فیلمی که به شدت تماشاچی ارمنی را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری با چشم‌های گریان سالن سینما مسکو ایروان را ترک کردند.

در چارچوب این برنامه، فیلم‌های ویلایی‌ها و مشق شب به نمایش در آمد که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان همراه بود. نکته قابل توجه در این رویداد فرهنگی و هنری حضور گسترده علاقه‌مندان سینمای ایران در هر سه شب برگزاری برنامه روزهای سینمای معاصر ایران در ارمنستان بود که حتی شگفتی برگزارکنندگان ارمنی برنامه و مسئولین مرکز سینمای ملی ارمنستان و سینما مسکو را برانگیخته بود به نحوی که صراحتا ابراز می‌داشتند که روزهای سینمای هیچ کشوری تا کنون در ارمنستان با این استقبال گسترده مواجه نبوده است. امری که نشان از دامنه نفوذ سینمای ایران در این کشور و اشتیاق وافر ارامنه به فیلم‌های ایرانی دارد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!