6

وساک؛ روز تولد بودا

  • کد خبر : 36123
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
وساک؛ روز تولد بودا
وساک مهم‌ترين عيد در آيين بوداست که در ماه مي و در شب ماه کامل برگزار مي‌شود و از آنجایی که این مراسم بر اساس تقویم قمری برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری مفاز، روز بودا كه «وساك» هم نامیده می شود روزی است كه به باور بوداییان، شخص بودا به درجهٔ شكستن چرخه تولدهای ادواری و به رستگاری (نیروانا) رسیده است. در این روز بودایی ‌هایی كشورهای منطقه به معابد می ‌روند و با تقدیم هدایا به راهبان، از آن‌ها می‌ خواهند كه برایشان دعا كنند.

روشن كردن شمع و عود، به صدا درآوردن زنگ‌های ناقوسی ‌شكل، تبرك شدن با آب‌ های دعا خوانده، غسل مجسمه‌ های بودا و پیشكش كردن غذا، لباس و میوه به راهبان از جمله آیین و رسوم متداول در روز وساك است.

وساک مهم‌ترين عيد در آيين بوداست که در ماه مي و در شب ماه کامل برگزار مي‌شود و از آنجایی که این مراسم بر اساس تقویم قمری برگزار می شود ممکن است هر سال یک روز متفاوت در ماه می به این روز اختصاص یابد. این روز همه ساله از طرف بودائیان بسیار باشکوه همراه با کارناوال مجسمه های بودا و اربه هایی پر از گل برگزار میشود.

وساک، عيد بزرگ‌داشت ميلاد بودا و براي برخي از بودايي‌ها نيز نشانگر روشن‌نگري و مرگ بوداست. وساک روز رسیدن بودا به درجه‌ی نیروانا‌ است. رفیع‌ترین درجه‌ی انسانی که تناسخی در پیش ندارد. این روز برای بودائیان روز تولد، مرگ و تولد دوباره‌ی بوداست.

جشن وساک در مالزی همزمان با دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا همچون کامبوج، تایلند، ویتنام، اندونزی، میانمار، لائوس و سنگاپور در ماه می برگزار می شود. مراسم روز وساک در سالهای اخیر تبدیل به یک جشنواره شده است، در صورتی که وساک روزی برای گرامیداشت بودا و تعلیمات او است.

در این روز اگر به  معبد “ماها ویهارا” سری بزنید شاهد اجرای مراسم مختلف وساک در آنجا که یکی از مهمترین معابد بودائیان است خواهید بود. شستشوی مجسمه های بزرگ بودا، سوزاندن انواع عود و روغنهای خوشبو در روزهای پیش از آمدن روز وساک که نشان از پاکسازی روح دارد، بیشتر شبیه به خانه تکانی پیش از روزهای عید است.

در روز وساک بودایی‌ها به معابد می‌روند و با تقدیم هدایا به راهبان، از آن‌ها می‌خواهند که برایشان دعا کنند. روشن‌ کردن شمع و عود، به صدا درآوردن زنگ‌های ناقوسی‌شکل، تبرک‌ شدن با آب‌های دعا خوانده، غسل مجسمه‌های بودا و پیشکش ‌کردن غذا، لباس و میوه به راهبان از جمله آیین و رسوم متداول در روز وساک است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!