2
از منتقدین تا شهروندان معمولی؛

تهدید و ارعاب، یک تاکتیک فرقه ای برای رسیدن به قدرت

  • کد خبر : 51937
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
تهدید و ارعاب، یک تاکتیک فرقه ای برای رسیدن به قدرت
یک تاکتیک فرقه ها برای رسیدن به قدرت، ترساندن منتقدین از محقق و روزنامه نگار گرفته تا شهروند معمولی بوسیله تهدید و ارعاب شکایات قانونی و سایر اقدامات تهاجمی است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  بسیاری از فرقه ها کوچک بوده کوچک هم میمانند و صرفا تأمین هوس ها و تمایلات مقطعی و منحصر به فرد رهبر خود را به عنوان هدفشان مد نظر دارند چنین گروه هایی معمولا به دنبال حکومت بر جهان نیستند. اما بسیاری دیگر از فرقه ها بزرگ و رو به رشد بوده شعبات بین المللی داشته و از راه های اغفال کننده برای افزایش ابعاد ثروت و قدرت خود با استفاده از شیوه های، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اقدام مینمایند. مارگارت تالر سینگر در کتاب «فرقه ها در میان ما» می نویسد؛ آنان در راه رسیدن به قدرت روش های مختلفی را به خدمت می گیرند؛ یک تاکتیک ترساندن منتقدین از محقق و روزنامه نگار گرفته تا شهروند معمولی بوسیله تهدید و ارعاب شکایات قانونی و سایر اقدامات تهاجمی است.

ارعاب و اذیت مخالفین و منتقدین

از استادان دانشگاه و دانشجویان گرفته تا خبرنگاران گزارشگران، نویسندگان و تمامی آنهایی که در خصوص فرقه ها مطالعه میکنند مستمرا با یک وجه خاص ناراحت کننده در جهان فرقه ها روبرو میگردند. در طول زمان بارز شده است که وقتی محققین نسبت به عملکردها یا وجوه مختلف فرقه های بخصوصی نظر انتقادی دارند برخی از این گروه ها سعی در سرکوب چنین یافته ها و عقایدی کرده و منتقدین خود را با ارعاب هم بصورت نامحسوس و هم به شکل آشکار به انحاء مختلف وادار به سکوت مینمایند.

رهبران فرقه ها همچنین نوعا محققین را بوسیله تهدید به قطع منابع تحقیقی که در دسترسشان است مرعوب میکنند، معمولا یک محقق به رهبر گروه مراجعه میکند تا دسترسی به اعضا را برایش ممکن سازد. چنین دسترسی ممکن است داده شود ولی همچنان که زمان میگذرد محقق بیشتر به گرفتن تضمین برای بقیه نمونه های مورد نیاز خود وابسته میگردد، رهبر ناگهان بطور سر بسته و یا حتی بصورت آشکار عنوان مینماید که اگر محقق با طرح هرگونه یافته های غلط در گروه یا پیش کشیدن هرگونه مطلب تأیید نشده از طرف گروه مانند طرح انتقادات و شکایات گروه مربوطه را ناراحت کند آنگاه کامل شدن مطالعات وی مورد تهدید قرار خواهد گرفت زیرا دسترسی های بعدی به این گروه و گروه های متحد دیگر قطع خواهند شد.

این نوع تهدید در باز داشتن تعدادی از محققین و دانشگاهیان از دادن بیانیه های واقعا حقیقی در خصوص فرقه ها و پروسه های بازسازی فکری که بکار می گیرند، موفق عمل کرده است.

تهدید و ارعاب خبرنگاران و نویسندگان

در مواردی چند صرفا به دلیل اینکه برخی ناشرین و نویسندگان قادر بودند به لحاظ مالی در برابر اقدامات فرقه های بخصوص برای جلوگیری از چاپ مطالب مربوط به مطالعات فرقه ها بایستند، این کتاب ها بالاخره رنگ چاپ گرفته اند بسیاری از فرقه های بین المللی بزرگ تقریبا منابع مالی و قدرت نامحدودی جهت ارعاب،ناشرین، روزنامه ها تهیه کنندگان تلویزیون محققین دانشگاهی و هر یک از آحاد جامعه که بخواهند در خصوص فرقه ها حرف بزنند را دارند.

اگر فرقه ها و هوادارانشان بتوانند جلوی چاپ مطالعات علمی در خصوص گروه خود، تاریخچه های رهبرانشان و اظهار نظر منصفانه از جانب دانشمندان را بگیرند صاحب قدرتی خواهند شد که جهان در خصوص آنان باید قطعا نگران شود بدون مطبوعات انتشارات علمی بیان نظرات منصفانه، و قدرت اظهار عقیده ،آزاد همه ما در اختیار رهبران فرقه ها خواهیم بود که مشخص میکنند چه چیزی بخوانیم چه بگوییم و چگونه فکر کنیم .داستان رمان برادر بزرگ Big Brother در سال ۱۹۸۴ نوشته اورول Orwell میتواند بسادگی به واقعیت بپیوندد.

نمونه های بسیاری در خصوص مجلات و روزنامه ها زیاد تر از آنچه که بشود حساب کرد، وجود دارند که نامه های تهدید به اقدامات قانونی بخاطر مطرح کردن حتی نام برخی گروه های فرقه ای، دریافت کرده اند.

سوء استفاده از تصویر مردمی فرقه

فرقه ها راه های زیادی برای محدود کردن و به کنترل در آوردن اطلاعات عموم نسبت به خودشان پیدا کردهاند برخی گروه ها بروشور بیانیه مطبوعاتی و مطالب و موضوعات کتبی توضیحی در خصوص گروه مربوطه که اغلب توسط مؤسسات متبحر روابط عمومی طراحی و تهیه شده اند ارائه میدهند. در اساس این مطالب اینطور القا میکنند که شما لازم نیست بیشتر بگردید اینجا گفته شده است که ما چه کسانی هستیم. اینجا تمام آنچه نیاز دارید بدانید تا ما را بطور کامل درک کنید وجود دارد. این مطلب را گرفته و استفاده نمانید همه چیز عالی خواهد شد. برداشت کلی عموم متاسفانه این است که مطلب ارائه شده غیر مغرضانه و نسبتا جامع میباشد.

راه دیگر برای کنترل نظرات راجع به یک فرقه کنترل کردن تحقیقات در خصوص آن فرقه است. محققین علوم رفتاری برای اغلب یافته های پایهای خود بر اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ها تکیه میکنند. اما بهر صورت آنچه که اعضای فرقه ها به بیرونی ها میگویند ممکن است محدود و کنترل شده باشد. عموما، تنها اعضای بخصوصی به عنوان سخنگویان گروه معرفی میگردند. سایرین دستور گرفته اند تا حتی بین خانواده یا دوستان خودشان هم که عضو نیستند صحبت نکنند اعضا آموخته اند که غیر عضو ها “غیر مطلع” و “غیر منضبط” تر از آن هستند که بفهمند موضوع کار گروه چیست و اعضا توجیه شده اند تا مراجعات بیرونی را به افراد بالاتر در درون سیستم ارجاع دهند.

هنگامی که والدین یا دوستان یک فرد نسبت به موضوع معینی در خصوص نحوه زندگی در گروه مربوطه سؤال میکنند عموما یک عضو فرقه به این شکل پاسخ میدهد که من نمیتوانم به این سؤال پاسخ بدهم. هر کس لازم است خودش بداند اعضا نه تنها نحوه واکنش نشان دادن را آموزش میگیرند، بلکه اغلب از آنها انتظار میرود که بصورت شفاهی و یا بصورت کتبی برخوردهای خود با بیرونی ها را بطور کامل گزارش نمایند؛ و چنانچه اگر همانطور که دستور گرفته اند عمل ننمایند غالبا مؤاخذه میگردند. به همین دلیل است که پاسخ بسیاری از اعضای فرقه ها بصورت بارزی مشابه خالی از واکنشهای نرمال بیشتر یک سویه و غالبا غیر مربوط به سؤال مطرح شده است تعجبی ندارد که اعضای فرقه ها عمدتا برنامه ریزی شده به نظر میرسند صدها عضو سابق فرقه ها در خصوص جلسات بازی کردن نقش در فرقه ها توضیح داده اند که اعضا در آن جلسات نحوه پاسخ دادن به سؤالات بیرونی ها را تمرین میکرده اند.

بخاطر چنین محدودیتی هر محققی که بر روی فرقه ها کار میکند و امیدوار است نمونه واکنش های گسترده و آشکار کنندهای کسب نماید درمانده خواهد شد در حقیقت محقق مربوطه برای مدتها نخواهد فهمید که او در برابر نمونه های به دقت انتخاب شده از اعضای به خوبی تعلیم داده شده که میدانند چگونه بر طبق تمایلات رهبران عمل نمایند قرار میگیرد بنابراین محقق یا ناظر سیاسی و اجتماعی تنها چیزهایی را خواهد شنید که اعضای گروه آموخته اند تا بگویند که به آنها اعتقاد دارند و او آن مطالب را البته تنها از تعداد اندکی افراد معرفی شده خواهد شنید.

روانکاوان روانشناسان مددکاران اجتماعی و حقوق دانان اتفاقات مختلفی را بدلیل یاری و درمان اعضای فعلی و سابق فرقه ها از سر گذرانده اند این اتفاقات طیفی از اقدام برای تخریب شخصیت آنان گرفته تا تلاش برای باطل کردن جواز کارشان را تشکیل میدهند.

شکایات حقوقی مقولات پرخرجی هستند ولی برخی فرقه ها کارکنان حقوقی داخلی بسیار پیشرفته دارند که شامل تعداد زیادی دستیار وکیل برای کمک به وکلای داخلی است بنابراین اقدام قانونی برای فرقه ها خیلی پرخرج ،نیست در حالیکه کسانی که باید از خودشان دفاع کنند بسادگی میتوانند در جنگ بر علیه تاکتیکهای حقوقی آنان ورشکست شوند.

مجبور کردن خویشان و دوستان به سکوت

انواع تاکتیک ها برای سعی در مخفی نگاه داشتن فرقه در برابر خویشان و دوستان کنجکاو یا کسانی که خیلی سؤال میکنند بکار گرفته می شود برای مثال اگر خویشاوندان با دفاتر عمومی یا رسانه ها تماس بگیرند، عضو خانواده آنان در فرقه اغلب نسبت به هرگونه تماس بعدی با خانواده منع میگردد. معلوم گشته است که اعضای جوان تر فرقه برای والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگ خود با عباراتی همچون: “من متأسفم که میشنوم شما با ایستگاه رادیو تماس گرفته اید ولی از آنجا که چنین کاری را انجام دادید، من دیگر برایتان نامه نخواهم نوشت، نامه ارسال کرده اند.

همچنین معروف است که بسیاری گروه ها اعضای خود را چنانچه خویشاوندان جویای وضعیت آنان گشته به هر ترتیب نسبت به گروه برخورد منفی داشته یا با مطبوعات، مقامات یا محققین صحبت کرده باشند، به خارج از منطقه ایالت یا حتی کشور فرستاده اند. اگر شخص مربوطه در فرقه از طرف اقوام خود اطلاعاتی در خصوص فرقه بدست آورده باشد، باز هم عضو مذکور معمولا از معرض دید جابجا شده و خانواده ای که دید منفی نسبت به فرقه داشته است از دفاتر فرقه دور نگاه داشته میشود. این البته جلوی برخی خانواده ها را در خصوص اینکه با موفقیت فرقه ها را در رسانه ها افشا نمایند و جلوی مقرهای آنها را به منظور دسترسی به اقوام خود در فرقه سد کنند نگرفته است.

برخی اوقات وقتی حرارت تنش بر روی فرقه به نقطه جوش میرسد بعضی از گروه ها تمامی فعالیت های خود را به بخش دیگری از شهر یا کشور یا حتی خارج از کشور منتقل میکنند تا از انجام تحقیقات یا مراجعات بیشتر و تبلیغات منفی در امان بمانند معلوم گشته است که گروه بعد از گروه دست به چنین کاری زده و به کشورهای دیگر نقل مکان کرده اند.

آزار و اذیت فوق العاده

کسانی که به فرقه ها انتقاد کرده و یا با آنان مخالفت میورزند با حرکات ایذایی فزاینده روبرو میگردند. به آنها از طرف افرادی که خود را گزارشگرانی معرفی میکنند که خواهان اطلاعاتی در خصوص فعالیت های محلی ضد فرقه هستند تلفن زده میشود همسایگان خویشان و کارفرمایان نیز از جانب اشخاصی با هویت ساختگی در خصوص موضوعات مختلف مورد تماس تلفنی یا مراجعه قرار میگیرند که نهایتا فرد فعال ضد فرقه را متهم به انواع جرائم مینمایند در جلسات تعلیمی و تحقیقی مردمی و افشاگرانه در خصوص فرقه ها بوسیله این دسته افراد اعمال نفوذ و ایجاد اخلال میشود رزرواسیون هتل و پرواز شرکت کنندگان کنسل می گردند.

تهیه و تنظیم: ملیحه ترزفان
برگرفته از کتاب فرقه ها در میان ما نوشته مارگارت تالر سینگر، ترجمه ابراهیم خدابنده

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51937

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!