7

گناه نخستین بشر از منظر اسلام و مسیحیت

  • کد خبر : 24727
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
گناه نخستین بشر از منظر اسلام و مسیحیت
مسیحیت معتقد هستند که گناه نخستین از حضرت آدم و حوا به نسل های بعد منتقل شده است، ولی از نظر دین اسلام کسی گناه کسی دیگر را بر دوش نخواهد کشید و هر فردی مسئول اعمال خود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، سید مهدی رحیمی، استاد حوزه علمیه در نشست مجازی «بررسی گناه نخستین از دیدگاه اسلام و مسیحیت» که از سوی انجمن علمی عرفان و ادیان برگزار شد، اظهار کرد: از نظر مسیحیت حضرت آدم نماینده همه انسان ها بود و گناه او گناه همه انسان ها به حساب می آید.

وی ا اشاره به این نظریه مسیحیان حضرت عیسی(ع) برای بشریت فدا شد، افزود: مسیحیان معتقد هستند که تمام آلودگی های انسان از حضرت آدم و پاکی ها از مسیح(ع) نشات گرفته است.

گناه نخستین از آدم و حوا به تمام نسل های بعدی منتقل شده

استاد حوزه علمیه بیان کرد: برخی علما و فیلسوفان مسیحی در مقابل این نظریه ها ایستادگی کردند و شخصی به نام پلادیوس در مقابل این نظریه جبهه گرفت و گفت انسان در  اعمال خود پیرو شریعت بود و مختار اعمال خود است، یعنی هر کسی مسئول کار خود است و این نظریه مسیحیت را نوعی جبرگرایی دانست.

وی ادامه داد: نظریه گناه نخستین از دیدگاه مسیحیت آمده است که انسان طبیعت آلوده و تمایل به گناه را از طریق تولد به ارث می برد، گناه نخستین از آدم و حوا به تمام نسل های بعدی منتقل شده است.

رحیمی در ادامه به نظر دین اسلام و مفسرین اسلام در بحث خلقت انسان و گناهی که حضرت آدم مرتکب شد و باعث شد از جنت خارج شود اشاره کرد و گفت: قرآن به آفرینش انسان در سوره بقره اشاره کرده و به حضرت آدم فرمود که با هوا در بهشت سکونت کن، هرچیزی در باغ است بخور و به این شجره ممنوعه نزدیک نشو که اگر نزدیک شوی و از آن بخوری جزء ظالمین خواهی شد.

وی با بیان اینکه در رابطه با اینکه خداوند به حضرت آدم می فرماید اگر از میوه ممنوعه بخورید جزء ظالمان خواهید بود؛ آیا «ظالم» به معنای این است که گناهکار هستید؟

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در آیات دیگر سوره هود آمده است که خداوند به حضرت آدم می فرمایند مواظب باشید تا شیطان شما را از بهشت اخراج نکند و چونکه از بهشت اخراج شدید به سختی خواهید افتاد؛ منظوز از ظلمت در آیه این است که دچار گرفتاری و سختی خواهید شد.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را در جنت قرار داد و او را امتحان کرد تا حضرت آدم به درخت ممنوعه دست بزند و وارد دنیا شود، ادامه داد: علامه می فرماید ابتدای خلقت حضرت آدم توسط خدا برای سکونت حضرت آدم بر زمین بود و راهی که خدا برای استقرار حضرت آدم انتخاب کرد این بود که اول وارد بهشت شود و توسط شیطان مورد فریب قرار گیرد؛ بدانند که شیطان دشمن انسان و انسانیت است و این کار را نیز انجام داد.

رحیمی با بیان این سوال که برخی می گویند چرا خداوند حضرت آدم را کنار ملائکه برد، عنوان کرد: این امر برای اثبات خلافت آدم نسبت به بقیه مخلوقات است و امر کرد که ملائکه بر آدم سجده کنند و خداوند به حضرت آدم و حوا ستور داد در جنت و بهشت اسکان پیدا کنند و نهی کرد آنها را که به درخت ممنوعه نزدیک نشوند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اینکه حضرت آدم و حوا فریب بخورند و به درخت نزدیک شوند تمام این مراحل مقدمه چینی بود تا انسان آمادگی استقرار و سکونت بر زمین را داشته باشد، اینکه خداوند انسان را انتخاب کرد تا در دنیا زندگی کند دلیل دیگری دارد.

رحیمی عنوان کرد: خداوند حضرت آدم را خلق کرد و کمالات را در انسان قرار داد تمامی فضیلت های علمی و اخلاقی و معنویت را در وجود او قرار داد، او را اشرف مخلوقات خلیفه الله نامید اما تمامی این معنویات برای حضرت آدم چون ذاتی و از طرف خدا بود فضیلت به حساب نمی آید، چون فرد تلاش نکرده که این فضیلت ها را  کسب کند.

وی ادامه داد: برای اینکه انسان بتواند فضائل و کمالات را کسب کند و استحقاق عدل، جنت و نعمات بی پایان بهشتی شود، خداوند تمام استعداد و کمالات انسان را از بالفعل بودن به بالقوه بودن تغییر داد.

رحیمی خاطرنشان کرد: انسان تمام ویژگی ها و کمالات را دارد اما تمامی کمالات بالقوه هستند و فرد باید تلاش کند که کمالات تبدیل به بالفعل شوند، یعنی برای کسب کمالات تلاش نماید تا مستحق عدل و پاداش الهی باشد.

هدف از خلقت حضرت آدم برای زندگی روی زمین بوده است

وی به بیان نظر کلی علامه طباطبایی در رابطه به خلقت انسان پرداخت و گفت: انسان خلق شد برای اینکه روی زمین زندگی کند نه اینکه بگوییم ما اهل بهشت بودیم اما حضرت آدم کاری انجام داد که باعث شد ما تنزل پیدا کرده و روی زمین زندگی کنیم.

رحیمی در ادامه به تفسیر علامه طباطبایی از کلمه«ظلمات» اشاره کرد و گفت: علامه در رابطه با ظلمت خداوند می فرماید بر اساس آیات مختلف در سوره هود آمده است اینکه (مراقب باشید اگر از درخت ممنوعه بخورید جزء ظالمین خواهید بود، مراقب باشید اگرشیطان شما را از بهشت خارج کند به مشقت خواهید افتاد یعنی دچار سختی و مشکل خواهید شد)، خداوند می فرمایند به درخت ممنوعه نزدیک نشوید حضرت آدم و حوا را نهی می کند و این نهی ارشادی است.

وی بیان کرد: خدای متعال چون نمی خواست حضرت آدم و حوا به مشقت بیفتند آنها را نهی کرد و حضرت آدم بعد از اینکه گناه را مرتکب شد، به وسیله اسما ائمه از خداوند توبه خواست و خداوند آنها را مورد بخشش قرار داد.

رحیمی در پایان عنوان کرد: آگوستین در دین مسیحیت حضرت آدم را گناهکار می داند که گناه او به بشریت سرایت کرده و مجازات او را مرگ می داند در حالی که اسلام می گوید هر فردی مسئول عمل و رفتار خود بوده و کسی گناه دیگری را بر دوش نمی کشد.

وی یادآور شد: از نظر اسلام اصل بر پدید آمدن حضرت آدم این بود که روی زمین زندگی کند و تمامی موارد مقدمه ای برای حرکت کردن حضرت آدم و بشریت روی زمین بود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!