2
تقویم ادیان؛

انقلاب تابستانی و ادیان

  • کد خبر : 25074
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲:۲۱
انقلاب تابستانی و ادیان
انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی در ماه ژوئن (خرداد - تیر) و در نیمکره جنوبی در دسامبر (آذر- دی) اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، انقلاب تابستانی طولانی ترین روز در نیمکره شمالی و کوتاه‌ترین روز سال در نیمکره جنوبی است. انقلاب تابستانی که به نام‌‌های جشن تابستان، میانه تابستان یا لیتا نیز مشهور است طولانی‌ترین روز سال است.

این روز روزی است که قطب جغرافیایی زمین در نیمکره شمالی یا جنوبی در مایل‌ترین حالت خود نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و تابستان آغاز می‌شود.

در این ماه با وقوع انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی، خورشید به بیشترین ارتفاع ممکن می‌رسد. در نتیجه در این روز مدت روشن بودن هوا از تمام روزهای سال بیشتر است.

انقلاب تابستانی

در بعضی فرهنگ‌ها مانند پاگانیسم (بت‌پرستی) روز انقلاب تابستانی نماد باروری و جمع‌آوری محصول است. انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی در ماه ژوئن (خرداد – تیر) و در نیمکره جنوبی در دسامبر (آذر- دی) اتفاق می‌افتد.

چنان که در تارنمای Dictionary.com آمده، ریشه اصطلاح انقلاب تابستانی (سولستایس) از واژه لاتین سولیستیتیوم است. یعنی از دو بخش لاتین سل به معنی «خورشید» و سیستیر به معنای «ایستادن و ثابت ماندن» تشکیل شده است.

برخی معتقدند بنای پیشاتاریخی استون‌هنج واقع در ویلتشر انگلستان نوعی تقویم ستاره‌شناسی بوده است. خورشید در این روز هنگام طلوع درست در راستای سنگ پاشنه و سنگ محراب این بنا قرار می‌گیرد. اغلب در این روز هزاران نفر در استون‌هنج گرد هم می‌آیند تا این منظره را تماشا کنند و آغاز تابستان را جشن بگیرند.

انقلاب تابستانی

سلت ها با انجام مراسم آتش بازی که بر قدرت انرژی خورشید می افزاید، این روز را جشن می گرفتند و مسیحیان، جشن جان قدیس را در پایان ماه ژوئن برگزار می کنند. همچنین این روز، جشنواره الهه نور چین است.

پاگان ها همچون دیگر گروه های دینی، از قدرت عجیب خورشید و نیروهای الهی که حیات را آفریده اند، در حیرت بودند. از نظر پاگان ها، این زمان در طول سال، نقطه مهمی است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!