4
در کارگاه مجازی فرقه شناسی مطرح شد؛

جنگ روایت ها منجر به فرقه گرایی می شود/ نقش فرقه ها در ساماندهی اغتشاشات اخیر مشهود بود

  • کد خبر : 41709
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۱۰
جنگ روایت ها منجر به فرقه گرایی می شود/ نقش فرقه ها در ساماندهی اغتشاشات اخیر مشهود بود
حجت الاسلام محمدی هوشیار جنگ روایت ها را از عوامل ایجاد فرقه های انحرافی عنوان کرد و گفت: دشمن و استعمار از چنین فرصت های به وجود آمده استفاده های لازم را می برد و بر آتش آن می دمد و گاهی خود نیز دست به روایت سازی می زند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار، پژوهشگر و کارشناس حوزه فرق و ادیان در نخستین جلسه کارگاه مجازی فرقه شناسی که از سوی موسسه بصائر قم درحال برگزاری است، اظهار کرد: فرقه جورثومه فسادی است که می تواند امنیت جامعه را به خطر بیندازد، سلامت اعتقادی ما در را درگیر و منحرف سازد همچنین بهداشت روانی، جسم و جان ما و کانون خانواده را متلاشی و ما را تبدیل به یک ورشکسته مالی کند.

وی به اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: نقش فرقه ها در ساماندهی اغتشاشات مشهود بود و شاهد هستیم که عرفان حلقه، بهائیت و وهابیت، فرقه های سازمان یافته سیاسی چون حزب کومله، جدایی طلب و سلطنت طلب ها وارد عرصه شدند.

حجت الاسلام محمدی هوشیار با بیان اینکه متأسفانه آینده ما به آینده فرقه ها هم بستگی دارد، عنوان کرد: امروز همه ما دچار جنگ روایت هایی شدیم که یک بُعد آن سیاسی و بُعد دیگر فرهنگی و اعتقادی است.

وی با بیان اینکه جنگ روایت ها زمینه ساز ایجاد فرقه ها است، تأکید کرد: دشمن و استعمار از چنین فرصت های به وجود آمده استفاده های لازم را می برد و بر آتش آن می دمد و گاهی خود نیز دست به روایت سازی می زند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین، عنوان کرد: بخشی از این جهاد تبیین در رابطه با بحث های سیاسی است و باید از این ظرفیت برای بیان دستاوردهای انقلاب و پاسخ به شبهات سیاسی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید جهاد تبیین در عرصه دین را فراموش کنیم، گفت: امروز در بحث های اعتقادی به جهادگرانی در عرصه تبیین دین و سیاست نیازمند هستیم و نباید فراموش کرد که دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانت ما است.

پژوهشگر حوزه فرق و ادیان با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر افرادی شرکت داشتند که درگیر شبهه دینی بودند، اظهار کرد: با توجه به شبهات دینی و اعتقادی که امروزه جوانان درگیر آن هستند، تبیین در این حوزه باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرقه پوشش جمعی برای رسیدن به یک هدف مشترک است، خاطرنشان کرد: در بحث فرقه شناسی باید با موضوعاتی چون روش شناسی، هدف شناسی، بستر شناسی، پدیدار شناسی، سناریو شناسی، آینده شناسی، مخاطب شناسی و راهنما شناسی آشنا باشیم.

علل شکل گیری فرقه ها

وی به ایجاد فرقه در زمان های مختلف اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ بر سر موضوعات متفاوت و به دلایل وجود اختلافاتی، همواره یک سری فرقه به وجود می آمد که هرکدام از این فرقه ها ضربه زیادی به پیکره اسلام وارد کردند.

حجت الاسلام محمدی هوشیار مهم ترین عوامل درونی پیداش فرقه ها را تعصبات قبیله گری، موضع گیری حزبی، کج اندیشی، لجاجت در شناخت و مرزبندی حقایق عنوان کرد.

پژوهشگر حوزه فرق و ادیان عنوان کرد: عوامل ثانوی دیگر که سبب شد فرقه به وجود آید، یک سری تحولات فکری مسلمانان بود که با  ورود منجمان، پزشکان و مترجمان از ادیان مختلف بین مسلمانان به وجود می آمد و فرهنگ آنان به مسلمانان منتقل و تبدیل به فرقه می شد.

وی ادامه داد: از جمله فرقه هایی که در گذشته بین مسلمانان رواج یافت از سوی کسانی بود که به امامت محمدبن حنفیه معتقد شدند و بعد از مرگ او 12 شاخه از کیسانیه جدا شد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فرقه یزیدیان، فرقه زیدیه، فرقه باقریه، فرقه ناووسیه، فرقه اسماعیلیه، فرقه واقفیه، فرقه موسویه، فرقه محمدیه و فرقه عسکریه را می توان از جمله فرقه هایی نام برد که با شکل گیری هرکدام از این فرقه ها عده زیادی را از درخت تنومند اسلام جدا و دچار انحراف کرد.

حجت الاسلام محمدی هوشیار افزود: پیروان فرقه زیدیه، زیدبن علی(ع)، فرزند امام سجاد(ع) را همان مهدی موعود می دانند، فرقه باقریه معتقد بودند امام باقر(ع) مهدی موعود است و فرقه ناووسیه معتقد بودند امام صادق(ع) مهدی موعود است.

پژوهشگر حوزه فرق و ادیان خاطرنشان کرد: پیروان فرقه اسماعیلیه نیز معتقدند حضرت اسماعیل از دنیا نرفته است روزی برمی گردد و دنیا را پر از عدل و داد می کند، فرقه محمدیه که در زمان خودش از فرقه های پرطرف دار بود، معتقد بودند ابوجعفر، مهدی موعود است، پیروان فرقه جعفریه معتقد بودند جعفربن علی(ع)، برادر امام حسن عسکری، همان مهدی موعود است و فرقه عسکریه معتقد هستند که امام حسن عسکری(ع) آخرین امام است و بعد از ایشان هیچ امامی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=41709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!