3

بررسی نقش آموزه‌های دینی در صلح عمومی در همایش «ادیان و صلح آفرینی»

  • کد خبر : 34785
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
بررسی نقش آموزه‌های دینی در صلح عمومی در همایش «ادیان و صلح آفرینی»
محورهای همایش «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» به شکل بسیار گسترده‌ای در نظر گرفته شده‌ تا علاقه‌مندان بتوانند به موضوعات مختلفی بپردازند از جمله اینکه آموزه‌های دینی چگونه می‌توانند در ایجاد صلح عمومی کمک کنند تا اینکه چگونه تنش‌های قومی، تنش‌های جنسیتی و تنش‌هایی که ممکن است به خاطر مشکلات هویتی در سطح منطقه‌ای و ملی رخ دهد را برطرف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ششمین همایش سالانه و دومین همایش بین‌المللی انجمن علمی مطالعات صلح ایران با موضوع «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. برای بررسی جزئیات بیشتر این همایش با ماندانا تیشه‌یار، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

هدف از برگزاری این همایش چیست و قرار است چه موضوعاتی را دنبال کند؟

انجمن علمی مطالعات صلح ایران در سال‌های اخیر کوشش کرده در حوزه‌های مختلف صلح‌آفرینی، کمیته‌های تخصصی تشکیل دهد و یکی از کمیته‌های تخصصی ما کمیته صلح و دین‌پژوهی به ریاست دکتر محمد منصورنژاد است. کمیته صلح و دین‌پژوهی، امسال پیشنهادی را در زمینه برگزاری یک همایش بین‌المللی با موضوع «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» ارائه دادند. چون درباره این موضوع به خوبی تحقیق و پژوهش صورت گرفته و اهمیت آن مشخص شده است بنابراین موضوع مناسبی برای این همایش بود؛ از این منظر که راه‌حل‌های بسیار خوبی برای مشکلاتی که در جهان امروز با آنها مواجه هستیم همانند خشونت، تنش و … ارائه شده است اما شاید کمتر به این موضوع پرداخته شده که ادیان که از گذشته جوامع بشری را هدایت و راهنمایی کرده‌اند چه نقشی می‌توانند در جهان امروز ایفا کنند. بنابراین هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران تصمیم گرفتند ششمین همایش را به این موضوع اختصاص دهند و با همت کمیته صلح و دین‌پژوهی اجرای این برنامه در حال حاضر کلید زده شده و دو سه ماهی است که کمیته علمی و اجرایی همایش شروع به کار کرده‌اند.

فراخوان مقاله از اول اردیبهشت سال جاری به دو زبان فارسی و انگلیسی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی منتشر شده است. در این مرحله اول درخواست کرده‌ایم اساتید و پژوهشگران چکیده مقالات خود را ارسال کنند و فرصت آن تا ۳۰ تیرماه است.

درباره محورهای برگزاری این همایش و همچنین تدوین مقالات توضیح دهید.

محورهای این همایش به شکل بسیار گسترده‌ای در نظر گرفته شده‌اند تا علاقه‌مندان بتوانند به موضوعات مختلفی بپردازند از جمله اینکه آموزه‌های دینی چگونه می‌توانند در ایجاد صلح عمومی کمک کنند تا اینکه چگونه تنش‌های قومی، تنش‌های جنسیتی و تنش‌هایی که ممکن است به خاطر مشکلات هویتی در سطح منطقه‌ای و ملی رخ دهد را برطرف کنیم. همچنین مشکلاتی همانند تروریسم، بنیادگرایی افراطی و مسائلی از این قبیل و حتی آموزه‌های ادیان برای رفتار صلح‌دوستانه با محیط زیست و … از جمله محورهای این همایش هستند لذا اساتید و پژوهشگران در رشته‌های مختلف می‌توانند در این موضوع مشارکت داشته باشند.

مخاطبان شما در این همایش و همچنین اعضای شورای علمی و اساتید برجسته‌ای که با شما همکاری می‌کنند چه کسانی هستند؟

یکی از هدف‌های اصلی ما در برگزاری این همایش فراهم کردن زمینه برای گفت‌وگوی بین اندیشمندان و روشنفکران دینی از ادیان مختلف بوده است و به همین دلیل شورای علمی همایش شامل اساتیدی از ایران و کشورهای مختلف منطقه همانند افغانستان، روسیه، سنگاپور و حتی از مکزیک، لبنان و کشورهای دیگر است. لذا اساتیدی که متخصص ادیان مختلف هستند به شورای علمی دعوت شده‌اند تا با ما همکاری داشته باشند و دبیری علمی این همایش را نیز آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد پذیرفته‌اند، بنابراین کارهای علمی همایش زیر نظر ایشان جلو خواهد رفت. امور اجرایی همایش نیز با اساتید دیگری است که با پشتکار این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.

آنگونه که پیش‌بینی شده مهلت ارسال چکیده مقالات به همایش تا سی‌ام تیرماه ۱۴۰۱ و مهلت ارسال اصل مقالات تا سی‌ام آبان ۱۴۰۱ است و همایش نیز ۲۸ و ۲۹ دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

همایش ادیان و صلح آفرینی را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنیم چون بخشی از مخاطبان ما در خارج از ایران و همچنین شهرهای مختلف هستند اما با چند دانشگاه کشور در حال گفت‌وگو و رایزنی هستیم که با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی آن دانشگاه‌ها، یکی از آنها میزبان شود و تعدادی از سخنرانان نیز به صورت حضوری در همایش حضور داشته باشند.

فعالیت‌های علمی این انجمن چه بازخوردهایی در زمینه مطالعات صلح داشته است؟

انجمن علمی مطالعات صلح ایران از سال ۱۳۹۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت‌های علمی خود را شروع کرد و می‌توان گفت‌ در سال‌های اخیر مهم‌ترین نهاد تولید کننده علم در حوزه مطالعات صلح در کشور بوده است. این انجمن با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی مختلف و همچنین با نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی ارتباط گرفته و توانسته است موضوع مطالعات صلح را که هنوز به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران فعالیت ندارد اندک اندک جا بیندازد و مباحث نظری آن را معرفی کند و در حوزه علمیاتی نیز کارها و اقداماتی را انجام دهد لذا امیدواریم همایش ششم هم بتواند تولید محتوای خوبی در زمینه نقش ادیان در صلح آفرینی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=34785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.