0

چرایی کشتار شیعیان هزاره و صوفی‌ها/ داعش تفکر عقلانی شیعی را نمی‌تواند تحمل کند

  • کد خبر : 34420
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
چرایی کشتار شیعیان هزاره و صوفی‌ها/ داعش تفکر عقلانی شیعی را نمی‌تواند تحمل کند
در یک ماه گذشته برخی ولایت‌های افغانستان گواه حملات تروریستی مرگ‌باری بود که در نتیجه آن صدها تن کشته و زخمی شدند. مسئولیت‌های این انفجار را نیز گروه تروریستی داعش به عهده گرفت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در این حملات تروریستی بیشتر شیعیان هزاره و همچنین جماعت صوفی‌ها هدف قرار گرفتند. اما دلیل اصلی خصومت شدید داعش با شیعیان و صوفی‌ها در کجاست؟

دکتر عبدالحمید معصومی، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شفقنا افغانستان در این خصوص گفت: «تقابل شیعیان و داعش از نظر فکری یک مطلب روشن است، مذهب شیعه یا تفکر شیعی یک تفکر عقلانی و دینی است؛ به این معنا که تعقل و تدین در مذهب شیعه نفش اساسی دارد و همین که تعقل در آن نقش اساسی دارد با فکر داعش سازگاری ندارد.»

معصومی افزود: «داعش طرفدار یک نوع خشونت و قاطعیت خالی از تعقل، استدلال و برهان هستند. در مقابل، شما اگر در کتب روایی شیعیان مراجعه کنید می‌بینید اولین باب و مهم‌ترین باب احادیث احادیث عقل و علم است. بنابر این، از نظر فکری کاملا روشن است که داعشی‌ها با این تفکراتی که دارند نمی‌توانند با فکر شیعی سازگاری داشته باشند. برای همین است که دست به کشتار شیعیان می‌زنند.»

مکتب تصوف مخالف هر نوع کشتار و خونریزی است

وی همچنین درباره دشمنی داعش با جماعت صوفی‌ها که پیرو مذهب تسنن هستند، گفت: «در مورد تقابل داعش با صوفی‌ها، علت این است که تصوف و جماعت صوفی‌ها رگه‌هایی از عرفان را در مکتب خود دارند. این هم یک واقعیت است هرجا که پای عرفان در میان است، صحبت نرمش و مدارا هم هست، صحبت از گذشت و سازش با مردم است. تصوف یک چتر بزرگ است که خیلی‌ها را می‌تواند در خود جا دهد و این هم در تقابل است با آن فکر که داعش دارد و از راه خونریزی و کشتار اهداف‌شان را جستجو می‌کنند و می‌خواهند تمام مخالفان‌شان از دم تیغ بگذرانند. ولی تصوف مخالف این گونه روش‌ها است. بنابراین، اختلاف‌شان با تصوف به خاطر نرمشی است که شما در عرفان و تصوف می‌بینید. تصوف یک نوع مخالفت صریح با جنگ و خونریزی دارد خصوصا در جایی که دلیل مهمی برای جنگیدن وجود نداشته باشد.»

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه صحبت هایش به مسئولیت طالبان در تامین امنیت مردم نیز اشاره داشته، تصریح کرد: «طالبان هم باید در قبال این گونه کشتارها و حملات تروریستی داعش یک موضوع شفاف داشته باشند و از سوی دیگر باید مواضع فکری غلط داعش را کاملا محکوم کنند. طالبان همچنین مسئولیت دارد امنیت همه شهروندان را تامین کند. مهم‌ترین کار طالبان هم اکنون تامین امنیت است کما این که آنها کار مهم دیگری هم تاکنون انجام نداده‌اند. اگر طالبان امنیت را هم نتوانند برقرار کنند و هر روز ما شاهد کشتار ده‌ها نفر بیگناه با تیغ بی‌منطفی و ستم باشیم این نکته مثبتی برای طالبان هم نخواهد بود. بنابراین، برای طالبان مهم است که یک موضوع شفاف بگیرند و مرزهای خود را نیز با داعش و داعش‌مآبان کاملا مشخص کنند و مخصوصا امنیت را برای اقوام و جمعیت‌های آسیب‌پذیر فراهم سازند.»

هرجا که صحبت داعش است پای خارجی‌ها هم در میان است

معصومی در قسمت دیگر از صحبت‌هایش گفت: «با خروج امریکا از افغانستان مداخلات آن کشور در امور افغانستان قطع نشد و اکنون به شیوه‌های دیگری ادامه دارد. راجع به داعش هم در افغانستان دیدگاه‌های مختلفی است و یکی از آنها این است که برخی قدرت‌ها و جریان‌ها می‌خواهند داعش را تقویت کنند و حتی با بزرگنمایی از این گروه از طالبان می‌خواهند امتیاز بگیرند. بنابراین هرجا که صحبت داعش است پای خارجی‌ها هم در میان است. در گذشته هم همین طور بوده و گروه‌های متحجر همیشه دم‌ شان زیر پای بیگانگان بوده است.»

به گفته وی، «داعش از نظر تعداد کم است اما همین تعداد کم هم می‌تواند ناامنی و اختلاف را کم و بیش در جامعه ایجاد کند.»

معصومی در اخیر ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید، «شر عمر محدود دارد و از بین خواهد رفت. این‌ها گروه‌های ظالم و ستمگرند و این را هم می‌دانیم که چراغ ظلم دوام ندارد. منتها راهش این است که یک نوع بیداری عمومی و بیداری همراه با همبستگی ایجاد شود.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.