4

فتوای «حق الزحمه» درباره زنان شاغل چیست؟ چرا شیخ الازهر خواستار احیای آن شده است؟

  • کد خبر : 28663
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۵۱
فتوای «حق الزحمه» درباره زنان شاغل چیست؟ چرا شیخ الازهر خواستار احیای آن شده است؟

دعوت شیخ الازهر به لزوم احیای فتوای موسوم به «حق الکد والسعایه»(حق زحمت و تلاش) جهت حفظ حقوق زنان شاغلی که برای گسترش ثروت همسرشان تلاش می کنند، واکنش های متعددی در محافل مختلف مصر به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، براساس این فتوای قدیمی که شیخ الازهر احمد الطیب خواستار احیای آن شده، در صورت فوت مرد، نیمی از اموالش که در به دست آوردن آن سهیم بوده است، مستقیما به همسرش اختصاص می یابد و بقیه آن نیز براساس سهم الارث تقسیم می شود و دلیل چنین موضوعی هم مشارکت و تلاش او در به دست آوردن این ثروت است.

شیخ احمد الطیب لزوم احیای این فتوا را، با توجه به تحولات امروزی و لزوم ورود زنان به بازار کار برای کمک به تامین مخارج زندگی، خواستار شده و بر اهتمام شریعت اسلامی نسبت به حفظ حقوق زن و تضمین هر آنچه باعث حفظ کرامتش می شود، تاکید کرده است.

این فراخوان شیخ الازهر با استقبال گسترده ارگان های رسمی و سازمان های جامعه مدنی در مصر همراه شده و آنها بر تلاش الازهر برای حفظ حقوق زنان شاغل در برابر قلدری ها تاکید کردند.

«محمود مهنا» عضو هیئت علمای بزرگ مصر نیز به نوبه خود در اظهاراتی به اسکای نیوز گفت: شریعت اسلامی حفظ حقوق زنان را از همه جهات تضمین کرده و برای آن ضمانت ویژه قرار داده است در حالی که مرد را به تمام حقوق مالی از تامین منزل زناشویی تا هزینه های روزانه ملزم کرده است.

وی افزود: زنان شاغل اگر بخواهند در هزینه های زندگی به همسر خود کمک کنند، این از باب خوش برخوردی است اما از نظر شرعی مجبور به این موضوع نیست؛ در نتیجه احیای فتوای «زحمت و تلاش برای کسب روزی» حقوق مالی زنان را در صورت ضرر تضمین می کند.

این فتوا موافقان و مخالفانی را در داخل مصر به همراه داشته است. ازجمله موافقان آن، شورای ملی زنان این کشور بود که «مایا مرسی» رئیس آن از شیخ الازهر به خاطر تاکید بر احیای این فتوا تمجید کرد.

درمقابل برخی دیگر ضمن مخالفت با آن، عنوان کردند که «حق زحمت و تلاش» در اسلام وجود ندارد.

خالد الحوینی از علمای این کشور در این باره گفت: اصطلاح حق زحمت و تلاش در اسلام وجود ندارد و ماجرای حکمی که عمر بن خطاب برای یک زن صادر کرد و  نسبت به اعطای نصف اموال همسرش به او حکم کرد، به این دلیل بود که زن در تجارت مرد شریک بود و صدور چنین حکمی از باب بدهی هایی است که صاحب آن اعم از مرد و زن قبل از تقسیم ماترک، مستحق آن هستند.

گفتنی است «حق الکد والسعایه»(حق زحمت و تلاش برای کسب روزی) عبارتست از حق زن در ثروتی که مرد در دوران ازدواج خود با او انباشته می کند به طوری که زن در ازای تلاش های مادی و معنوی که به انباشتن آن کمک کرده، حق الزحمه نصیبش می شود.

شیخ الازهر در دیدار «شیخ عبداللطیف بن عبدالعزیز آل شیخ» وزیر امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد عربستان سعودی خواستار احیای این فتوا از میراث اسلامی به منظور حفظ حقوق زنان شاغل شده است.

فتوا ی «حق الزحمه» درباره زنان شاغل

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=28663

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!