9
تقویم ادیان؛

اول مرداد؛ روز تولد گورو هار کریشان، رهبر سيک ها

  • کد خبر : 37716
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
اول مرداد؛ روز تولد گورو هار کریشان، رهبر سيک ها
گورو هار کريشان هشتمين گوروي آيين سيکه در 7 دسامبر 1661 ميلادي پس از پدرش گورو هار راي منصوب شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، گورو هار کریشان گاهي گوروي کودک نيز ناميده مي‌شود، چرا که تنها پنج سال داشت که جانشين پدرش شد. خردسالي او براي بسياري قابل قبول نبود و صلاحيت او به عنوان رهبر سيک ها مورد انتقاد قرار داشت. برادر بزرگتر گورو هار کريشان، رام راي نام داشت که پدر آنها به خاطر روابط نزديک او با امپراطوري مغول، فرزند کوچک‌تر خود را گورو اعلام کرد. بنا بر داستان‌هايي که در اين زمينه نقل مي‌شود، رام راي که با اورنگزيب امپراطور مغول روابط نزديکي داشت، باعث شد امپراطور هارکريشان را به دهلي فراخوانَد تا از اين طريق از محبوبيت او در ميان جامعه سيکهـ بکاهد.

گورو هار کریشان هشتمین گورو از ده گورو سیک بود. در سن پنج سالگی، در 7 اکتبر 1661، جانشین پدرش، گورو هار رای، جوان‌ترین گورو در آیین سیک شد. او در سال 1664 به آبله مبتلا شد و قبل از رسیدن به هشتمین سالگرد تولدش درگذشت. گفته می شود که او به دلیل ابتلا به آبله در حالی که پیروان خود را با موفقیت درمان می کرد، درگذشت. او همچنین به عنوان بال گورو (گورو کودک) شناخته می شود و گاهی اوقات در ادبیات سیک به عنوان هاری کریشان صاحب املا می شود. او در سنت سیک به خاطر گفتن “بابا باکاله” قبل از مرگش به یاد می‌آید، که سیک‌ها آن را تعبیر کردند تا نوه‌اش گورو تگ بهادر را به عنوان جانشین بعدی معرفی کنند. گورو هار کریشان کوتاه ترین دوره سلطنت را به عنوان گورو داشت که تنها دو سال و پنج ماه و 24 روز به طول انجامید.

هار کریشان در کیراتپور (تپه های شیوالیک) در شمال غربی شبه قاره هند در خانواده کریشن دیوی (ماتا سولاخنی) و گورو هار رای به دنیا آمد. پدرش، گورو هار رای، از صوفی میانه‌رو تحت تأثیر دارا شیکوه به جای اینکه سنی‌های محافظه‌کار بر اورنگ‌زیب تأثیر گذاشت، حمایت کرد، زیرا این دو برادر وارد جنگی برای جانشینی تاج و تخت امپراتوری مغول شدند.

پس از پیروزی اورنگ زیب در جنگ جانشینی در سال 1658، او گورو هار رای را در سال 1660 فرا خواند تا حمایت خود را از دارا شیکوه اعدام شده توضیح دهد. گورو هار رای پسر بزرگش بابا رام رای را به نمایندگی از او فرستاد. اورنگ زیب رام رای 13 ساله را به عنوان گروگان نگه داشت و از رام رای درباره آیه ای در آدی گرانت سوال کرد.

اورنگ زیب مدعی بود که مسلمانان را تحقیر می کند، رام رای به جای ایستادن در کنار کتاب مقدس سیک، آیه را برای دلجویی از اورنگ زیب تغییر داد، عملی که گورو هار رای پسر بزرگش را تکفیر کرد و هار کریشان کوچکتر را به عنوان گورو بعدی آیین سیک نامزد کرد.

اورنگ زیب در عین حال به رام رای پاداش داد و از او کمک های زمینی در منطقه دهرا دون در هیمالیا حمایت کرد. چند سال پس از اینکه گورو هار کریشان نقش رهبر سیک ها را بر عهده گرفت، اورنگ زیب گورو جوان را به دربار خود احضار کرد و قصد داشت برادر بزرگترش رام رای را به عنوان گورو سیک جایگزین او کند.

با این حال، هار کریشان هنگام ورود به دهلی به آبله مبتلا شد و ملاقات او با اورنگ زیب لغو شد. هار کریشان در بستر مرگ گفت: “بابا باکاله” و در سال 1664 درگذشت.

سازمان مذهبی سیک این کلمات را به این معنا تفسیر کرد که گورو بعدی در روستای باکاله پیدا خواهد شد که گورو تگ بهادر، نهمین گورو را معرفی کرد. ادبیات معتبر با جزئیات بیشتر در مورد زندگی و زمانه گورو هار کریشان کمیاب است و به خوبی ثبت نشده است. برخی از بیوگرافی ها در مورد گورو هار کریشان، به ویژه در مورد اینکه مادرش چه کسی بود، در قرن 18 مانند کسار سینگ چیبر و همچنین در قرن 19 نوشته شده است، و اینها بسیار ناسازگار هستند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.