3

بیت المقدس را خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت می‌دانیم

  • کد خبر : 1341
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
بیت المقدس را خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت می‌دانیم

آیت الله محمدی‌گلپایگانی گفت: بیت المقدس، را خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت می‌دانیم که از جایگاه ویژه‌ای نزد پیروان ادیان الهی برخوردار است.

به گزارش مفاز؛ آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی در سخنرانی خود در همایش «قدس، پایتخت صلح ادیان»، ضمن تبریک فرارسیدن سی‌ونهمین سالروز خجسته پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری همایش «قدس، پایتخت صلح ادیان» را که مزین بنام مقدس قدس شریف است در آستانه دهه مبارک فجر، نشان‌دهنده پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی ایران با مسئله قدس شریف مطرح کرد.

رییس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) افزود: در صدمین سالگرد قرارداد ننگین بالفور که موجب پیدایش رژیم اشغالگر و جعلی صهیونیستی در سرزمین فلسطین شد، جهان شاهد بالفور جدیدی با اقدام رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اعلام انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت‌المقدس بود. توطئه و اقدامی که هرچند از سر استیصال و درماندگی در منطقه غرب آسیا و مشخصا بخاطر شکست در سوریه و عراق بود، ولی نشان دهنده عمق دشمنی استکبار جهانی با ادیان الهی است.

وی تصریح کرد: اقدام ترامپ، تجاوز آشکار به هویت قدس و ارزش‌های دینی و عقیدتی عموم ادیان و علی الخصوص مسلمانان است. این اقدام نابخردانه از سوی پیروان ادیان مختلف در سطح جهان محکوم شد.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی در سخنان خود، تأکید کرد: این اقدام ترامپ، علیه حقوق تاریخی و ثابت ملت فلسطین در مسئله قدس است که قطعنامه‌های بین‌المللی و اصول بنیادین بین‌المللی آن را تعیین کرده‌اند و نشان داد  حمایت امریکا از قوانین و تصمیمات بین‌المللی صرفا ژست سیاسی است و در باطن و واقع، دولتمردان آمریکا در همراهی با رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتقادی به این قوانین و ساختارهای بین‌المللی ندارند و این نظامات تا زمانی مورد اعتقاد و حمایت آمریکا هستند که مدافع منافع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند. همانند اقدام خروج آمریکا از یونسکو که بواسطه محکومیت رژیم صهیونیستی در این سازمان بود.

رییس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همچنین، اظهار کرد: در شرایط موجود جهان ما شاهد حداقل سه رویکرد نسبت به جامعه بشری هستیم. یک رویکرد مبتنی بر تفسیر و برداشت افراط گرایانه و خشونت زا از دین. رویکرد دیگر مبتنی بر خود برتربینی سیاسی، اقتصادی و سوم رویکرد مبتنی برتعامل و همزیستی ابنای بشر.

وی بیان کرد: در رویکرد اول مبتنی بر افراط‌گرایی دینی ما شاهد وجود انسان هایی مریض و جاهل و مقدس نما هستیم که از بیماری خودبرتربینی در دین برخوردار هستند. گروه‌هایی نظیر داعش جهل دینی خویش را مقدس دانسته و با این جاهلیت به جنگ عقل و خرد برخاسته‌اند و جهانی را به ویرانی کشانده‌اند و فجایعی را با سوء استفاده از نام دین مرتکب شده‌اند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به رویکرد دوم در جامعه بشری اشاره کرد و گفت: این رویکرد مبتنی بر تکبرسیاسی، هم شاهد اقدامات افرادی در کسوت دولتمردان کشورهایی بظاهر متمدن هستیم که از این خودبرتربینی به جایگاه استکباری رسیده‌اند و خواهان سلطه بر جهان و جهانیان هستند و در نتیجه خود را صاحب حق دانسته و بدنبال تسلط بر سرنوشت کشورها و ملتهای دیگر هستند.

وی ادامه داد: رویکرد سلطه‌طلبانه این دولتمردان باعث شده است که آنچه اصول ثابت فرض می‌شود صرفا منافع آنها باشد و در نتیجه سائر اصول انسانی تا زمانی اعتبار دارد که در خدمت منافع آنها باشد و در غیر اینصورت به راحتی آن اصول را پایمال می‌کنند و یا آن اصول را به عنوان ابزاری علیه دیگر ملتها بکار می‌گیرند که بهترین شاهد این مدعا موضوع حقوق بشر و حقوق ادیان است که از سوی این دولتمردان بی‌ارزش شده‌اند یا به عنوان ابزاری علیه دیگر کشورها و ملت‌ها به کار برده می‌شوند.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی خاطرنشان کرد: ظلم و جنایات بسیاری علیه غیرنظامیان اعم از زن و کودک و پیر و جوان در یمن و سوریه و عراق و فلسطین و میانمار صورت می‌گیرد ولی نه تنها از سوی این مدعیان دروغین حقوق بشر اقدامی در رفع این ظلم و ستم‌ها صورت نمی‌پذیرد، بلکه از بانیان این نقض حقوق بشر هم حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

وی در ادامه، اظهار کرد: در رأس سردمداران این رویکرد می‌توان از دولت آمریکا نام برد که برخلاف همه اصول انسانی و قوانین بین‌المللی به دنبال سلطه بر کشورها و استقرار نظم نوین جهانی است که بر مدار منافع آمریکا حرکت کند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همچنین، گفت: آمریکا بر خلاف تعهدات بین‌المللی و روابط حسنه‌ای که با اکثر کشورهای عربی و اسلامی دارد، با حمایت تاکتیکی از گروه‌های تکفیری و تروریستی خسارات جبران ناپذیری را به صلح جهانی و برخی از این کشورها وارد کرده است و با حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی، زمینه ظلم و جنایت فراگیر این رژیم جعلی علیه مردم مظلوم فلسطین را فراهم کرده است و اینک نیز با اقدام برای انتقال سفارتخانه خویش از تل آویو به اورشلیم، بار دیگر بر سیاست خود بر حمایت از این رژیم اشغالگر علیه همه اعتقادات پیروان ادیان تأکید و اثبات کرد که بر خلاف خوش باوری برخی دول اسلامی، اعتقادی به صلح و احقاق حقوق حقه مردم فلسطین ندارد.

وی ادامه داد: در دیگر سوی رویکردهای تکفیری و استکباری، ما شاهد رشد رویکرد مبتنی بر تعامل و همزیستی بشری هستیم. طیف گسترده‌ای از دولت‌ها و ملت‌های آزاد و رهبران ادیان مختلف در تلاش برای رفع ظلم و جنایات سازمان یافته و استقرار صلح در جهان هستند.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی تصریح کرد: رویکرد صلح‌آمیز این دولت‌ها و رهبران دینی مبتنی بر این اصل مهم بشری و الهی است که اشرف بودن بشر نسبت به سائر جانداران منوط به حفظ کرامت انسانی و تلاش جهت استقرار آموزه‌های رحمانی خداوند در زمین است. آموزه‌هایی نظیر عدالت، بخشش، صلح و مدارا، نوع دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز کریمانه همه ابنای بشر فارغ از رنگ و زبان و دین در کنار یکدیگر. از دیدگاه این طیف، بشر زمانی وارد جنگ و درگیری می‌شود که باب گفت‌وگو بسته است و افراد و گروهها احساس می‌کنند حرفی برای گفتن ندارند و یا گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد و تنها راه پیش رو توسل به جنگ و درگیری است فلذا در اندیشه این طیف، ترویج گفت‌وگوهای سازنده بین ابنای بشر بهترین سیاست جهت کاهش درگیری‌ها و خشونت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: این افراد سیاست گفت‌وگو اعم از فرهنگی و سیاسی و دینی را بهترین راه برای خروج بشر از بن بست تنهایی و توسل به خشونت می‌دانند. در اندیشه این گروه، دین همواره در طول تاریخ حیات بشری از عوامل تأثیرگذار بر زندگی بشر چه در سطح فردی و داخلی و چه در سطح بین‌المللی بوده و در حال حاضر در عرصه معادلات نظام بین‌الملل هم باید از جایگاه ویژه‏‌ای برخوردار باشد و مطمئناً در آینده هم با توجه به روندهای موجود (جهانی شدن) شاهد پررنگ شدن نقش دین در ابعاد مختلف روابط بین‌الملل (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…) خواهیم بود. قائلین و باورمندان به این رویکرد.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی افزود: بیت المقدس، را مهد و خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت می‌دانیم که از جایگاه ویژه‌ای نزد پیروان ادیان الهی برخوردار است و به حق باید آن را محل صلح و دوستی برای پیروان همه ادیان دانست.

وی افزود: نام شهر بیت‌المقدس، همواره با صفات قدس و مقدسات همراه بوده و این شهر باستانی، از آغاز، شهر صلح و سلام خطاب شده است. قدس، سالیانی قدمگاه انبیای الهی بوده است و بناهای تاریخی برجای مانده از آن، حکایت از پیشینه با هویت این شهر مقدس در نزد تمام ادیان الهی دارد.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی همچنین، بیان کرد: بیت‌المقدس از جنبه دیگر هم از اهمیت ویژه‌ای برای مسلمانان برخوردار است و آن معراج پیامبر اسلام (ص) است. «معراج» یکی از معجزات حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آخرین پیامبر و رسول خدا است. معراج، مقدّس‌ترین سفر در طول تاریخ است. نام مسجدالاقصی و معراج پیامبر در قرآن کریم در اولین آیه سوره اسراء آمده است.

وی افزود: تمام آیات قرآنی که به نحوی به سرزمین فلسطین ارتباط دارند، از دو وصف “قداست” و “مبارک” سخن می‌گویند یعنی این سرزمین هم مبارک است و هم از قداست برخوردار است. به طور نمونه در سوره مبارک طور وقتی خداوند داستان حضرت موسی را ذکر می‌کند، می‌فرماید: پس زمانی که موسی به سرزمین مقدس درآمد، از سوی خدا خوانده شد که ای موسی من پروردگار تو هستم، پس کفش‌هایت را درآور، زیرا تو در سرزمین و وادی مقدس طور هستی.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی خاطرنشان کرد: در سوره‌های مبارک بقره، قصص، اعراف، یونس و اسرا هم فلسطین سرزمین مبارک معرفی شده است. سرزمینی که وقتی حضرت ابراهیم (ع) به همراه حضرت لوط (ع) از سرزمین بابل مهاجرت می‌کنند و به سرزمین فلسطین وارد می‌شوند، خداوند در سوره انبیا می‌فرماید ما آنها را به سرزمینی بردیم که آن را برای جهانیان مبارک گردانیدیم.

وی ادامه داد: فلسطین در اکثر آموزه‌های مسیحیت و در روایات اسلامی محل تولد حضرت عیسی (ع) نیز است و در ضمن  محل تولد حضرت داوود (ع) هم است که به همین خاطر این مکان مبارک، کلیسای مقدس مهد یا کلیسای ولادت مسیح نام گرفته است. در تورات این سرزمین مبارک کنعان نامیده شده است. سرزمین فلسطین به نام‌های نیک دیگری نیز در قرآن مجید نامیده شده است. به عنوان مثال در سوره یونس از این سرزمین به نام جایگاه صدق و راستی و در سوره مومنون از آن به سرزمین بلند و والامقام یاد شده است. بنابراین سرزمین فلسطین نزد همه ادیان ابراهیمی اسلام و مسیحیت و یهودیت از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است و برای هریک از پیروان این ادیان نیز آثار متعدد و مقدسی وجود دارد.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی اظهار کرد: بنابراین همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏‌آمیز نسبت به پیروان دیگر ادیان و مذاهب می‏باشند؛  اعلامیه جهانی اسلام آیه ۶۴ سوره آل عمران می‏باشد که می‏فرماید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَه سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکُمْ أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ و لا نشرک به شیئا و لایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله…»

وی در ادامه، گفت: در واقع، اسلام با تأکید بر رویکرد تعمل و همزیستی ابنای بشر مبتنی بر عدالت و کرامت، خواهان احترام به همه ادیان الهی و دستاوردهای به حق آنها است.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی بیان کرد: در دیدگاه اسلامی باید حرمت همه انبیای الهی و کتب آسمانی آنها حفظ گردد و اماکنی که متعلق به آنها است از قداست و برکت برخوردار است و سرزمین فلسطین و به طور ویژه بیت‌المقدس از جمله این مناطق مقدس است که حفظ قداست آن و پرهیز از جنگ و خونریزی از آن بر همه پیروان راستین ادیان واجب است و بر پیروان ادیان است که با اتحاد بین خود، با کسانی که در تلاش هستند این مناطق را اشغال و غصب نمایند و دولتی جعلی را بر آن سرزمین مقدس مسلط سازند، مقابله نمایند و از حریم قدسی این سرزمین مبارک که قدمگاه انبیا و محل تولد و دفن برخی از انبیا و اولیای الهی است، دفاع کنند.

وی همچنین، افزود: مطمئناً دفاع از این سرزمین مقدس وظیفه همه پیروان ادیان الهی است و وعده الهی بر نصرت و پیروزی دین خدا و شکست دشمنان خدا می‌باشد و آگاهی از تاریخ بیت‌المقدس نشان می‌دهد این شهر با تمام اماکن مقدسش و با وجود تمام زخم‌هایی که صهیونست‌ها بر آن وارد کردند از اشغال رهایی خواهد یافت و تلاش و حیله مستکبرین و غاصبین علیه خود آنها به کار گرفته خواهد شد و نصرت الهی شامل حال مؤمنین خواهد شد.

بنابر اعلام این خبر، همایش «قدس، پایتخت صلح ادیان» با همکاری رهبران ادیان رسمی کشور و مراکز علمی و دینی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه‌المصطفی العالمیه، حوزه علمیه قم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، برخی تشکل‌های فعال در حوزه فلسطین و اصحاب رسانه نظیر اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه) در حسینیه الزهرا (س) آغاز به کار کرد.

مهر

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=1341

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!