6

تغییر عنوان «ولادت زرتشت» به «زادروز زرتشت پیامبر» در تقویم رسمی

  • کد خبر : 18377
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۲۱
تغییر عنوان «ولادت زرتشت» به «زادروز زرتشت پیامبر» در تقویم رسمی
شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد دکتر اسفندیار اختیاری، مبنی برتغییر عنوان روز ششم فروردین از «ولادت زرتشت» به «زادروز زرتشت پیامبر» را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، صبح روز ۲۱ بهمن ماه برگزار شد. دکتر سید محمدرضا موالی زاده، دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور، دستور جلسه این نشست را بررسی پیشنهادهای دریافتی درباره نامگذاری ایام در تقویم رسمی کشور اعلام کرد. یکی از پیشنهادها مبنی بر تغییر عنوان «ولادت زرتشت» به «زادروز زرتشت پیامبر» بود که توسط نماینده ایرانیان زرتشتی مطرح شده بود.

پیش از این و در سوم دی ماه ۱۳۹۸، شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال نامه نگاری و مذاکرات دکتر اسفندیار اختیاری با رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، ششم فروردین، روز زایش اشوزرتشت را با عنوان «ولادت زرتشت» در تقویم رسمی کشور به ثبت رسانده بود.

در ادامه اسفندیار اختیاری، پیگیری لازم برای جایگزینی واژه های فارسی در عنوان مذکور را انجام داد و در همین راستا نامه ای را برای دبیر شورای فرهنگ عمومی ارسال کرد که متن آت بدین ترتیب است:

جناب اقای دکتر موالی زاده
دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی
با درود فراوان

احتراما، پیرو مذاکرات انجام شده، با سپاس مجدد از همکاری های به عمل آمده در ثبت روز ششم فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان ولادت زرتشت نخستین پیامبر آریایی، جهت حفظ جایگاه والای پیامبران الهی و استفاده از واژه های فارسی، شایسته است این روز با اصلاح عبارتی، به عنوان«زادروز زرتشت پیامبر» تغییر یابد.

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی در تقویت همبستگی ملی ایرانیان، کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.
با سپاس
دکتر اسفندیار اختیاری
نماینده ایرانیان زرتشتی

براساس این گزارش، هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر این شورا و دیگر اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد و پیشنهاد دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی را به تصویب رساندند.

سپس این مصوبه جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردید

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسه ۸۴۱ روز سه شنبه چهارم خورداد ۱۴۰۰، مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور را تایید کرد.

بنابراین از سال آینده و در تقویم رسمی کشور، روز ششم فروردین، «زادروز زرتشت پیامبر» نام گذاری شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=18377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.