3
مولوی رئیسی در دیدار مدیرمسئول مفاز مطرح کرد؛

فعالیت سلفی‌ها با نقاب اهل‌سنت در ایران

  • کد خبر : 16479
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
فعالیت سلفی‌ها با نقاب اهل‌سنت در ایران
مولوی رئیسی گفت: افراطی‌هایی همچون سلفیت با نقاب اهل سنت در ایران فعالیت می کنند، در حالی که سلفی‌های افراطی یا به تعبیر دقیق‌تر وهابی‌ها این جرأت را در کشوری مانند هند ندارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، مولوی عبدالرحیم رئیسی، از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان سیستان و بلوچستان در دیدار با حجت الاسلام امیرحسین نواب، مدیر مسئول موسسه فرق و ادیان زاهدان پیرامون عوامل تفرقه در میان صفوف اسلامی و نقش فرقه‌های تکفیری اظهار کرد: مهمترین عاملی که می تواند اسلام را حفظ و به مسلمانان عزت دهد همگرایی و وحدت است که بسیار می تواند در مسیر عزت اسلامی موثر باشد، البته سالیان زیادی هست که فرقه‌ها و گروه‌های افراطی با نام سلفیت و وهابیت دست به تکفیر دیگر مسلمانان زده و بسیاری از مسلمانان را با دلیل های واهی از دایره اسلام خارج کرده اند.

وی در خصوص راه مقابله با سلفیت و فرقه های افراطی تأکید کرد: ما باید جنایات و چهره واقعی و ترفندهای مختلف‌شان را بیان کنیم تا افرادی که آن ها را نمی شناسند بفهمند گفته های آن ها خلاف اسلام است، زمانی که داعش شروع به فعالیت کرد عده ای سراغ برگزاری همایش و نشست‌های آگاهی‌بخشی به مردم رفتند شما تصور کنید آتشی افروخته شده و درحال آسیب رسانی است، آیا در زمان وقوع حادثه برگزاری جلسات آموزشی راهگشاست؟، مسلمأ آگاهی بخشی زمان‌بر است، اثربخش‌ترین کار در این خصوص پیشگیری است.

مولوی رئیسی با اشاره به اینکه مدت‌هاست افراطی‌هایی همچون سلفیت با نقاب اهل سنت در ایران فعالیت می کنند، تصریح کرد: سلفی‌های افراطی یا به تعبیر دقیق‌تر وهابی‌ها این جرأت را در کشوری مانند هند ندارند، آنجا اگر کسی توسل را قبول نکند مردم مقابلش می ایستند و رسوایش می‌کنند و می‌گویند این وهابی است. در چندین کشور دیگر هم جریان همین‌گونه است؛ اما اینجا سلفی ‌های افراطی پشت اسم اهل‌سنت پنهان شده اند.

وی با اشاره به گونه‌های مختلف سلفی عنوان کرد: سلفی اعتقادی، سلفی سیاسی، سلفی فرهنگی و سلفی تروریستی انواع جریان سلفیت هستند.

این پژوهشگر دینی بیان کرد: برخی از افراد که ادعای اهل سنت دارند از وقتی متوجه شده‌اند که من اربعینی و کربلایی هستم، من را مسخره و توهین می کنند.

مولوی رئیسی خاطرنشان کرد: بارها گفته ام اجازه دهید کاروان زیارتی کربلا و حتی در قالب کاروان های زیارتی مناطق راهیان نور با نام امام «ابوحنیفه» راه‌اندازی کنیم تا اهل‌سنت بدانند پیروان فقه حنفی چه احترامی برای این اماکن مقدسه قائل هستند. گروه های تکفیری با اعتقادات خلاف اسلامی که دارند، زیارتگاه‌های ما اهل سنت را در استان نابود می کنند و به آتش می‌کشند.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از همکلامی با پیرمردی از اهل‌تسنن پرداخت و گفت: روزی در اتوبوس سراوان با پیرمردی عصا به دست هم صحبت شدم که گفت از اهالی خاش است و من هم گفتم از افراد با اعتقاد قدیمی کسی در خاش هست؟ گفت: بله، فلانی و فلانی ولی الان الحمدلله هدایت شدیم، چون ما قبلا به زیارتگاه ها می رفتیم و تبرک می جستیم اما از وقتی تبلیغی ها آمدند، ما را مسلمان کردند در حالیکه از گذشته کافر و بت پرست بودیم.

نویسنده و پژوهشگر دینی متذکر شد: متأسفانه وهابی‌ها در حال تغییر نگاه مردم منطقه و نابودی اعتقادات اهل سنت واقعی هستند و در این زمینه از فقر مردم مناطق محروم سوء استفاده می‌کنند. همچنین با برگزاری کلاس‌های تبلیغی، عقاید آن‌ها را تغییر می دهند. چنانچه نزد همین آقایانی که مراسم سیاسی ختم بخاری را می‌گیرند حرفی از زیارت امام بخاری بزنید متهم به شرک و کفر می شوید این در حالی است که امام بخاری دارای حرم و مقبره است و میلیون ها نفر سالیانه به زیارتش می روند.

نفوذ تفکر وهابی در مدارس و آثار نمایشگاهی

وی درخصوص وضعیت دیگر استان‌ها مطرح کرد: برخی استان‌ها مثل کردستان خیلی مورد هجمه این تفکرات قرار گرفته اند اما گلستان اوضاع بهتری دارد، باید فکری به حال خراسان رضوی و شهر مشهد کرد که نوک پیکان تفکرات افراطی به آن سمت گرفته شده است. متأسفانه در برخی مدارس اهل سنت مشهد کتب مرتبط با عقائد گروه‌های افراطی تدریس می شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر مربوط به برخی آثار نمایشگاهی است که بر خلاف نام روی جلدشان، دارای محتوای تفرقه افکن و تکفیری هستند و جای شگفتی است که برخی از این کتاب ها مجوز هم دارند!

مولوی رئیسی بیان کرد: در حرم مطهر امام رضا (ع) مقبره هایی از اهل سنت وجود دارد که نشان از پیوند عمیق اهل سنت با اهل بیت (ع) دارد. اما سلفی ها معتقدند انجا اصلا حرم امام رضا (ع) نیست بلکه مقبره هارون‌‌الرشید است!

این فعال فرهنگی و اجتماعی ابراز کرد: جالب است بدانید این آقایان سلفی سخت‌شان است برای برای امام حسین(ع)، از واژه امام بهره ببرند اما برای امام ابوحنیفه از این واژه استفاده می‌کنند اما سیدالشهدا (ع) کجا و ابوحنیفه کجا، این رفتارهای متناقض از سوی مدعیان اسلام غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به وجود مقبره شیخ احمد جامی در شهرستان تربت‌جام که مورد توجه و زیارت اهل سنت نیز هست، عنوان کرد: شیخ احمد جامی کسی است که به ملاقات شیخ عبدالقادر گیلانی در بغداد رفت، شیخ عبدالقادر گیلانی استاد همه بریلوی‌ها بود و ایشان از تربت جام فقط به قصد زیارت حضرت گیلانی می‌رود یعنی انقدر ارادت خاصی داشته است. در گذشته همه اهل سنت منطقه تربت جام بریلوی بوده اند و برای احمد جام نذری می‌داده اند و اعتقاد ویژه ای به او داشته‌اند. اما همین زیارتگاه را هم از ما گرفته اند. اهل سنت دارای موقوفاتی است که متأسفانه امروز به دست سلفی‌های به ظاهر سنی افتاده است.

مولوی رئیسی متذکر شد: قصد علما و فعالان دینی خدمت به جامعه اسلامی است اگر افراطی ها قدرت پیدا کنند من مولوی هم امنیت ندارم؛ وقتی با قرآنم به خیابان می آیم توهین می شنوم و کشته می شوم همانگونه که بسیاری از علما در مناطق تحت اشغال داعش کشته شدند ازجمله؛ شیخ رمضان بوتی مفتی سوریه.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز علما و بزرگان زیادی در کشورهای مختلف هستند که سلفیت به آن ها اجازه صحبت و اظهار نظر نمی‌دهد؛ مسئول این گوشه نشینی های علمای دلسوز کیست؟ تمامی آن به عهده افرادی هست که مانع نفوذ تفکرات سلفیت و وهابیت را در کشورشان نشده اند.

این پژوهشگر دینی یادآور شد: تکفیری ها به دنبال تخریب اسلام هستند، شیعه‌هراسی و ایران هراسی در میان جوامع اهل سنت جزء برنامه های اصلی آن ها هست؛ در میان شیعه نیز عده ای با انجام برخی اعمال به دنبال تحریک احساسات اهل سنت هستند که در نتیجه بین شیعه و اهل سنت تفرقه ایجاد می شود درحالی که با آگاه سازی و نشان دادن چهره واقعی شیعه و تسنن می توانیم با افراطی‌گری هردو گروه مبارزه کنیم.

مولوی رئیسی عنوان کرد: وقتی عده ای از شیعیان افراطی در اربعین خیابانی را برای توهین به مقدسات اهل سنت آماده کرده بودند، وهابی ها اعلام کردند فلسفه اربعین توهین به مقدسات اهل سنت است و بنده که توفیق شرکت در پیاده های اربعین را داشتم سه روز با اهل سنت مناظره کردم تا به آن ها فهماندم هدف از پیاده‌روی اربعین چه چیزی است و این افراط ها در شیعه جایگاهی ندارد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=16479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.