3

فرقه سازی های اسلام صوفیانه از منظر نهج البلاغه

  • کد خبر : 43303
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰:۲۷
فرقه سازی های اسلام صوفیانه از منظر نهج البلاغه
با استنباط از فرمایشات حضرت علی علیه‌السلام می‌توان گفت دودسته جامعه اسلامی را دچار جدایی و شکاف کرده و به فرقه سازی های مختلف در میان مسلمانان پرداخته و مقصود دشمنان اسلام ناب محمدی را در که در پس فرقه‌ها همیشه مخفی بوده است را تأمین کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بنابر کلام نورانی حضرت امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه عده‌ای از مردم می‌خواهند بعد از شهادت پیامبر اکرم (ص) فساد را در جامعه اسلامی بازگردانند ولی سستی و ناتوانی آن‌ها، کندی شمشیر و کمبود ثروتشان مانع بزرگی برای آنان شده است. حضرت به کسانی اشاره دارند که در اندیشه بوده و هستند که قائد و فرمانروای گروه و جمعیتی باشند و بر منبری بالا روند و خود را مراد و پیشوای مردم معرفی کنند و اهداف متعالی اسلام ناب محمدی را از بین ببرند.

با استنباط از فرمایشات حضرت علی علیه‌السلام می‌توان گفت دودسته جامعه اسلامی را دچار جدایی و شکاف کرده و به فرقه سازی های مختلف در میان مسلمانان پرداخته و مقصود دشمنان اسلام ناب محمدی را در که در پس فرقه‌ها همیشه مخفی بوده است را تأمین کرده‌اند.

دسته اول کسانی هستند که دین مبین اسلام را به‌طور صحیح و عمیق درک نکرده و با کج‌فهمی‌هایشان؛ دین را برای عوام تعریف و تبیین کردند. در این شک و تردیدی نیست این گروه به‌ظاهر اهل دیانت، کاملاً برمدار جاهلیت‌اند و از عملکرد و رفتارشان، هزار گونه شر و فساد به بار می‌آورند. درنهایت فرقه‌ای می‌شوند و امت واحد اسلام را از یکپارچگی اعتقادی، وحدت اجتماعی خارج می‌کنند.

بنابر رهنمودهای متعالی حضرت امیرالمؤمنین در خطبه 87 نهج‌البلاغه این افراد مشتی افکار جاهلانه از جاهلان و گمراهی گمراهان فراگرفته و در میان مردم دام‌هایی از فریب و دروغ پخش می‌کنند. کتاب خدا را به رأی خودشان تفسیر و معنا می‌کنند. امام صادق می‌فرمایند این جماعت با استفاده از نام و نشان اسلام پوستین اسلام را به‌گونه‌ای وارونه می‌پوشند و با فریب مردم عوام، آنان را از صراط مستقیم دور می‌کنند. مصادیق عینی فرمایش نورانی حضرت را می‌توان در احوالات حسن بصری و مریدان وی مشاهده کرد.

دسته دوم کسانی هستند که دین را در خدمت تمایلات و مطامع خودکامانه و سلطه‌گرانه خودشان می‌گیرند. با تشکیل فرقه، سهمگین‌ترین ضربات را بر چهره دین و دین‌داران می‌زنند. به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام این بلیه ای است که همه‌جا را می‌گیرد ولی مصائب و گرفتاری‌های آن به یک طبقه معین جامعه اختصاص پیدا می‌کند. دشمنانی که اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی را مانع تحقق سیاست‌ها و منافع خودش می‌داند از این فرقه سازی های متنوع بانام ونشان اسلامی، بستر لازم برای فعالیت‌های خرابکارانه و موذیانه خود را فراهم می‌کند.

به‌عنوان نمونه، در خاطرات محمدحسن تابنده ملقب به صالح علیشاه و پسرش حسین تابنده آمده است ارتشبد نعمت اله نصیری، دکتر اقبال، اسد اله علم، تیمورتاش و بسیاری از سران جنایتکار دربار رژیم پهلوی، با دستمال نبات، جوز و سکه درحالی‌که غسل اسلام، توبه (از بدعت‌های فرق تصوف) انجام داده‌اند نزد آن دو نفر حاضر می‌شوند و خود را فقیر فرقه نعمت الهیه گنابادیه می‌دانند. این افراد ذی سمت و بانفوذ رژیم پهلوی از دادن عشریه معاف هستند چون عنوان آن‌ها برای رئیس فرقه بهترین عشریه و سرمایه است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!