1

فرقه ها کجا به عضوگیری می پردازند؟

  • کد خبر : 51948
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
فرقه ها کجا به عضوگیری می پردازند؟
فرقه ها همه جا عضوگیری می کنند آنها کلاس درس، سمینار، خلوتگاه گردهمایی مذهبی وتمامی انواع جلسات را برای این کار برقرار نموده و به خانه گردی هم می پردازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، فرقه ها از استراتژی های مختلفی استفاده می کنند و آنها را هر زمان لازم باشد به منظور افزایش احتمال موفقیت خود تغییر می دهند، فرقه ها همه جا عضوگیری می کنند آنها کلاس درس، سمینار، خلوتگاه گردهمایی مذهبی وتمامی انواع جلسات را برای این کار برقرار نموده و به خانه گردی هم می پردازند. آنها مدرسه، دانشگاه درمانگاه، و مؤسسات تجاری بوجود می آورند.

آنها در مجلات جدید یا ژورنال های تجاری تبلیغ می کنند آنها در جلسات حرفه ای و تجاری نمایشگاه های کامپیوتر، نمایشگاه های انتشاراتی و نمایشگاه های خیابانی میز جهت مراجعه می گذارند یک فرقه بزرگ یک گروه موسیقی راک دارد که در کشور می گردد و به عنوان یک وسیله جذب افراد در پاساژها و مراکز تجمع بزرگ خدمت می کند. البته اعضای فرقه ها در دایره خانواده شبکه، دوستان، همکاران و انجمن های حرفه ای مذهبی یا اوقات فراغت نیز به عضوگیری می پردازند.

اگر چه فرقه ها در همه جا فعال هستند ولی محیط های مدرسه و دانشگاه میدان مستعدی برای عضوگیری تمامی انواع فرقه ها از دهه شصت میلادی بوده است. برخی فرقه ها اعضای خود را مأمور میکنند تا در محیطهای مدارس ابتدایی و متوسطه در خوابگاه های دانشجویی و در روزهای فعالیت تازه واردین، و تمامی انواع مناسبت ها و موقعیت ها به عضوگیری بپردازند.

برای مثال یک تغییر متد جالب در خصوص زنی بود که به وسیله رهبر فرقه انجیل تعلیم دیده بود تا به خوابگاه ها و غذا خوریهای کالج ها برود و به دانشجویان زن که تنها بودند مراجعه کرده و سر صحبت را با آنها باز نماید تا توجه آنها را به گروه مطالعاتی جلب کند یک روز، رهبر فرقه ای که وی در آن بود دفعتا روش کار را عوض کرد تا آن ،زمان اعضا به صورت فردی به دنبال افراد جنس موافق میرفتند اما رهبر اعلام کرد که حالا” ما به صورت تیمی به جذب و عضوگیری میپردازیم.

از این پس، دو نفر از خواهران یا دو نفر از برادران به صورت یک تیم دو نفره برای جذب و عضوگیری خواهند رفت و آنها میتوانند هم به مردان و هم زنان مراجعه نمایند رهبر گفت که مراجعه و برخورد دوستانه یک زن تنها به یک مرد یا مراجعه یک مرد تنها به یک زن صحیح نیست و درست جواب نمیدهد، ولی دو زن یا دو مرد میتوانند برخورد دوستانه داشته باشند و تیم قادر خواهد بود دانشجویان از هر دو جنس مرد و زن را سریعتر جذب نمایند. آن زن گفت که متد جدید بهتر جواب داد.

هر فرقه ای متدهای خاص خودش را بوجود می آورد. برخی دفترچه دستور العمل راهنما جهت عضوگیری دارند و تعلیم خاصی برای اعضایی که جهت عضوگیری مشخص شده اند را در نظر می گیرند. یک گروه رابطین عضوگیری را جهت یافتن صرفا افراد خام می فرستد؛ برخی سهمیه ای برای هر عضو مشخص میکنند تا جذب نماید بعضی فرقه ها به اعضا میگ ویند اسامی هر کس را که می شناسند لیست کنند. سپس به همه آنها جهت پیوستنشان مراجعه نمایند رهبری فرقه به اعضا کمک میکند تا لیست برخورد خود را تصفیه کرده و نقاط ضعف اعضای آینده را بر پایه توضیحاتی که در گزارشات کتبی داده شده است، معین نمایند هیچ حد و مرزی برای استفاده از فریب و خدعه وجود ندارد اعضای سابق فرقه ها اغلب به من میگویند که آنها بدلیل میزان فریبی که در جذب آنها بکار گرفته شده بود حتی برداشتن اولین گام حیاتی به سمت پیوستن به فرقه را هم حس نکرده بودند.

همچنین برخی افراد هستند که به من می گویند هیچ کس نمی تواند با بحث کردن مرا به یکی از این گروه های اسرارآمیز بکشاند که من همیشه به آنها پاسخ می دهم درست است بحث کردن همیشه فریبنده نیست ولی لوندی و تملق گویی هست” سپس من سؤال میکنم آیا تابحال کسی شما را به رفتن به جایی انجام کاری و اعتقاد به موضوعی که بعدا فهمیدید که واقعی نبوده است نفریفته است؟” بسیاری از افراد چنین تجربه ای را داشته اند و وقتی به پروسه عضوگیری فکر می کنند به این شکل آنرا بهتر می فهمند.

اولین تماس فرقه

فرقه ها مانند بسیاری از گروه هایی که در جامعه میشناسیم نیستند فرقه ها در سطح ممکن است شبیه به گروه های معمولی باشند ولی در بسیاری جهات متفاوت از آنها هستند پیوستن به فرقه مانند استخدام در یک شرکت تجاری یا یک سازمان مجاز غیر انتفاعی نمیباشد گروه هایی که در بالا به آنها اشاره شد میخواهند شما بدانید که دقیقا چه کسانی هستند و برنامه شان چیست؛ آنها از شما قبل از اینکه بپیوندید یا شغلی را بپذیرید اشراف آگاهانه و کامل العیار میخواهند.

فرقه ها یادآور جعبه على ورجه (اسباب بازی به شکل جعبه ای که تا در آن را بردارند آدمکی از آن بیرون میپرد) نیز هستند که ظاهر کاملا عادی دارند ولی وقتی باز می شوند شما را با بیرون پریدن یک عروسک غالبا ترسناک متعجب میکنند درست به همین صورت، در جریان عضویت در یک فرقه چیزهای تعجب بر انگیز و ترسناکی در برابرتان بیرون میپرند. آنچه شما در نگاه اول میبنید همان چیزی نیست که در داخل آن نهفته است.

برخی گروه ها شما را به غذا دعوت میکنند و ادعا مینمایند که سازمانهای صلح طلب هستند در حالیکه واقعا جبهه مقدم برای یک فرقه بین المللی میباشند آنها شما را به حاشیه شهر برای یک سمینار سه روزه دعوت می نمایند. سپس وقتی به آنجا رفتید از شما میخواهند که برای یک برنامه یک هفته ای بمانید، آنگاه شما را برای یک سمینار دیگر سه هفته ای دعوت می کنند بعد از طی این پروسه شما آنقدر به عقاید آنها وابسته می شوید که آنها قادر میشوند شما را به خیابانها برای جمع آوری پول و جذب اعضای جدید بفرستند. حدود یک ماه بعد از اولین برخوردتان به یمن تکنیکهایی که در فصل سه تشریح شد، اغلب کسانی که عضوگیری شده اند کاملا گرفتار گشته اند.

کسانی که جذب شده اند به اردوهای خارج از شهر کلاس های آخر هفته تأسیسات مخفی فرقه، محل های کار در بیابان، و بسیاری محل های دیگر برده میشوند تا آنها را از دسترسی به زندگی معمول اجتماعی شان دور نگاه دارند رهبران فرقه ها و رؤسای گروه هایی که از پروسه های بازسازی فکری استفاده می کنند میدانند که این تغییر مکان یک وسیله عملی و مؤثر جهت تغییر سریع رفتار و کردار فرد است. وقتی فرد از حمایت اطرافیان زمینه اجتماعی و همینطور طبقه اش جدا گردید و به محیط جدید با ویژگی های تازه آورده شد به سختی میتواند در برابر حل شدن در آن مقاومت نماید.

تهیه و تنظیم: ملیحه ترزفان
برگرفته از کتاب فرقه ها در میان ما نوشته مارگارت تالر سینگر، ترجمه ابراهیم خدابنده

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!