2

معذرت‌خواهی رهبر اپوزیسیون ترکیه از زنان محجبه؛ تغییر رویکرد صادقانه یا تبلیغات انتخاباتی؟

  • کد خبر : 38364
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۱۰
معذرت‌خواهی رهبر اپوزیسیون ترکیه از زنان محجبه؛ تغییر رویکرد صادقانه یا تبلیغات انتخاباتی؟
«کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، از احزاب اصلی اپوزیسیون ترکیه پویشی برای معذرت‌خواهی از زنان محجبه، دین‌گرایان و افراد محافظه‌کار آغاز کرده است؛ پویشی که پیش از این سابقه نداشته هیچ کدام از رهبران این حزب سکولار و کهنه‌کار در تاریخ ترکیه دست به آن زده باشند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه در قالب این پویش با زنان محجبه‌ای که قربانی تصمیمات صادره از دادگاه‌های پس از کودتای نظامی سال 1980 میلادی به رهبری «کنعان اورن» شده‌اند، دیدار می‌کند؛ زنانی که از ورود به دانشگاه‌ها و کار در نهادهای دولتی و برخی سازمان‌های غیر دولتی محروم شدند.

این اقدام قلیچدار اوغلو به موضوع داغی در میان سیاستمداران، تحلیلگران و افکار عمومی ترکیه تبدیل شده و دیدگاه‌ها و نظرات متناقضی در این باره مطرح شده است، برخی اقدام رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را بیانگر مقاصد و نیت خالصانه، واقعی و برآمده از روحیه روادارانه وی دانسته‌اند، برخی نیز دلیل واقعی آن را مقاصد انتخاباتی ذکر کرده‌اند.

دعوت به آشتی اجتماعی

«احمد نازیف یوجل»، مشاور ارشد قلیچدار اوغلو می‌گوید: وی دست به اقدامی زده که پیش از این در تاریخ این حزب سابقه نداشته است، قلیچدار اوغلو قصد دارد این پویش را علیرغم اعتراضات طرفداران این حزب که بر رویکرد سکولار آن تاکید دارند، ادامه دهند.

یوجل تصریح کرد: قلیچدار اوغلو پس از آنکه اطمینان حاصل کرد حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» از عامل دین برای گسترش پایگاه مردمی خود سوء استفاده می‌کند، این پویش را آغاز کرد. رهبر حزب ما می‌خواهد این اهرم را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کند و به همگان ثابت کند که حزب جمهوری‌خواه خلق نسبت به اشتباهات گذشته آگاه است و خواهان بخشش و معذرت همگان و چشم دوختن به آینده‌ای بهتر برای کشور است.

یوجل تاکید کرد: ندای قلیچدار اوغلو مورد قبول گسترده مردم در جای جای ترکیه واقع شده است و نشست‌های مکرر با زنان محجبه در استان‌های مختلف با حضور چشمگیر مردم و اهتمام گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شود.

تصمیم فردی

در مقابل، «کنعان آلبای»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی ترکیه معتقد است که پویش قلیچدار اوغلو تصمیمی فردی است و نشانگر دیدگاه پایگاه اجتماعی این حزب نیست چرا که آنها منکر آن هستند که تصمیمات این حزب منجر به بروز مشکلات در گذشته شده است. طرفداران این حزب ضمن تاکید بر رویکرد سکولار معتقدند که مساله حجاب با الزامات عصر جدید همخوانی ندارد.

آلبای به الجزیره گفت: آرای حزب جمهوری‌خواه خلق طی چندین دهه گذشته بیشتر از 27 درصد نبوده است و به نظر می‌رسد قلیچدار اوغلو به این باور رسیده شهروندان مادامی که این حزب بر رویکرد سکولار تاکید دارد، بیش از این به این حزب رای نخواهند داد.

وی اظهار داشت: قلیچدار اوغلو متوجه شده که باید چهره نهادینه شده این حزب در اذهان اکثریت مردم را تغییر دهد؛ حزبی که پیشتر خواهان اذان گفتن به زبان ترکی بود و از ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها حمایت می‌کرد لذا این پویش مورد قبول برخی نزدیکان وی قرار نگرفته است.

آلبای با بیان اینکه روزنامه «جمهوریت» (نزدیک به حزب قلیچدار اوغلو) مخالف این پویش است و می‌گوید این حزب کاری نکرده که اکنون درخواست گذشت بکند.

وی گفت: قلیچدار اوغلو و تیمش برای اینکه ثابت کند، مقاصد صادقانه‌ای دارد، باید اعتراف کند اتاق‌هایی که در ورودی دانشگاه‌ها در اواخر دهه نود میلادی برای اقناع دختران به کشف حجاب تشکیل شد، اقدامی اشتباه و تعرضی آشکار علیه حقوق آنها بوده است یا اینکه باید اقرار کند اقدام این حزب در توسل جستن به دادگاه عالی قانون اساسی برای ابطال مصوبه پارلمان در مجاز بودن حجاب در نهادهای دولتی در سال 2007 میلادی اشتباه بوده است.

حزب «عدالت و توسعه» حدود 15 سال پیش با حمایت «جنبش ملی‌گرای ترکیه» موفق شد تا به آسانی ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها را با دو سوم آرای پارلمان لغو کند.

دولت ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه در آن زمان اظهار داشت این تغییر در راستای دفاع از حقوق زنان است، اما مخالفان این اصلاحیه‌ها تصریح کردند دولت سعی دارد اسلام را وارد عرصه عمومی این کشور کند و به تدریج قوانین اسلامی را در کشور ترکیه حاکم کند.

پوشیدن روسری، برای اولین بار در دانشگاه‌های ترکیه پس از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی ممنوع شد، ولی فقط در پایان دهه نود میلادی در این مورد سختگیری شد.

برخی از زنان و دختران ترکیه که خواهان حفظ حجاب خود بودند از رفتن به دانشگاه صرفنظر کردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=38364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.