2

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت امامزادگان فارس در زمینه گردشگری مذهبی

  • کد خبر : 56802
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت امامزادگان فارس در زمینه گردشگری مذهبی
استان پهناور فارس به جهت برخورداری از تاریخ کهن، سرشار از میراث گران بهای گذشتگان است؛ مساجد، امامزادگان، حوزه های علمیه، بقاع متبرکه و... با سبک معماری اصیل ایرانی، کاشی کاری های هفت رنگ، درختان کهنسال و... یک فرصت ویژه را به وجود آورده که نه تنها به عنوان یک جاذبه معنوی و گردشگری بلکه یک ظرفیت اقتصادی و فرصتی برای توسعه اشتغال جوانان فراهم آورده است.

به گزازش پایگاه خبری مفاز، اصطلاح «گردشگری مذهبی» اگرچه در سالیان اخیر به واژگان صنعت گردشگری کشور افزوده شده اما ایرانیان از دیرباز به این مسئله توجه داشته و همواره بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان یک مکان معنوی با استقبال مردم مواجه بوده است.

از سویی دیگر قدمت و پیشینه تاریخی اماکن مقدسه همچون مساجد، امامزاگان، بقاع متبرکه و… در ایران اسلامی و برخورداری از سبک معماری ایرانی اسلامی در این بناها، آن را به یک اثر تاریخی تبدیل کرده که جذابیت ویژه ای برای گردشگران و توریست های خارجی دارد.

استان پهناور فارس به جهت برخورداری از تاریخ کهن، سرشار از میراث گران بهای گذشتگان است؛ مساجد، امامزادگان، حوزه های علمیه، بقاع متبرکه و… با سبک معماری اصیل ایرانی، کاشی کاری های هفت رنگ، درختان کهنسال و… یک فرصت ویژه را به وجود آورده که نه تنها به عنوان یک جاذبه معنوی و گردشگری بلکه یک ظرفیت اقتصادی و فرصتی برای توسعه اشتغال جوانان فراهم آورده است.

فارس با برخورداری از سه هزار اثر ثبت ملی و ۴۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد، سالانه میزبان میلیون ها توریست داخلی و خارجی است و توانسته بخش عظیمی از گردشگران را به سوی خود جذب کند.

علاوه بر آن وجود یک هزار و ۴۰۰ امامزاده در این استان حاکی از تاریخ کهن فارس است که هر کدام از آنها خود به تنهایی جاذبه ای گردشگری به حساب می آیند که در صورت توجه به این اماکن و ایجاد زیرساخت ها، می توان شاهد توسعه صنعت گردشگری در گوشه گوشه این استان بود.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت امامزادگان فارس در زمینه گردشگری مذهبی
ظرفیت امامزادگان در زمینه گردشگری مذهبی

رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با بیان اینکه استان فارس از هر نظر مجموعه کاملی است و این ویژگی در موضوع گردشگری بروز بیشتری دارد، گفت: استان فارس یک اقلیم ۴ فصل است و از نظر اقلیمی نیز شرایط بی‌نظیری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری افزود: ظرفیت‌های مغفول مانده اقتصادی در استان فارس قابل توجه است و اگر از مجموعه‌های صنعتی استان پشتیبانی درستی صورت گیرد، می‌توان با دیگر استان‌های پیشرو در صنعت هم رقابت تنگاتنگی داشت و این قابلیت به‌دلیل برخورداری از مزیت اقلیمی استان فارس است.

طاهری با بیان اینکه بیش از هزار بقعه متبرکه فقط در استان فارس وجود دارد، گفت: با اینکه سیاست دولت‌های غربی فاصله انداختن میان مردم و نهادهای مذهبی به ویژه کلیسا است اما هنوز مردم این کشورها به کلیسا دلبستگی دارند و در مواقع سختی به آنجا پناه می‌برند و این در حالی است که توجه و مراجعه به امامزاده‌ها در فرهنگ ایران امری نهادینه شده و بدیهی است و این خصوصیت از ظرفیت‌های بارز در موضوع گردشگری مذهبی است.

برای حل معضل بیکاری که از مسائل فعلی جوانان کشور محسوب می‌شود، می‌توان از ظرفیت امامزادگان در زمینه گردشگری مذهبی بهره برد و با فراهم کردن زمینه‌های لازم، حتی اشتغال روستاییان را از این طریق رشد داد.وی افزود: برای حل معضل بیکاری که از مسائل فعلی جوانان کشور محسوب می‌شود، می‌توان از ظرفیت امامزادگان در زمینه گردشگری مذهبی بهره برد و با فراهم کردن زمینه‌های لازم، حتی اشتغال روستاییان را از این طریق رشد داد.

طاهری با اشاره به فرهنگ ایرانی که بر پایه محور بودن خانواده استوار است و توجه به اماکن زیارتی از ویژگی‌های آن است، گفت: انتظار از معاونت گردشگری زیارتی استان فارس این است که فرهنگ اصیل ایرانی به مردم معرفی و زمینه دورهمی خانوادگی در اماکن  گردشگری فراهم شود. همچنین از نگاه کوچک به موضوعات پرهیز شود بلکه با دید بلند و افق وسیع به موضوعات حوزه زیارتی و گردشگری توجه شود.

وی با بیان اینکه محل‌های گردشگری ما صرفاً برای بازدید استفاده می‌شوند، گفت: غفلت از ظرفیت فرهنگی، تبلیغی و هویت اماکن گردشگری، نوعی فرصت‌سوزی است، در حالی که می‌توان از آن برای ارتباطات فرهنگی و افزایش شناخت بازدیدکنندگان از هویت و ریشه ایرانی اسلامی بهره گرفت.

طاهری، صنایع دستی را از نمادهای فرهنگی استان دانست که به راحتی قابل عرضه به جهان است و سپس افزود: دولت‌های اروپایی سالانه میلیون‌ها دلار از محل صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند اما در ایران به دلیل عدم توجه به ضرورت پژوهش برای انجام یک کار ریشه‌ای، این سرمایه و میراث ملی وضعیت مطلوبی ندارد.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت امامزادگان فارس در زمینه گردشگری مذهبی

رتبه نخست فارس در تعداد اماکن زیارتی

مدیرکل امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به رتبه نخست فارس در تعداد اماکن زیارتی، این مهم را عاملی برای انتخاب فارس به عنوان مقصد اصلی زائران عنوان کرده است.

سیدمجتبی علوی اردکانی، از حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به عنوان بیشترین تعداد زائران و گردشگران داخلی و خارجی در استان فارس برشمرد که اماکن دیگر همچون حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و… در رتبه های بعدی قرار دارند.

حرم مطهر علی بن حمزه(ع)؛ رتبه اول جذب گردشگر خارجی

آنطور که علوی گفته وجود دفتر گردشگری و حضور راهنمایان تحصیل کرده و مسلط به زبان های مختلف با هدف پاسخگویی به سووالات و رفع شبهه های گردشگران خارجی در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) منجر شده این بارگاه مطهر رتبه نخست کشور در جذب گردشگر خارجی را به خود اختصاص دهد.

وی بیشترین حضور گردشگران مذهبی در این امامزاده عظیم الشان را از کشورهایی مانند روسیه، اسپانیا، ایتالیا، چین، برزیل، ترکیه، رومانی، آلمان، لهستان، تایلند و… عنوان کرد.

مدیرکل امور زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع)، مسجد نصیر الملک، مسجد وکیل، حرم مطهر امامزاده شهید فراشبند، حرم مطهر سیدحسین کازرون و … را نیز از دیگر اماکن مقدس و مذهبی استان فارس دانست که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

علوی اردکانی گفت: باید امکانات و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که شاهد حضور راحت و آسان گردشگر خارجی مخصوصاً گردشگران مذهبی در داخل کشور و اماکن تاریخی و مذهبی باشیم زیرا حضور گردشگر خارجی و آشنایی او با واقعیت‌های موجود جامعه ایرانی و نیز حقایق و واقعیت‌های ناب نظام اسلامی و احکام و دستورات صحیح اسلام ناب محمدی (ع) که در همه آنها به نوع‌دوستی، محبت و مهربانی به همنوع و رسیدن بشر به کمال و سعادت واقعی اشاره شده است باعث از بین رفتن و خنثی شدن توطئه‌های دشمنان ایران و اسلام در وارونه جلوه دادن واقعیت‌های موجود و ایران‌ستیزی و اسلام‌هراسی می‌شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!