1

بررسی جایگاه علمی صلح در ادیان در تهران

  • کد خبر : 54633
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
بررسی جایگاه علمی صلح در ادیان در تهران
نشست علمی با موضوع صلح در ادیان به مناسبت روز جهانی صلح با حضور دکتر مسعود شاورانی عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی و دکتر النا لاویان کاشانی اسلام پژوه و عضو ادبی جامعه کلیمیان، دوشنبه 27 شهریور در ساختمان جمعیت هلال احمر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در آغاز نشست جایگاه علمی صلح در ادیان به همت معاونت معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه برگزار شد، مسعود شاورانی با مرور تاریخی به اهمیت صلح در ادیان اشاره کرد. این پژوهشگر حوزه دین، تاریخ رویارویی انسان با صلح را تاریخی به قدمت آفرینش دانست و به مرور جایگاه صلح در ادیان و ادوار تاریخی مختلف پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در این نشست اظهار داشت: «در همه ادیان از زرتشت تا اسلام، آموزه‌های موکد درباره ضرورت صلح داریم و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.» او در ادامه با اشاره به اینکه براساس آیات قرآن، صلح حدیبیه، پیروزی آشکار برای مسلمانان است، گفت: «اگرچه این صلح به ظاهر به ضرر مسلمان بود، اما در قرآن از آن به عنوان فتح مبین یا پیروزی آشکار یاد شده است.» شاورانی با اشاره به نزدیک‌شدن به ایام میلاد حضرت محمد(ص) افزود: «صلح حدیبیه در سال ۶ هجری‌قمری و زمان پیامبر اهمیت زیادی دارد و جزو واقعه‌های تاریخی است که در قرآن از آن به عنوان پیروزی آشکار یادشده است.»

عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ادامه داد: «در آن زمان مفاد صلح حدیبیه به صورتی بود که به نظر می‌رسید به ضرر مسلمانان است و حتی برخی از نزدیکان پیامبر مخالف آن بودند.» به گفته شاورانی، اما پیامبر مفاد پنجگانه صلح حدیبیه را پذیرفت و آن را امضا کرد.

او با اشاره به آیات قرآن‌کریم درخصوص این صلح بیان کرد: «پس از آن، آیاتی از سوره فتح بر پیامبر نازل شد و در قرآن از صلح حدیبیه به عنوان فتح مبین یاد شده است. اگرچه در ظاهر این صلح برای مسلمانان ناخوشایند بود، اما پس از دو سال، ۱۰هزار نفر خودخواسته مسلمان شدند و مکه بدون خونریزی فتح شد.» به نگاه این عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، این واقعه را باید به عنوان یک الگو در جهان کنونی قرار دهیم.

شاورانی در ادامه به کنگره‌ها‌یی اشاره کرد که پس جنگ جهانی دوم با حضور رهبران دینی برگزار شد. به گفته او، این کنفرانس‌های بین‌المللی در جهان سابقه ۵۰ ساله دارد و باید از قدرت ادیان در جهت مبارزه با فقر، تبعیض، رفع مشکلات محیط‌زیستی و… استفاده کرد و در واقع به سمت الهیات کاربردی پیش رفت.

شاورانی تاکید کرد: «ادیان باید قدرت‌شان را جهت رفع مشکلات بشری یکی کنند و ادیان مهم‌ترین نقش را می‌توانند در این زمینه داشته باشند.»

در ادامه النا لاویان‌کاشانی، اسلام‌پژوه و عضو ادبی جامعه کلیمیان با اشاره به فرارسیدن روز میلاد پیامبر اکرم گفت: «خداوند دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و این نزدیک‌کردن قلوب از ویژگی‌های پیامبر و ۱۴ معصوم بود.»

در ادامه وی با انتقاد از هژمونی غرب علیه اسلام و ادیان اظهار کرد: «اسلام، دین ترور و خشونت نیست.» ‌کاشانی به نگاه ادیان درخصوص صلح با دیگری، خود، کائنات و پروردگار نیز اشاره کرد و افزود: «هرکسی خالصانه کار می‌کند، دیندار است و فرقی نمی‌کند چه دینی داشته باشد.»

او با بیان اینکه کلمه صلح در زبان عبری و عربی یک ریشه دارد، تصریح کرد: «در همه ادیان به صلح توجه شده و با تولد و مرگ افراد به شکلی دعای صلح خوانده می‌شود.» کاشانی بیان داشت: «۳۳ کلیسا در تهران داریم. کلیمیان در کل کشور حضور دارند و در هلال‌احمر هم عده‌ای از آنها فعال بوده و مانند مسیحیان و زرتشتیان در کنار سایر ادیان هستند.»

او با تاکید بر اشاراتی که به صلح در نهج‌البلاغه شده، خاطرنشان کرد: «امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز بسیار به موضوع صلح و هلال‌احمر اهمیت داده‌اند و این نشان از ارزش‌های بالای این جمعیت دارد.»

در این نشست علمی‌که با شرکت اندیشمندان، روحانیون و مسئولان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، به مسئله فلسطین نیز اشاره شد. یکی از محورهای مطرح‌شده از سوی حاضران، صلح‌آمیزترین پیشنهاد صلح‌طلبانه رهبر معظم انقلاب برای حل مسئله فلسطین بود. رهبر معظم انقلاب بارها بر این امر تاکید داشته‌اند که مسئله فلسطین باید از سوی  فلسطینیان اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان از سراسر جهان با رأی عمومی حل شود. همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در طول عمر جمهوری اسلامی در پرتو جمهوری اسلامی از موضوعات دیگر مورد اشاره در این نشست بود. مسئله‌ای که به اذعان حاضران به‌خوبی نمایانگر نگاه صلح‌آمیز و صلح‌دوستی اسلام ناب محمدی(ص) است.

لازم به ذکر است که‌هادی صفری از دانش‌پژوهان ادیان، دبیری این نشست علمی را عهده‌دار بود. در پایان این نشست نیز حاضران به تبادل آرا و نظرات پیرامون این موضوع پرداختند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!