4

مسلمانان بنگلادش با هندوها و بودایی ها روابط برادرانه دارند/ شیعیان مانعی برای مراسم های مذهبی ندارند

  • کد خبر : 49491
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
مسلمانان بنگلادش با هندوها و بودایی ها روابط برادرانه دارند/ شیعیان مانعی برای مراسم های مذهبی ندارند
نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کشور بنگلادش گفت: مراسم عزاداری روز اربعین حسینی با حضور سه هزار تن از پیروان مکتب اهل بیت(ع) از سراسر بنگلادش با همکاری دولت این کشور در شهر کولنا، برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  بنگلادش با مساحت 147.570 در جنوب شرق آسیا قرار دارد. جمعیت بنگلادش 165,100,000 نفر است. 88.3 درصد بنگلادشی‌ها مسلمان و 10.5 درصد آنان هندو هستند. از نکات قابل توجه و متمایز بنگلادش با سایر کشورهای شبه قاره، همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و پیروان سایر ادیان اصیل و ریشه‌دار با یکدیگر است.

قانون اساسی این کشور آزادی کامل مذاهب و فعالیت‌های فرهنگی را برای همه اقلیت‌ها تضمین نموده است. در 22 آوریل 1988 عبارت بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای قانون اساسی این کشور قرار گرفت و در ژوئن 1988 میلادی در اصلاحیه قانون اساسی، اسلام دین رسمی کشور معرفی شد.

شیعیان در کشور بنگلادش در نقاط مختلف پراکنده هستند. سه تا پنج هزار نفر از این جمعیت در داکا (پایتخت) زندگی می‌کنند آنها در قالب چند حسینیه، امام باره و هیأت عزاداری فعالیت مذهبی خویش را انجام می‌دهند. حدود 25 تا 30 درصد شیعیان در داکا زندگی می‌کنند. آنها اکثراً در منطقه داکای قدیمی و در محله حسینی دالان زندگی می‌کنند و مناطق محمدپور و میرپور داکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پس از داکا، شیعیان در غرب و جنوب غربی این کشور و در اطراف شهر کولنا، مرز هند و در مسیر کلکته زندگی می‌کنند.

بیشتر تازه‌شیعیان در مناطق جیسور، سات خیرا، شارشا، کولنا، نورائیل، غازی پور، بوگرا، راجشاهی، داکا (مناطق میرپور، محمدپور و تنگی) ساکن‌اند و شیعیان قدیمی در مناطق کولنا، رنگپور، سیدپور، راجشاهی، چیتاگنگ، داکا (مناطق داکای قدیم، میرپور، محمدپور، پلتن، مگ بازار) سکونت دارند.

آنچه در پی می ‏آید گفتگویی کوتاه با حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم خلیل رضوی» فعال فرهنگی و اجتماعی و نماینده مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در کشور بنگلادش است…

ابتدا در خصوص فعالیت مبلغان مکتب اهل بیت(ع) در کشور بنگلادش، توضیحاتی دهید.

مجموعا، 24 مبلغ در بنگلادش مشغول فعالیت تبلیغی در مناطق مختلف هستند که با مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ارتباط هستند. حوزه‌ای در این کشور تاسیس کردیم که از بیش از 38 سال پیش تاکنون در تربیت طلاب نقش آفرین است و به لطف خداوند بیش از پنجاه نفر از فارغ التحصیلان این حوزه در حوزه علمیه قم و نجف پذیرش شده و برخی از آنها تا مقطع دکترا پیش رفته و به بنگلادش بازگشته اند و در مساجد و حسینیه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

نشریه‌ای به نام فجر در کشور بنگلادش داریم که با اخذ مجوز رسمی از دولت از 35 سال پیش تاکنون در حال چاپ است و حتی یک مرتبه هم چاپ این نشریه متوقف یا به تاخیر نیافتاده اس. و آن را به مومنین و حتی برخی مقامات دولتی ارسال می کنیم؛ کاملا هم مشخص است که این نشریه متعلق به فقه جعفری می باشد.

چه فعالیت هایی در حوزه ترجمه کتب مربوط به مکتب اهل بیت(ع) در کشور بنگلادش داشتید؟

ترجمه کتاب ها برای معرفی هر چه بیشتر مکتب اهل بیت(ع) به مردم بنگلادش، یک ضرورت به شمار می رود و در این راستا، علمای بسیاری به کار پرداختند و من توانستم 43 کتاب مربوط به مکتب اهل بیت(ع) از جمله کتاب «شیعه پاسخ می گوید» تالیف آیت العظمی الله مکارم شیرازی، کتاب «مصونیت قرآن از تحریف» تالیف آیت الله هادی معرفت و کتاب «مناظرات ائمه معصومین(ع)» نوشته‌ی آیت الله العظمی جعفر سبحانی را به زبان بنگالی ترجمه کنم.

در حوزه علمیه شیعیان در شهر کولنا نیز بخش پژوهش وجود دارد که طلاب در این بخش به فعالیت های پژوهشی در زمینه مکتب اهل بیت(ع) می پردازند.

چه فعالیت هایی در حوزه علمیه شیعیان شهر کولنا صورت می گیرد؟

مراسم های مختلفی در سالن همایش های این حوزه علمیه با حضور شخصیت های برجسته شهر کولنا برگزار می شود، از جمله این مراسم ها، عزاداری عاشورا، جشن عید غدیر، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بزرگداشت روز جهانی قدس و سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) است.

مراسم های عزاداری شهادت و جشن های میلاد ائمه معصومین(ع) در حسینیه ای در مجاورت حوزه علمیه شیعیان شهر کولنا بدون ایجاد مانعی از سوی دولت بنگلادش به صورت مستمر، برگزار می شود.

مراسم عزاداری روز اربعین حسینی با حضور سه هزار تن از پیروان مکتب اهل بیت(ع) از سراسر بنگلادش با همکاری دولت این کشور در شهر کولنا، برگزار می گردد.

آیا تکفیری ها فعالیتی علیه شیعیان در کشور بنگلادش دارند؟

تکفیری ها چند سال پیش به برخی از مراکز شیعیان بنگلادش همچون حسینیه «دالان» حمله کردند که میزگردی با حضور ما پس از این حمله به صورت زنده در تلویزیون بنگلادش برگزار شد که این برنامه تلویزیونی مورد استقبال بسیار خوب مردم قرار گرفت.

وزیر کشور بنگلادش پس از این برنامه تلویزیونی از ما درخواست کرد که سمینار ادیان و مذاهب را برگزار کنیم تا هماهنگی بین مذاهب و ادیان ایجاد شود و در این سمینار اعلام کنیم که رفتارهای این گونه جای پایی در مذاهب ندارد و به قتل رساندن مردمان بی گناه در هیچ دینی جایز نیست.

اجلاسیه های متعددی هم در ادامه در شهرهای «داکا» و «رنگپور» برگزار شد که علمای شیعه بنگلادشی هم در این اجلاسیه ها سخنرانی کرد و حتی سخنرانی من در یکی از اجلاسیه ها به صورت زنده از تلویزیون بنگلادش پخش شد. این اقدامات موجب شد که حملات به مراکز شیعیان بنگلادش از سوی همه ادیان و مذاهب، محکوم شد و با تضعیف جریان تندروی وهابی از سوی دولت بنگلادش، مشکلات ما در این زمینه تا حدی زیادی رفع شود.

ارتباط شیعیان بنگلادش با پیروان ادیان و مذاهب دیگر چگونه است؟

دولت بنگلادش از همه ادیان در این کشور، حمایت می کند و شیعیان بنگلادش دارای روابط خوبی با پیروان تمام ادیان و مذاهب به خصوص اقلیت های مذهبی در این کشور هستند. اگر در بنگلادش به یک اقلیت مذهبی، تعرضی صورت بگیرد، تمام این کشور از آن اقلیت، حمایت می کنند و به همین دلیل کسی جرات حرف زدن علیه مذاهب در بنگلادش در داخل این کشور را ندارد، حتی اگر پیروان آن مذهب در اقلیت باشند. مسلمانان در بنگلادش با هندوها و بودایی ها هم دارای روابط دوستانه و برادرانه ای هستند.

یکی از مزایای کشور بنگلادش این است که اگر خانه من مسلمان آتش بگیرد، برادر مسیحی من زودتر از برادر مسلمان به کمکم می آید و پیروان همه مذاهب و ادیان در این کشور به صورت آزادانه در حال فعالیت هستند.

شیوع بیماری کرونا، برنامه های شیعیان در بنگلادش را تحت شعاع قرار داد؟

کرونا در بنگلادش همچون کشورهای دیگر شدت نگرفت و تنها مدارس این کشور به مدت 6 ماه به دلیل کرونا تعطیل شد که در این مدت آموزش برای دانش آموزان به صورت آنلاین صورت گرفت.

در خصوص برنامه های شیعیان بنگلادش در دوره کرونا هم تنها یکی از مراسم های عزاداری آنها تحت شعاع شیوع این بیماری قرار گرفت و  آن مراسم در خیابان، برگزار نشد. در این دوره به ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت های تبلیغی پی بردیم. به عنوان مثال در یک مراسم حضوری ما شاید تنها صد نفر شرکت می کنند، اما در پخش زنده آن مراسم، شاهد بودیم که تعداد زیادی مراسم را از طریق فضای مجازی دنبال می کردند.

جوانان شیعه بنگلادشی در دوره کرونا برای پاسخ دادن به شبهات وهابی ها، کلیپ های کوچکی را با استفاده از سخنرانی های موجود، تولید می کردند و این کلیپ ها به سرعت دست به دست می شدند.

با توجه به تهدیدهای موجود در فضای مجازی، منافع این فضا برای شیعیان بنگلادش بیشتر بود یا تهدیدهای آن؟

فضای مجازی دارای مسائل مبتذلی است و این فضا تاثیرات منفی خود را بر روی جوانان می گذارد، هر چقدر هم که ما دست به فرهنگ سازی می زنیم و هیچ تردیدی در این مساله وجود ندارد. اما نباید نکات مثبت فضای مجازی را نادیده بگیریم. در مواجهه با وهابیت شاهد بودیم که جوانان شیعه بنگلادشی از ظرفیت فضای مجازی برای بالا بردن اطلاعات استفاده می کردند تا پاسخ وهابی ها را بدهند و انگیزه های مذهبی شان افزایش می یافت. پس منافع فضای مجازی برای جامعه شیعه بنگلادش بیشتر از تهدیدهای آن بوده است.

 فعالیت های رسانه ای شیعیان بنگلادش در چه بسترهایی صورت می گیرد؟

سایتی برای تولید محتوای شیعی در بنگلادش داریم که به دو زبان انگلیسی و بنگالی است و مطالب مذهبی و ویدیوهای مراسم های دینی در این سایت، منتشر می شود. نسخه الکترونیک نشریه فجر نیز در این سایت قرار می گیرد و این نسخه توسط هزاران نفر از طریق سایت، دریافت و مطالعه می شود. همچنین کانالی برای بارگذاری ویدیوهای شیعی به زبان بنگالی در یوتیوب داریم.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه تاثیراتی بر روی نسل جوان در بنگلادش گذاشت؟

پای نسل جوان بنگلادش به برکت انقلاب اسلامی به مساجد باز شد و اکنون نسل جوان در این کشور، نسل متدینی است که حضور فعالی در نمازهای جماعت دارد.

هم اکنون در شهر محل سکونتم شهر کولنا بنگلادش، صدرصد مردم اهل نماز هستند و همه بانوان نیز در این شهر به حجاب التزام دارند. این مساله باعث شد که مردم شهر کولنا تا حدی زیادی از آسیب های شبکه های اجتماعی در امان باشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!