0

تحقیر بی سابقه شیخ الازهر توسط السیسی

  • کد خبر : 40856
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۰۰
تحقیر بی سابقه شیخ الازهر توسط السیسی
هفته گذشته ودر هنگامه برگزاری مهمترین جشن حکومتی - دینی دولت مصر(مؤتمر فی احتفال المولد النبوی) رسانه های مصری ویدئویی را از برخورد سرد السیسی با احمدالطیب مخابره کردند که در تاریخ روابط الازهر با دولت مصر کم سابقه است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در این دیدار برخلاف همیشه که رئیس جمهور دست در دست شیخ الازهر در مراسم میلاد پیامبر(ص) شرکت می کرد و تا صدر مجلس یکدیگر را مشایعت می کردند، السیسی هنگام ورود به کاخ المناره بدون توجه به احمدالطیب و دادن پاسخ سلام او، به اشاره ای تلویحی به وی اکتفا(بخوانید بی اعتنایی) کرد و با عجله وبدون همراهی او به صدر مجلس رفت و احمدالطیب را همانند یک مدعو معمولی در این جشن مهم که شیخ الازهر از مجریان اصلی برگزاری آن بود به حساب آورد.

این رفتار تحقیرآمیز از چشم فعالان و ناظران پنهان نماند و هشتگ «شیخ الازهر» در صدر فهرست پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی توییتر مصر قرار گرفت؛ تا جایی که بسیاری از توئیت ها از نادیده گرفتن(تجاهل)السیسی، شیخ احمد الطیب در جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) انتقادات تندی کردند. این هشتگ ها حتی از سوی حامیان اسلام سیاسی واخوان که ضربات متعددی از بی تفاوتی شیخ ازهر خورده بودند منتشر شد.

سمیر الارکی نویسنده مشهور مصری نوشت: «السیسی وارد کاخ المناره شد. برای همایش هایی در جشن میلاد پیامبر بدون سلام و احوالپرسی به شیخ الازهر، ژست گرفتن، سپس سرعت دادن به تالار بدون حتی گفتن اینکه منتظر ورود به همراهی شیخ احمد الطیب است، رفتاری که با صمیمیت السیسی نسبت به مهمانان معمولی مجلس قابل مقایسه نیست.

جمال سلطان، نویسنده روزنامه نگار نوشت: «نحوه برخورد السیسی با شیخ الازهر در هنگام پذیرایی از وی قبل از جشن های مولود شرم آور است و اصلا مناسب و جایز نیست. شیخ الازهر در دنیا مورد استقبال قرار می گیرد. از پادشاهان، رؤسای جمهور و رهبران. این استکبار و غرور السیسی است و نه چیز دیگر.

در عوض، شیخ الازهر علیرغم اهانت کم سابقه ای که السیسی با او در هنگام ملاقات داشت، مراسم تنوره را در این جشن به خوبی اجرا کرد و در نهایت به السیسی ادای احترام کرد ودر سخنانی مدعی شد: «تلاش خستگی ناپذیر و کار خستگی ناپذیر السیسی تنها به خاطر اعتلای منزلت مصر و مصریان است.» وی در پایان همچنین دعا کرد که خداوند به کشور پیشرفت، سعادت، قدرت، سربلندی و بی گناهی، خیر و برکت عنایت کند.

احمد الطیب از حامیان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ نبود و آن را «دعوت به هرج و مرج و یک تابو قانونی» می دانست و پس از چراغ سبز مشروع رئیس جمهور محمد مرسی، موضع خود را با رئیس جمهور قانونی مصر محمد مرسی تغییر داد. او از کودتای السیسی علیه مرسی حمایت کرد و در بیانیه کودتا فعالانه شرکت کرد و گفت: «این کودتا مطابق یک قانون شرعی است که می گوید در ارتکاب دو شر، انتخاب شر کوچکتر یک وظیفه مشروع و یک راه است. از بن بست سیاسی که مردم در آن گرفتار شدند، بین موافقان و مخالفان، من از تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری حمایت می کنم.»

بعدها شیخ با السیسی و حامیانش درگیری رسمی پیدا کرد که باعث شد طرفداران السیسی خواستار صدور قانونی شدند که به او اجازه می دهد شیخ الازهر را برکنار کند، اما این قانون پیشرفت قابل توجهی نداشت.

بارزترین اختلاف بین آنها مربوط به امتناع الطیب از پیشنهادهای نظامی مربوط به متون حقوقی و فقهی و همچنین «تجدید گفتمان دینی» در صحنه‌ای بود که بیش از یک بار تکرار شد، تا اینکه السیسی در یک جلسه، الطیب را مورد خطاب قرار دادو گفت «ای امام بزرگوار مرا خسته کردی».

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!