1
اندیشمند اهل ماداگاسکار:

تحقق وحدت امت نیازمند تأکید بر اشتراکات و دوری از تفرقه افکنی است

  • کد خبر : 55318
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
تحقق وحدت امت نیازمند تأکید بر اشتراکات و دوری از تفرقه افکنی است
عبدالرزاق علی محمد گفت: ما مسلمانان اعم از شیعه و سنی عضو یک جامعه هستیم و یک خدا، یک کتاب (قرآن) و یک پیامبر را قبول داریم و همه باید برای تحقق وحدت، بر اشتراکات تأکید و از تفرقه افکنی پرهیز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، عبدالرزاق علی محمد (Abdourazak Ali Mdahomad)، مدیر کل مرکز فرهنگی امام غزالی در ماداگاسکار در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تأکید بر اهمیت موضوع وحدت در بین مسلمانان و تأثیر اوضاع کنونی جهان بر کشورهای اسلامی گفت: از حدود ۳۰۰ سال پیش کشورهای اسلامی با هجمه کشورهای اروپایی و آمریکا مواجه بوده‌اند. با توجه به این موضوع نیاز است که کشورهای اسلامی بیش از هر زمانی به موضوع وحدت توجه داشته باشند زیرا وحدت بین مسلمانان در آینده و سرنوشت آنها تأثیر مهمی دارد.

مدیر کل مرکز فرهنگی امام غزالی در ماداگاسکار با اشاره به برخی اختلافات که در بین مسلمانان وجود دارد تصریح کرد: وحدت بین مسلمانان بسیار مهم است. متأسفانه برخی با ترویج مسائلی مانند حقانیت شیعه یا ارجحیت سنی مسیر اختلاف و تفرقه افکنی را در پیش گرفته‌اند که به نظر من بسیار اشتباه است. ما همه عضو یک جامعه هستیم و یک خدا، یک کتاب (قرآن) و یک پیامبر را قبول داریم و همه باید حول محور اشتراکاتمان متحد شویم.

وی با اشاره به برقراری مجدد روابط ایران و عربستان سعودی گفت: امروز شاهد نشستن سیاستمداران سعودی و ایرانی بر سر یک میز به خاطر آینده سیاسی و اقتصادی مسلمانان هستیم. وقتی این اتفاق رخ داده چرا بقیه کشورهای اسلامی این کار را نکنند؟ این بسیار مهم است که همه مسلمانان به خاطر آینده خود کنار یکدیگر باشند.

عبدالرزاق علی محمد افزود: روابط ایرانی‌ها و سعودی‌ها می‌تواند الگویی برای مسلمانان جهان باشد. یکسال پیش فکر اینکه سعودی‌ها و ایرانی‌ها بر سر یک میز بنشینند خیال‌پردازی بود اما خدا را شکر که امروز شاهد از سرگیری روابط دو جانبه آن‌ها هستیم. این بهترین کاری است که برای آینده می‌توان انجام داد تا اقتصاد و  سایر حوزه‌های ارتباطی را تقویت کنیم.

مدیر کل مرکز فرهنگی امام غزالی ماداگاسکار در پاسخ به این سؤال که بزرگترین چالش بر سر راه اتحاد بین مسلمانان چیست؟ گفت: قبول این موضوع برای مسلمانان که همه عضو یک جامعه هستند و به نوعی امت واحده محسوب می‌شوند بزرگترین چالش است. اگر ما مسلمانان قبول کنیم که یک صدا شویم فکر می‌کنم آینده خوبی در انتظار مسلمانان جهان باشد.

وی در مورد روابط شیعیان و اهل سنت در ماداگاسکار تصریح کرد: روابط شیعه و سنی در ماداگاسکار بسیار خوب است و در مسائل مختلف از اقتصاد گرفته تا مسائل اجتماعی همه با هم همکاری می‌کنند. درست است که در فقه، اختلاف نظر وجود دارد اما همه کنار هم هستند برای مثال باید گفت که در ماداگاسکار عید فطر و قربان برای عموم مردم و نه فقط مسلمانان تعطیل رسمی است.

محمد در پایان تصریح کرد: نقش علما و دانشگاهیان در ایجاد وحدت بین مسلمانان بسیار مهم است. درست است که اندیشمندان و نخبگان در رشته‌های خود صاحب نظر هستند اما بسیار مهم است که علاوه بر علم، دین خود را هم به خوبی بشناسند و در این راه تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55318

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!