2

فلسفه حجاب؛ اولویت ترویجی معلم قرآن بلغاری

  • کد خبر : 43336
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
فلسفه حجاب؛ اولویت ترویجی معلم قرآن بلغاری
بانوی مسلمان بلغارستانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش پیش روی زنان مسلمان در این کشور حفظ حجاب است، تصریح کرد که زنان محجبه امکان تحصیل و یا کار را ندارند با این وجود از کارکرد اجتماعی مسجد غافل نبوده و تبیین فلسفه حجاب در این پایگاه را ضرورتی برای دختران مسلمان می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، زلیخا حجی، مبلغ و معلم مسلمان در روستای «کریشت» در جنوب غربی بلغارستان، در گفت‌وگویی با وب‌سایت مسلمون حول العالم از بزرگ‌ترین موانعی سخن گفته است که جامعه زنان مسلمان بلغارستان با آن مواجه هستند.

زلیخا حجی در سال ۲۰۱۲ میلادی از دانشگاه بین‌المللی علوم اسلامی در اردن در رشته اصول فقه فارغ‌التحصیل شد و هم اکنون به عنوان معلم و مبلغ مذهبی در روستای خود در یک مدرسه حفظ قرآن مشغول به کار است و به حدود ۵۶ کودک اعم از دختر و پسر قرآن کریم و اصول دین را آموزش می‌دهد.

آگاهی محدود مسلمانان نسبت به اسلام

این بانوی مسلمان بلغارستانی درباره وضعیت جامعه مسلمانان کشورش می‌گوید: اکثر مسلمانان بلغارستان اطلاعات اولیه‌ای در مورد دین اسلام ندارند و تنها چیزی که می‌دانند آن چیزی است که از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود شنیده‌اند.

 وی تصریح  می‌کند با توجه به مدت طولانی که آن‌ها در سراسر قرن بیستم تحت حکومت کمونیستی زندگی می‌کردند، به همین دلیل از یادگیری امور دینی و یا انجام مناسک دینی خود بازداشته شده‌اند و این همان چیزی است که مرا بر آن داشت تا در رشته حقوق اسلامی تحصیل کرده و خودم را وقف تبلیغ و تدریس در بلغارستان کنم و معتقدم که این یک وظیفه و تکلیف بر دوش ما است که فرصت آموختن اسلام را به شیوه صحیح، سالم و کامل داشته‌ایم.

اولویت‌های مورد نیاز جامعه مسلمانان بلغارستان

زلیخا حجی درباره اولویت‌های مورد نیاز در جامعه مسلمان تأکید می‌کند که تمرکز فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی او روی دو موضوع است:

اولین اولویت آموزش کودکان است که به گفته وی امور دینی و اسلامی در فضایی زیبا و دوستانه به کودکان آموزش داده می‌شود. اما هدف آموزش قرائت صحیح قرآن کریم است و اینکه بچه‌ها بتوانند مخارج حروف را به خوبی آموزش دیده و در ادامه قرآن کریم را به شکل صحیح تلاوت کنند و در صورت امکان‌ سوره‌هايی را هم حفظ کنند. هرچند که با توجه به تفاوت حروف در زبان‌های عربی و بلغاری، این کار سختی‌های خاص خود را نیز دارد.

 دومین اولویت زلیخا حجی انجام امور تبلیغی برای بانون است که علاوه بر آموزش مبانی اسلام، روی مباحثی مثل حجاب و فلسفه آن تمرکز می‌شود.

چالش‌ها و دستاوردهای زنان مسلمان

وی بزرگ‌ترین چالش پیش روی زنان مسلمان در بلغارستان را مسئله حجاب می‌داند. چرا که در جامعه بلغارستان زنان محجبه اجازه تحصیل یا کار را ندارند. همچنانکه نمی‌توانند برای پاسپورت خود از عکس باحجاب استفاده کنند؛ امری که چالشی برای ایفای نقش زنان مسلمان در جامعه بلغارستان به حساب می‌آید.

زلیخا حجی در عین حال تأکید می‌کند که زنان مسلمان در جامعه بلغارستان در زمینه فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی دستاوردهایی نیز داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ امروزه، تعداد دخترانی که در حال یادگیری مسائل مربوط به اسلام هستند، در تمام مساجد مسلمانان در سراسر بلغارستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

_ تعدادی از دخترانی که در مسجد درس خوانده‌اند، این تمایل را دارند که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق اسلامی، چه در بلغارستان و چه در کشورهای عربی و اسلامی ادامه دهند و سپس به کشور خود برگردند و به کودکان خردسال و همچنین زنان آموزش دهند. امری که از نگاه زلیخا حجی مایه شادی و نشاط بوده و باعث خوشحالی جامعه مسلمان در بلغارستان است.

 توصیه‌هایی برای بهبود جایگاه زنان مسلمان

زلیخا حجی، معلم و مبلغ مسلمان بلغارستانی در پایان درباره توصیه‌های خود برای دستیابی به عملکرد بهتر زنان مسلمان در ایفای نقش‌های تبلیغی و آموزشی بر دو موضوع تأکید می‌کند:

اول: با وجود مشکلاتی که روزانه با آن روبه‌رو هستیم، نباید میل به تدریس و آموزش را از دست بدهیم.

دوم: موفقیت‌ها و دستاوردها به‌راحتی به دست نمی‌آیند. بنابراین باید زمان و تلاش زیادی را صرف کنیم، خستگی‌ناپذیر به راه خود ادامه دهیم، صبور باشیم، با مشکلات روبه‌رو شویم و با چالش‌ها مقابله کنیم و در این صورت است که اهداف ما از کار در زمینه آموزش امور دینی به کودکان و بزرگسالان در بلغارستان به ثمر خواهد نشست.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43336

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!