0

تکنیک های فرقه ها برای مجاب سازی اعضا

  • کد خبر : 52057
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
تکنیک های فرقه ها برای مجاب سازی اعضا
فرقه ها شیادان و سوء استفاده گران از اثرات قابل پیش بینی تند دمی یعنی گیجی، احساسات غیر قابل کنترل احتمال از دست دادن ،هوشیاری سوزش و سفت شدن انگشتان دست و پا - آگاه شده اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، برای آنکه یک فرد در چرخه عضویت فرقه ای قرار گرفته و در نهایت در خدمت کامل رهبر قرار بگیرد، به ترفندهایی نیاز است تا وی به اقناع وجدانی رسیده و خودجوش و منفعل، مشتاق شناخته شدن به عنوان یکی از اعضای فرقه باشد. مارگارت تالر سینگر در این مورد در کتاب «فرقه ها در میان ما» چنین می نویسد؛

الف. تند دمی

تند دمی hyperventilation) تنفس (سریع) یک عنوان عمومی برای اثرات منتج از تنفس زیاد و دم مکرر است این وضعیت بسادگی همراه با وادار کردن افراد به داد و فریاد زدنهای مکرر القا میشود برای مثال این تأثیر میتواند بواسطه وادار کردن افراد به ایستادن و متداوما مشتهای گره کرده خود را به هوا پرتاب کردن در حالیکه متناوبا با صدای بلند و دم تند فریاد میزنند عشق برای رهبر عشق برای رهبر، عشق برای رهبر!” ایجاد گردد. تأثیرات دم بالا همچنین میتواند توسط تنفس قوی و سنگین با فریادهای پرستش گرایانه درونی تر و ساکت تر بوجود آید.

یک پیرو سابق راجنیش Rajneesh برای من آنچه را که او مدیتاسیون هو Hoo meditation مینامید بطور عملی نشان داد که یک تمرین متداول در گروه مربوطه بود. او در حالیکه پاهایش از هم باز و دستهایش بالای سر بودند ایستاد و شروع به خم شدن از کمر بطور پشت سر هم با دستهای کشیده کرد او در حالیکه به تندی ،قدرت و سرعت هر چه بیشتر نفس میکشید دم خود را همراه با صدای هو hoo در حین خم شدن بیرون میداد. این کار به گفته او تا زمانی که اغلب اعضا بر روی فرش روی زمین می افتادند ادامه داده میشد.

من از بسیاری از پزشکان خواستم تا یک توضیح مختصر در خصوص تند دمی یا فرا دمی overbreathing (تنفس بالا بدهند بطوری که بتوانم به اعضای سابق فرقه ها در فهم اثرات آن کمک کنم پزشکان توضیح دادند که فرا دمی مداوم در حالیکه حجم زیادی از هوا به سرعت به ریه ها داخل و از آنها خارج میشود سطح دی اکسید کربن را در جریان خون کاهش میدهد که به نوبه خود موجب قلیایی تر شدن خون میشود. این پدیده آلکالوز دمی

یک درجه ملایم از قلیاخونی دمی تولید سرگیجه یا منگی خفیف میکند؛ افراد احساس شعف کرده و قدرت تفکر و ارزیابی خود را از دست میدهند فرا دمی طولانی تر یا قوی تر باعث بی حسی و سوزش در سر انگشتان دست و پا و لبها؛ حس شیرین کوبش قلب؛ زنگ زدن در گوشها؛ لرز؛ و احساس ترس، اضطراب و بی خیالی میشود. حتی فرا دمی قوی تر و طولانی تر میتواند موجب گرفتگی عضلات سفت شدن دست و پا کوفتگی بدن و درد و سنگینی شدید سینه شود نامنظم شدن ضربان قلب میتواند پدید آمده و واکنش های تشنجی نمایان گردد.

قلیاخونی دمی همچنین تولید فینت faint غش میکند افراد اغلب به کف اتاق می افتند و تقریبا بیهوش میشوند در حالیکه از هوش رفته اند وضعیت زیر دمی برای جبران دوره فرا دمی و برقرار کردن توازن نرمال اسید در خون در آنها ظاهر میگردد. افراد در حالیکه ناتوان و خسته هستند بهوش میآیند و در مییابند که از تجربه دراماتیک و ترسناکی عبور کرده اند.

فرقه ها شیادان و سوء استفاده گران از اثرات قابل پیش بینی تند دمی یعنی گیجی، احساسات غیر قابل کنترل احتمال از دست دادن ،هوشیاری سوزش و سفت شدن انگشتان دست و پا – آگاه شدهاند به همین ترتیب آنها به تأثیر باز تعبیر سریع تجربه بدست آمده پی برده اند بوسیله باز تعبیر آگاهانه یا باز سازی عنوانی تأثیرات و سپس سردرگم کردن افراد نسبت به واکنش های سطح هوشیاری آنان که اتفاق ناگواری است، رهبران یک وضعیت هولناک را ظاهرا به یک واقعه مثبت تعبیر کرده و به تازه واردها برای مثال می گویند که آنها در این راه سعادتمند خواهند شد و روان واقعی خود را خواهند یافت.” بطور خصوصی، رهبران برخی گروهها نامهایی نظیر خرچنگ شدن یا ماهی شدن برای گرفتگی عضلات و افتادن روی کف اتاق در اثر تمرینات تند دمی گذاشته اند.

من تعدادی از گروه ها را مشاهده کرده ام که اعضایشان در یک اتاق تاریک بر روی زمین می نشینند و سریع و پشت هم عباراتی مانند ترس ترس ترس” یا “بیرون شیطان بیرون را تکرار می کنند بعد از چند دقیقه وقتی رهبران چنین ارزیابی کردند که تعدادی که در اتاق هستند احساس منگی و گیجی ،دارند چراغ ها را روشن کرده و شرایط فیزیکی را تفسیر و باز تعبیر نموده و رو به آنها می گویند ببینید همانطور که به شما گفته شد، شما در حال تغییر کردن هستید اگر چه بسیاری از افراد اتاق به نظر میرسد که تحصیل کرده باشند هیچ کس صحبت از شناخت اثرات تند دمی،نمیکند، اثراتی که خیلی از ما در خصوص آن در مبحث علوم در دبیرستان یا کالج شنیده ایم زیرا بخاطر فشار جمع و الزامات عمومی که در روند کار گروه بوجود آورده میشود هیچ کس سؤال نمی کند که آیا شما مطمئن هستید این واقعا تأثیر تند دمی نیست و اثر خلسه خارج از این جهان و رستگاری باشد؟”

اعضای سابق گروه که به آنها آموخته شده بود به زبان فرقه صحبت کنند برای من توضیح دادند که بعد از دوره های طولانی فریاد کلمات و شعارها چه احساسی داشتند. آنها احساس منگی و گیجی میکردند؛ برخی احساس شعف می نمودند.

آنها متوجه شده بودند که اتفاقی در خصوص آنها افتاده است و به آنها گفته شده بود که این احساس مربوط به اینست که آنها اعضای کاملتر گروه شده اند به آنها گفته شد که این احساسی است که قرار بوده است به آنها دست بدهد آنها بزودی دریافتند که نباید در خصوص این احساس غیر عادی شکایت کنند بلکه به آن به صورت پیشرفت نگاه کنند. در همان زمان آنها هیچ ارتباطی بین حالت فیزیکی خود و تمرینات فیزیولوژیکی و بیاناتی که به زبان فرقه بر زبان می راندند برقرار نمی کردند.

در درون برخی گروه های فرقه ای اعضای قدیمی تر تکنیک های فریاد زنی را نمایش داده و از اعضای جدیدتر میخواهند تا عبارات مربوطه را همراه آنان فریاد بزنند. اعضای جدید بزودی یاد میگیرند که کیفیت صدا، آهنگ و ریتم سایرین را تقلید کنند. این اعمال که برای دورههای طولانی با صدای بلند ادامه می یابد بعضی اوقات همراه با تکان خوردن های نوسانی است این تمرین که همچنین دارای علائم (سندروم های تند دمی است سپس تحت عناوین پیشرفت نزدیکی به خدا یا یک سطح جدید رستگاری باز تعبیر میشود. یک فرقه روان درمانی که از روشهای مختلف تنفسی استفاده مینماید تشریح میکند که در حالیکه به اعضا احساس عجیبی دست میدهد شما شروع به تجربه احساس های مختلف می کنید احساسهایی که هرگز در گذشته نداشته .اید تا کنون شما بسته بوده اید؛ حال آنها را حس کنید یک رهبر فرقه سیاسی بعد از هر جلسه طولانی فریاد زدن شعارها و فرا دمی به پیروانش گفت :که شما” آتش انقلاب را احساس میکنید – اول در درون خودتان سپس در میان جمعمان سپس در تمام جهان – شما با جنبش رشد می کنید.

ب تکرار حرکات

حرکات موجی مستمر کف زدن همراه با فریاد کردن یا تقریبا تکرار هرگونه حرکات کمک میکند تا حالت عمومی هوشیاری فرد تغییر یابد. غالبا تکرار حرکات با اشکالی از فریاد کردن جهت آمیختن تأثیرات تند دمی و سرگیجه ترکیب میشوند. سرگیجه میتواند بوسیله چرخیدن ساده یا رقص چرخشی که در آن فرد سریعا به دور خود میچرخد

حرکات موجی طولانی و رقص خلسه که اغلب بصورت زانو زدن و تکان خوردن به طرفین یا جلو و عقب همراه با ریتم مدام طبل و موسیقی انجام میشود) تولید شود. مجددا، تأثیرات این حرکات توسط رهبر گروه به عنوان خلسه یا سطح جدیدی از هوشیاری تفسیر میگردد.

من تعدادی از عملکردهای فرقه ای را مشاهده کرده و به بسیاری تأثیرات فیزیولوژیکی و باز تفسیر کردنهای همراه آن توجه نمودهام در فصل چهار، من در خصوص چرخ زنندگان یا کلیسای سرسپردگی نامحدود Church of Unlimited Devotion توضیح دادم اعضا همراه با موسیقی راک چرخ میزنند خیلی شبیه به سماع صوفی ها گروه دیگری که گسترش روانی را ارائه میکرد اشکالی از رقص های خلسه ای سنتی قبایل صحراهای شمال آفریقا را گرفته و آنها را در ترکیب با سایر تمرینات اعمال نموده و نتایج منگی و گیجی حاصله را تحت عنوان خارج شدن از ذهن و دخول به قلب” تفسیر میکند.

ج- تغییر در رژیم غذایی، بی خوابی و تنش

تغییرات ناگهانی رادیکال یا دراز مدت در رژیم غذایی بی خوابی طولانی و تنش عمومی فزاینده نیز واکنشهای فیزیولوژیکی قابل پیش بینی به دنبال خواهند داشت. نارسایی های گوارشی و سایر تأثیرات مربوط به رژیم غذایی بسیاری از گروه ها گیاه خواری را به عنوان بخشی از وظایف اعضا تشویق ویا الزامی میکنند. در برخی موارد این نوع رژیم غذایی ممکن است فقط در مراحل نهایی عضویت یا در دوایر انتخابی معینی خواسته شود بعضی گروهها به سادگی رژیم غذایی ارزان قیمت برای صرفه جویی در هزینهها و ملایم کردن رفتارها تجویز میکنند.

گیاه خواری میتواند زمانی که افراد ترکیب روزانه ای از غذاها را مطالعه و انتخاب کرده باشند سالم باشد در مقابل تعدادی از فرقهها ناگهان اعضای جدید را وادار به رژیم غذایی غیر متوازن و فاقد پروتئین میکنند دفعتا خوردن تنها سبزیجات و میوه ها بدون توجه به تأمین میزان مناسب پروتئین و اسیدهای آمینه تولید عوارض عجیب در بخش تحتانی دستگاه گوارش مینماید سوء استفاده گران در فرقههای معینی به این کار عنوان نبرد با شیطان میدهند و به اعضای جدید الورود میگویند که درد در پائین شکم و دل پیچه آنها نشانه ای از مبنای گناهکاری آنان بوده و لذا نیازمندیشان به آموختن راه گروه جهت نبرد با شیطان را میرساند. برخی گروههای نو هندو ناراحتیهای گوارشی را به عنوان عملکرد کارما (در مذهب بودا و مذهب هندوها کارما مجموع اعمال هر شخص در عمرهای مختلف او است که این مجموعه سرنوشت او را در عمر بعدی تعیین میکند در زندگی های قبلی تعبیر میکنند)

تعدادی از پیروان سابق فرقه ها که در خارج از کشور با یک فرقه زندگی کرده بودند به من گفتند که نه تنها آنها در زمانی که در گروه بودند گیاه خوار شده بودند بلکه آنها در وضعیتی قرار گرفته بودند که وقتی بوی طبخ گوشت و ماهی را میشنیدند احساس اشمئزاز .میکردند این حالت که با آنان عجین شده بود بعدا برای کسانی که از گروه جدا شده و در خانه خود زندگی میکردند یا به ،رستوران پیک نیک یا هرجایی که گوشت طبخ و خورده میشد میرفتند مشکل آفرین بود.

افرادی که در کار سوء استفاده ذهنی از انسانها هستند میدانند که بعد از مدتی بدن تطابق پیدا کرده و ناراحتی های ناشی از تغییر ناگهانی رژیم غذایی کاهش می یابد. وقتی چنین شد رهبران به اعضای جدید میگویند که معنی این پدیده اینست که آن فرد بطور کامل خود را به رهبر تسلیم کرده است یا در حال کسب سطح بالاتری از هوشیاری می باشد. جدید الورودها به سرعت در مییابند که آشکارا شکایت کردن به مثابه اعتراف به گناهانشان است، و نتیجه این احساس گناه اینست که به آنها القا میشود تا ساکت شده و به رهبری به عنوان امکانی برای دور کردن گناه نگاه .کنند اعضای سابق فرقهها که در موضع هدایت دیگران خدمت کرده بودند به من گفتند که آنان خود این واکنشهای فیزیکی را تجربه کرده و تعابیر مربوط به آنها را شنیده بودند؛ و سپس در حالیکه مسئولیت تعلیم دیگران به آنها داده شده بود، رهنمود گرفته بودند که در خصوص ظهور این پدیده های قابل پیش بینی در اعضای جدید دقیق بوده و به جدید الورودها همان توضیحاتی که اعضای قدیمی تر زمانی شنیده اند را بدهند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!