6

جایگاه حضرت مریم(س) در ادیان الهی

  • کد خبر : 58316
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
جایگاه حضرت مریم(س) در ادیان الهی
سخنرانان در نشستی درباره جایگاه حضرت مریم(س) تصریح کردند: او با قرار گرفتن در برابر پیام خداوند، تسلیم محض او شد و خداوند او را به الگوی زنان مؤمن تبدیل کرد. هر انسان مؤمن به خدا باید همچون او تسلیم بدون چون و چرای اوامر الهی باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، نشست  جایگاه حضرت مریم(س) در ادیان الهی با سخنرانی خوری اسقف وانیا سرگیز، مسئول خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک و یحیی جهانگیری، رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات در قم و دبیری مرضیه مینایی‌پور روز گذشته، ۵ دی‌ماه برگزار شد.

در این نشست، دو سخنران مسلمان و مسیحی به تبیین جایگاه والای حضرت مریم(س) در ادیان اسلام و مسیحیت و شباهت دیدگاه‌های این دو دین درباره این بانوی بزرگوار پرداختند.

مریم(س) الگوی تسلیم در برابر اراده الهی

ابتدا خوری اسقف وانیا سرگیز در سخنان خود درباره شخصیت حضرت مریم(س) گفت: حضرت مریم(س) در زمانی که عیسی مسیح(ع) را باردار بود، ۱۶ یا ۱۷ سال بیشتر نداشت. از دیدگاه کتاب مقدس یوسف نجار، بر خلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند شوهرش نبود. او فردی پیر و سالخورده بود. یوسف سرپرست او بود.

وی افزود: حضرت مریم(س) کسی بود که زن بودن خود را به عنوان یک مأموریت پذیرفته بود و در جایگاه خود به آن افتخار می‌کرد. امروز هم بهترین کاری که یک زن ایماندار می‌تواند بکند این است که مریم را الگوی خود بداند.

خوری اسقف وانیا تأکید کرد: اگر زنان زمانه ما در زندگی مریم تعمق می‌کردند از ویرانی جهان جلوگیری می‌شد. ویرانی جهان به خاطر این است که زنان و مردان در جایگاهی که خدا تعیین کرده نیستند. امروز عدم تعادل در نقش‌های زنان و مردان به ویرانی جهان کمک کرده است.

وی افزود: برابری به معنای این است که زن و مرد مکمل هم باشند همانطور که روحاً و جسماً با هم متفاوتند در جامعه باید این تفاوت را بپذیرند و هرکدام در صدد ایفای درست نقش خود باشند.

خوری اسقف وانیا سرگیز ادامه داد: امروز به‌ویژه در کشورهای غربی، تعادل در عین متفاوت بودن به هم خورده و هیچکس مأموریت خود را به درستی انجام نمی‌دهد. ما شاهد بی‌بند و باری هستیم و معیار درستی برای زندگی وجود ندارد.

وی افزود: بشر امروز باید مثل مریم مقدس از طبیعتی که خدا به او هدیه داده تا جهان را زیبا و هماهنگ کند بهترین استفاده را بکند.

این اسقف آشوری ادامه داد: در کتاب پیدایش آمده است: خدا آدم را در باغ عدن قرار داد تا از آن محافظت کند. آیا انسان مدرن از جهان محافظت می‌کند یا آن را ویران کرده است؟ ما از مأموریت الهی برای آبادانی جهان منحرف شده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در انجیل درباره مادر عیسی(ع) هفت بار سخن گفته شده است. در انجیل لوقا آمده است که فرشته‌ای به مریم مژده می‌دهد که تو آبستن خواهی شد. مریم با تعجب می‌پرسد چگونه ممکن است؟ من با هیچ مردی رابطه نداشتم؟ وقتی مریم درک می‌کند که این یک امر الهی است می‌گوید: اینک کنیز خداوند هستم. مریم به رضای خدا رضایت می‌دهد و خواست الهی را می‌پذیرد. مریم تا آخر عمر به پای حضرت عیسی ایستاد.

در مورد حضرت مریم ممکن است برخی تصور کنند دختری ساده و بی‌سواد بوده در صورتی که او با قرار گرفتن در برابر پیام خداوند، تسلیم محض او شد و خداوند او را به الگوی زنان مؤمن تبدیل کرد. می‌گوید اوست خدای همه، او را باید با دل بشناسی. می‌گوید خدا خیر مطلق است و جز نیکی نمی‌تواند بکند. بله مریم در کمال فروتنی خود را کنیز خدا می‌داند.

وی افزود: مریم نمونه‌ای از یک مؤمن واقعی است. هر انسان مؤمن به خدا باید همچون او تسلیم بدون چون و چرای اوامر الهی باشد.

فروتنی لازمه جذب جوانان به دین

سرگیز در پایان گفت: وقتی به هم سلام می‌کنیم باید این سلام باید در زندگی ما تغییر ایجاد کند. سلام یعنی من می‌خواهم با شما در صلح باشم. باید معنی سلام و صلح را بدانیم. صلح انسان را از تنهایی نجات می‌دهد.

وی تأکید کرد: امروز باید برای جذب جوانان فروتنی داشته باشیم. ما باید با رفتارمان جوانان را به دین و عبادتگاه‌ها جذب کنیم. هر کدام از ما باید با خواندن کتاب‌های مقدس خود را بشناسد.

وی در پایان برای نجات همه کسانی که در ظلمت، گرفتاری، غربت و زندان هستند دعا کرد و گفت: ما ایران را  کشور خودمان می‌دانیم و همیشه در مراسم عبادی خود در کلیسا برای رهبری و مردم این کشور دعا می‌کنیم.

گزارش‌ ایکنا حاکی است، در ادامه این نشست حجت‌الاسلام جهانگیری به سخنرانی پرداخت و گفت: ما در آستانه سال جدید و ایام میلاد فرزند مریم(س) قرار داریم. حضرت عیسی(ع) عبد صالح خدا بود و می‌گفت إنّی عبدالله.

حضرت مریم(س)، سوگوار مصائب غزه

وی ادامه داد: در زمانی که در سرزمین بنی‌اسرائیل مؤمنان به او در حال قربانی شدن هستند، چگونه می‌شود کریسمس را تبریک گفت. امروز مریم از این همه ظلم بی‌قرار است. مریمی که روزی از بنی‌اسرائیل زخم تهمت خورد امروز مؤمنان او از اسرائیل ضربه ترور می‌خورند. شاید او امروز به درخت نخلی در بیت‌المقدس تکیه زده و از این مصیبت‌ها غصه می‌خورد.

جایگاه ویژه مریم(س) در قرآن

جهانگیری تأکید کرد: نام مریم فقط در قرآن نیامده بلکه در قلب‌های مسلمانان جا دارد. مادر مریم وقتی او به دنیا آمد نگران شد که چرا او دختر شد. خدا گفت مگر هر پسری دختر می‌شود؟ (و لیس الذکر کالأنثی).

وی افزود: مادرش نذر کرد او عابده معبد باشد. اما خدا گفت او باید مادر و مربی پیامبری بزرگ باشد. او برادری به نام هارون و پدری به نام عمران داشت که نام آنها در قرآن آمده است اما خداوند نام مریم را چندین بار در قرآن آورده است. در عصری که آوردن نام دختر زشت بود و می‌گفتند «یا اخت هارون!». اما خدا خواست نامش بارها تکرار شود. در روزگاری که انتساب به زن را زشت می‌دانستند خدا نه تنها نام او را بلند کرد حتی عیسی را به نام مریم خواند.

وی ادامه داد: امروز می‌خواهم از مریم بگویم که مسیحیان بدانند در آیین محمد(ص) بیش از آیین عیسی(ع) از مریم سخن گفته شده است. او تنها زنی است که نامش مستقل در قرآن آمده است. نام مریم(س) هم در سوره‌های مکی آمده هم مدنی. از اولین آیات خداوند نام مریم را ذکر کرده است تا آخر قرآن. مریم از دیدگاه قرآن کمتر از مسیح نیست.

جهانگیری تأکید کرد: من معتقدم امروز ما باید از مریم صحبت کنیم. دختری که نمونه‌اش در عصر امروز کمیاب است. جان گری می‌گوید مدرنیته نسل انسان معصوم را از بین برد. دیگر کسی مانند مریم پیدا نخواهد شد. امروزه بشر به حدی درگیر شبکه‌های مجازی و علم حصولی است که فرصتی برای پاک بودن ندارد.

وی افزود: پیامبر امی و درس نخوانده بود چون باید اول کتاب جان را می‌خواند بعد کتاب جهان. بشر کتاب وجود خود را فراموش کرده است.  عصر مدرنیته ما را از روایت جان محروم کرده است. بشر مدرن فرصت مریم شدن ندارد.

لزوم بازگشت انسان به گوهر الهی

این پژوهشگر علوم اسلامی افزود: من چگونه می‌توانم کریسمس را تبریک بگویم در حالی که اگر مریم امروز بیاید هیچ نسبتی بین انسان مدرن و خود نخواهد یافت. بشر امروز به انسان‌هایی همچون مریم نیاز دارد تا بیل گیتس‌ها و هاوکینگ‌ها. در انگلیس آمار وحشتناکی از افرادی هست که می‌خواهند خود را به شکل سگ دربیاورند. در عصر امروز زن کالای جنسی شده و در خدمت کاپیتالیسم است.

جهانگیری ادامه داد: قرآن درباره مریم می‌فرماید: «التی أحصنت فرجها». در عصر حاضر شخصیت و منش حضرت مریم رؤیای بشری است. امروز دست بشر از آسمان کوتاه شده است. چگونه می‌شود از دختری سخن گفت که جبرئیل با او مستقیم صحبت کرده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما امروز به انسان و انسانیت نیاز داریم و باید به گوهر  انسانی خود آنگونه که خداوند آن را بی‌آلایش و پاک آفرید برگردیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!