0

انتشار کتاب «قرآن و فلسفه» از سوی الازهر

  • کد خبر : 52911
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
انتشار کتاب «قرآن و فلسفه» از سوی الازهر
کتاب «قرآن و فلسفه» تألیف محمد یوسف موسی به همت مرکز بین المللی فتوای الکترونیک الازهر منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کتاب «قرآن و فلسفه» اثر محمد یوسف موسی از علمای الازهر روز گذشته و در پنجاهمین سالگرد وفات او از سوی مرکز بین‌المللی فتوای الکترونیک الازهر منتشر شد. انتشار این کتاب در چارچوب طرح آموزش و تاریخی این مرکز به نام «داستان یک کتاب» انجام شده که طی آن آثار مشهور علما و اندیشمندان اسلامی در یک قرن اخیر به اضافه شرحی از زندگی نویسنده و توضیحاتی در مورد سیر آن کتاب تجدید چاپ می‌شود.

محمد یوسف موسی در ژوئن سال ۱۳۱۷ هجری قمری / ۱۸۹۹م به دنیا آمد و پدرش در حالی که هنوز در اولین سال زندگی خود بود از دنیا رفت. او تحت سرپرستی مادر تربیت شد و پس از حفظ قرآن کریم در مکتبخانه روستای خود به الازهر پیوست و در سال ۱۹۲۵ از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

وی پس از مدتی تدریس در مرکز زقازیق الازهر به دلیل ضعف شدید بینایی از تدریس کناره گرفت و به آموختن زبان فرانسه و تحصیل در رشته حقوق پرداخت و به یکی از مشهورترین وکلای زمان خود تبدیل شد. شیخ محمد مراغی، شیخ وقت الازهر در آن زمان او را دوباره به تدریس دعوت کرد و در مؤسسه طنطای الازهر به فعالیت مشغول شد و در ادامه در سال ۱۹۴۸ با نگارش رساله «دین و فلسفه از نظر ابن رشد و فلاسفه قرون‌وسطی» موفق به اخذ دکتری از فرانسه در رشته فلسفه شد.

کتاب قرآن و فلسفه بخشی از طرح انتشار میراث اسلامی مکتوب بود که در آن زمان از سوی کتابخانه اسکندریه و باهدف حفظ میراث اسلامی فکری جهان اسلام دنبال می‌شد.

کتاب قرآن و فلسفه بیانگر بخش اول رساله دکتری محمد یوسف موسی است که ابتدا به زبان فرانسه نوشته و سپس به عربی ترجمه شده است.این کتاب برای اولین بار در نوامبر ۱۹۵۸ و توسط دارالمعارف در ۱۶۴ صفحه به چاپ رسیده است.

مؤلف در مقدمه این کتاب هدف از تألیف را چنان بیان می‌کند: من در این پژوهش می‌خواستم نشان دهم که قرآن یکی از مهم‌ترین کتاب‌های آسمانی است که مسلمانان را به سوی فلسفه‌ورزی سوق داده و همچنین حاوی فلسفه است و به تبیین آن پرداخته است. او همچنین تلاش خود را پاسخی به شرق شناسانی می‌داند که قرآن کریم را با اندیشه ورزی و تعقل در فلسفه در تضاد توصیف کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52911

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!