3

نقد شهید مطهری و بهشتی بر موضع انجمن حجتیه نسبت به انقلاب (1)

  • کد خبر : 47906
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
نقد شهید مطهری و بهشتی بر موضع انجمن حجتیه نسبت به انقلاب (1)
یکی از شبهات و توجیهاتی که پیروان انجمن حجتیه برای توجیه سکوت و عدم همراهی با نهضت و انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند، این است که می‌گویند بسیاری از شخصیت‌های انقلاب مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و برخی از انقلابیون دیگر، حامی ما بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مرحوم شهید بهشتی در مورد انجمن حجتیه و موضع گیری اشتباه آن نسبت به انقلاب اسلامی ایران فرمودند: «انجمن حجتیه مجموعه‌ای است از افراد مختلف با شیوه‌های مختلف؛ انجمن حجتیه در دوران انقلاب، در رابطه با انقلاب، موضع‌ گیری بسیار غلطی داشت؛ آن موضع گیری را ما همان وقت رد کرده‌ایم و حالا هم رد می‌کنیم.»

یکی از شبهات و توجیهاتی که پیروان انجمن حجتیه برای توجیه سکوت و عدم همراهی با نهضت و انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند، این است که می‌گویند بسیاری از شخصیت‌های انقلاب مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و برخی از انقلابیون دیگر، حامی ما بوده‌اند. پیروان انجمن حجتیه با نشان دادن دست خط‌هایی از این بزرگواران، می‌گویند ببینید که این افراد از نمایشگاه ما بازدید کردند و در دفتر نظرات و انتقادات و پیشنهادات نمایشگاه، این مطالب را نوشتند.[1]

در مقابل این ادعا باید گفت که حمایت این بزرگواران، برای هدایت انجمن بوده است، نه در راستای این که بگویند انجمن حق است و عملکرد سیاسی آن صحیح است. چون این بزرگواران می‌دیدند که یک عده از افراد، گروهی از جوانان مذهبی را دور خود جمع کرده‌اند، شهید مطهری و بهشتی تمام تلاششان این بوده که کاری بکنند که پیروان انجمن حجتیه از راه مسالمت به راه راست هدایت شوند و به دامان سازمان مجاهدین خلق و یا سایر گروه‌های منحرف نیفتند.

دلایل و اسناد مختلفی برای اثبات این ادعا وجود دارد؛ از جمله این مدارک، این خاطره از مرحوم استاد پرورش (از اساتید برجسته انجمن) که بعد از آگاهی نسبت به انحرافات این گروه و جدایی از انجمن، در  یک سخنرانی در همان سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب، نکات قابل توجهی را بیان می‌کنند و می‌گویند: «انجمن را توجه داشته باشید، عده‌ای در آن زمان، از شخصیت‌ها و روحانیون، این انجمن را تأیید می‌کردند و می‌گفتند که حرکت خوبی است. برخی از این افراد، کلیت تشکیلات را قبول داشتند، اما شیوه را قبول نداشتند. استاد پرورش در ادامه سخنان خود، موضع شهید بهشتی نسبت به انجمن حجتیه را بیان کرده و می‌گوید: بنده صریحاً می‌گویم که شهید بهشتی هنگامی‌که متوجه شد ما از انجمن بیرون آمده‌ایم، ایشان مرا احضار کرد و فرمود، خروج و جدایی شما از انجمن، ممکن است سبب شود که عده‌ بیشتری از انجمن جدا شوند و شما نباید بگذارید که این اتفاق بیفتد. از مرحوم شهید بهشتی، علت را پرسیدم که فرمودند: ما به همراه بسیاری دیگر از شخصیت‌ها از جمله شهید مطهری، به دنبال این هستیم که شیوه و روش انجمن را اصلاح کنیم و به تدریج صبغه اسلامی کار را بیشتر کنیم و این فعالیت‌ها سبب می‌شود که کم کم شیوه کار انجمن به طور کلی تغییر کند و کلیت تشکیلات به صورت یک تشکیلات سیاسی اسلامی تغییر کند و در اختیار حرکت قرار بگیرد.»[2]

همچنین مرحوم شهید بهشتی، در سال 60 و چند روز قبل از شهادتشان، خیلی صریح نظر خود را در مورد انجمن حجتیه بیان کردند و در مورد آن گفتند: «انجمن حجتیه، مجموعه‌ای است از افراد مختلف با شیوه‌های مختلف. انجمن حجتیه در دوران انقلاب، در رابطه با انقلاب، یک موضع گیری بسیار غلط داشت. آن موضع گیری را ما همان وقت رد کرده‌ایم و حالا هم رد می‌کنیم و آن موضع گیری این بود که فعالیت‌های انقلابی را هیچ و در مقابل، فعالیت‌های ضد بهائیت را همه چیز لحاظ می‌کرد؛ یعنی دچار خود بزرگ بینی ضد اخلاق اسلامی شده بود.»

پی‌نوشت:
[1]. اکبری آهنگر، رضا، حقایقی پیرامون انجمن حجتیه، ص147، نشر شهید کاظمی.
[2]. برگرفته از سخنرانی استاد پرورش در کمیته فرهنگی جهاد سازندگی استان چهار محال بختیاری در دهه شصت؛ همچنین در کتاب حقایقی پیرامون انجمن حجتیه، ص148 بیان شده است.
[3]. سخنرانی شهید بهشتی، دفتر مرکزی حزب جمهوری تاریخ 27 خرداد 1360.
همچنین در کتاب حقایقی پیرامون انجمن حجتیه، ص159 بیان شده است.
جریان های افراطی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47906

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.