5

تأثیر فرقه گرایی بر خانواده

  • کد خبر : 22615
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰:۵۷
تأثیر فرقه گرایی بر خانواده
از مهم ترین اهداف فرقه های منحرف و عرفان های کاذب در عصر کنونی از بین بردن بنیان خانواده و تخریب و تباه کردن زندگی مسلمانان بویژه نسل جوان است که به دنبال حقیقت معنوی هستند.

پایگاه خبری مفاز – تا هنگامی که نهادی به نام خانواده وجود داشته باشد که افراد نسبت به یکدیگر عشق بورزند و تعهد داشته و در صدد کمک به یکدیگر باشند ، مجالی برای رهبران فرقه وجود نخواهد داشت تا بتواند به اهداف خود برای جذب عضو جدید اقدام کنند.

بنابراین رهبران فرقه ها یا باید با چالش هایی رابطه سالم خانواده را به چالش بکشند و یا به دنبال اعضایی باشند که در خانواده های پر چالش زندگی میکنند که بیشترین جامعه هدف فرقه ها نیز همین افراد گروه دوم هستند.

رهبران فرقه ها به دلیل آشنایی با نیازها و بحران های روانی افراد ، با ارائه راهکارهای سطحی در صدد پاسخ به نیازهای اعضای خود هستند. درواقع تشخیص صحیح نیازها و پاسخ مناسب و به موقع دو عنصر اساسی برای تسخیر فکر و قلب اعضای فرقه جهت تسخیر خود فرد است .

نتیجه این تسخیر، بردگی بی چون و چرای اعضاء در مقابل رهبر فرقه است. فرقه ها اگرچه در ابتدا با شعارهای جذاب و فریبنده ، افراد را به خود جذب می کنند اما در ادامه حیات فرقه آنچه روشن است شخص پرستی است و امور فرقه براساس ایده ها و فهم شخصی رهبر فرقه میگذرد.

خانواده، این نهاد کوچک اما تأثیرگذار در معرض آسیب هایی قرار دارد از جمله این آسیب ها میتوان به فرقه گرایی اشاره کرد.

فرقه ها به شیوه های مختلف بنیان خانواده ها را از هم می پاشند ، باتوجه به اینکه یکی از عوامل مؤثر بر تحکیم خانواده حفظ شأن و جایگاه اعضای آن است، فرقه ها تک تک اعضای خانواده را نشان میکنند وبه فراخور وظایف وحقوق شان نسخه ایی برای دور کردن از کانون گرم خانواده می پیچند.

برخی فرقه ها با نفوذ بر فرزندان از والدین آنها تصاویر شیطانی ارائه می دهند و آنها را مانع رسیدن فرد به نهایتی که فرقه در نظر دارد معرفی می کنند.

تحقیقات نشان داده است بیشترین نگرانی والدینی که فرزندان شان در چنین فرقه هایی اسیرند این است که  فرزندان با ورود به فرقه ، الگوهای خانواده را برنمی تابند و الگوپذیری آنها از رهبر فرقه و تشکیلات فرقه ایی، آنهارا وادار به دروغ گفتن به والدین کرده و با ایجاد محدودیت هایی در روابط اعضاء با غیراعضای فرقه ایی و سرگرم کردن آنها به برخی امور درون فرقه ایی ، قدم قدم او را از محیط امن خانه جدا کرده و به سوی دنیای تاریک و نا امن فرقه ایی سوق میدهد.

در این میان سال های طلایی عمر فرزندان که باید برای ساختن آینده ، پرداختن به تحصیل و اشتغال و تشکیل خانواده صرف شود درتشکیلات فرقه ایی تلف شده ونتیجه ایی جز سرخوردگی و بر باد رفتن انگیزه، نشاط و شادابی جوانی او ندارد.

در مورد زنان ، فرقه های نو ظهور خود را داعیه دار حقوق پایمال شده معرفی میکنند و به آنها وعده رسیدن به جایگاه حقیقی و حقوق ضایع شده را میدهند.

به زنان القا میشود آنها قابلیت رهبری و استادی را دارند چیزی که فرصت آن در ادیان سنتی پیش نمی آید. ماهیت زنانه دادن به فرقه های نوظهور و تأکید بر استعداد زنان در زودتر رسیدن  به معنویت ، در ابتدای ورود به فرقه مسحورکننده و جذاب است اما در زیر پوست فرقه سوء استفاده رذیلانه از زنان است.

شاید در این میان وضعیت مردان بسیار أسف بار باشد چون به ظاهر مردان نقش استثماری دارند اما این موضوع منحصر به رهبران فرقه است و مردان قربانیان فعالیت های فرقه ایی در خانوده هستند. فرقه ها مردان را متهم به ظلم به زن و فرزندان می کنند و آنان را مانع رشد معنوی و اجتماعی خانواده میدانند.

در حالی که اگر اقتدار مرد حفظ شود این نهاد کوچک از هجمه های بیرونی مصون خواهد بود.

اعضای فرقه بعد از چندسال عضویت در فرقه با واقعیت پوشالی فرقه مواجعه میشوندو اگر شهامت خروج از فرقه را داشته باشند آسیب های متعدد روحی و روانی را تجربه کرده اند و گاهی نیز با علم به دروغین بودن فرقه به دلیل ترس از حذف شدن و… در فرقه باقی می مانند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.