3

انواع فرقه

  • کد خبر : 51935
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
انواع فرقه
یک فرقه میتواند حول هر محتوایی نظیر، سیاست، مذهب تجارت سلامت جسم روانشناسی وغیره شکل گرفته باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یک فرقه میتواند حول هر محتوایی نظیر، سیاست، مذهب تجارت سلامت جسم روانشناسی وغیره شکل گرفته باشد. هر فردی که دارای قاطعیت کافی و مقداری جذبه و توان عوامفریبی، باشد، یا حتی یک بازاریاب خوب که وقت و انرژی کافی صرف کند به سادگی میتواند پیروانی حول تقریبا هر موضوعی گرد آورد.

فرقه ها از هر نوعی که باشند دارای رهبران فرقه ای مجربی هستند که افراد محزون، تنها و سرخورده و کسانی که صرفا به دلیلی در دسترس هستند و یا افرادی که به دعوتی در یک نقطه بحرانی در زندگی شان پاسخ مثبت داده اند را مجبور به پیوستن میکنند درست مانند داستان معروف فلوت نواز همیلتون در آن افسانه آلمانی که با نواختن فلوت جلو می افتاد و بچه های دهکده را به دنبال خود راه می انداخت و با خود میبرد.

ده ها نوع اصلی از فرقه ها هر کدام با اعتقادات، عملکردها و آداب اجتماعی خودشان وجود دارند. طبقه بندی و نوع بندی فرقه ها می تواند به شیوه های بسیار متنوعی صورت گیرد که نشان دهنده تعداد بی شمار و وسعت و تنوع فرقه های اطراف ما است اما از طرف دیگر تمامی فرقه ها به نوعی تکثر در متن واحد هستند و در نهایت آن متن اصلی فرقه ربطی به اعتقاداتش ندارد در گروههای فرقه ای سیستم اعتقادی (مذهبی، روان درمانی ،سیاسی یا تجاری به ابزاری برای خدمت به تمایلات هوسها و برنامه های پنهان رهبر تبدیل میشود. ایدئولوژی صرفا یک وسیله است چسبی است که اعضای گروه را به هم متصل میکند و ابزاری است که توسط رهبر برای رسیدن به اهدافش از آن سوء استفاده میگردد.

برای فهم فرقه ها باید ساختار و عملکرد آنها، نه اعتقاداتشان را مورد مطالعه قرار داد. واقعیتی که باید به آن پرداخت اینست که افرادی سوء استفاده گر و حقه باز برای به تمکین و اطاعت در آوردن پیروانشان از روش بازسازی فکری و مجاب سازی روانی استفاده میکنند یعنی در تحلیل نهایی فارغ از نوع و شکل و هدف فرقه ها، نوع روابط و مناسبات است که فرقه ها را نگران کننده و آسیب رسان میسازد.

برگزفته از کتاب «فرقه ها در میان ما» نوشته مارگارت تالر سینگر

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!