1
در حاشیه نمایشگاه قرآن؛

اندیشمندان مسلمان از نقش قرآن در همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان گفتند

  • کد خبر : 47656
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
اندیشمندان مسلمان از نقش قرآن در همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان گفتند
نشست «نقش آموزه‌های قرآنی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی» در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی، مدیرگروه قرآن و علوم طبیعی و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه، به عنوان نخستین سخنران نشست اظهار کرد: همزیستی مسالمت‌آمیز از موضوعات مبتلابه جامعه امروز است و تمام مذاهب و فرقه‌هایی که حتی به عنوان دین به شمار نمی‌آیند به این اعتقاد رسیده‌اند که همزیستی داشته باشند.

وی افزود: پژوهش‌ها، رساله‌ها و کتب زیادی درباره همزیستی مسالمت‌آمیز نگاشته شده است و همزیستی وقتی معنا می‌یابد که تعدد و تنوع را پذیرفته باشیم.

مدیرگروه قرآن و علوم طبیعی جامعة المصطفی(ص) العالمیه همچنین تصریح کرد: قرآن اصولی را بیان می‌کند که پایبندی به آن و اجرایی‌شدن این اصول، آرامش و صلح را در جهان بشریت در پی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: قرآن کریم یکی از اصول همزیستی را آزادی فکر و عقیده می‌داند و انسان را آزاد معرفی می‌کند و آیه «لا اکراه فی الدین» در این باره نازل شده است.

وی تأکید کرد: انسان این اختیار را دارد که دین و مذهب درست را بپذیرد و در انتخاب آزاد است، اما این به معنای دعوت‌نکردن به حق نیست.

نشست «نقش آموزه‌های قرآنی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی»

حجت‌الاسلام مسترحمی همچنین گفت: همه ما در انسانیت، عقلانیت و کمال‌جویی مشترک هستیم و صحبت از این مشترکات، همزیستی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه نفی نژادپرستی را از دیگر اصول تأکیدشده در قرآن برای تحقق همزیستی برشمرد و گفت: همه اختلافات بشر به دلیل برتری یک نژاد بر دیگری است؛ اما تمایزها نباید مایه فخر بر دیگری باشد و آیه «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید»(آیه ۱۳سوره حجرات) بر این مسئله تأکید دارد.

مدیرگروه قرآن و علوم طبیعی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ادامه گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز قرآن با اهل کتاب را یادآور شد و اظهار کرد: این گفت‌و‌گوها به دنبال ایجاد زمینه برای تحقق زندگی مسالمت‌آمیز است و اگر مجادله با حکمت و موعظه حسنه بر گفت‌وگوها حاکم باشد، افراد به سمت حق خواهند آمد و اگر طرف مقابل هم خوب سخن بگوید، بهره‌ای از حق خواهد داشت.

حجت‌الاسلام مسترحمی با اشاره به تأکید قرآن بر احترام متقابل میان انسان‌ها بیان کرد: قرآن با خطاب‌های محترمانه‌ای با اهل کتاب سخن می‌گوید و بی‌احترامی را نهی می‌کند و با استقبال از صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز به دنبال تحقق صلح و دوری از جنگ است. آیات قرآن ما را متقاعد می‌کند که اصل در نظام اسلامی، صلح است.

نشست «نقش آموزه‌های قرآنی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی»

وی در پایان تأکید کرد: همزیستی به معنای عقب‌نشینی از اعتقادات نیست؛ بلکه به این معناست که ضمن پذیرش اعتقادات خود، باید تعامل سازنده با ادیان و مذاهب داشته باشیم.

توحید؛ آموزه مشترک ادیان

بنا بر این گزارش، در ادامه حمید مدرسی، استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت توحید را از آموزه‌های مشترک ادیان برشمرد و اظهار کرد: توحید در عمل مسئله‌ای مهم در قرآن است که در قرآن و انجیل هم مطرح شده است.

وی افزود: براساس آموزه‌های قرآن، غلو در دین ممنوع است و در ادیان و مذاهب مختلف و حتی تاریخ تشیع نیز این غلو دیده شده است.

استاد دانشگاه علم و صنعت همچنین با تأکید بر اینکه با تمسک به مشترکات می‌توان همزیستی مسالمت‌آمیز را محقق کرد، گفت: اگر اهل کتاب به اصل تورات و انجیل برگردند، صاحب دین درست خواهند شد و می توان با همکاری آنها برای تحقق همزیستی مسالمت آمیز تلاش کرد.

جذب مسیحیان به حزب الله در لبنان

حسین قاسم، سخنران لبنانی تبار مراسم نیز همزیستی مسالمت آمیز در لبنان را مورد توجه قرار داد و گفت: طوایف گوناگونی سالهاست که در لبنان زندگی می کنند و در این کشور مسیحی و مسلمان در همسایگی یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی با هم دارند.

نشست «نقش آموزه‌های قرآنی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی»

دانش پژوه دکتری فلسفه تطبیقی افزود: زمانی که نیروهای حزب الله در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد شهرهای مسیحی نشین شدند، هیچ اسیری نگرفتند و ظلم نکردند و همین مسئله باعث جذب مسیحیان به حزب الله شد.

حسین قاسم در ادامه فعالیت های قرآنی حزب الله در لبنان را تبیین کرد و گفت: جمعیت قرآنی توجیه و ارشاد لبنان وابسته به حزب الله فعالیت های متنوع قرآنی از جمله انتشار کتاب، آموزش تلاوت، تفسیر و تجوید و برگزاری مسابقات قرآن را انجام می دهد و این فعالیت ها در جذب مردم به قرآن کریم تأثیرگذار است.

معاد؛ عامل همزیستی مسلمانان و زرتشتیان

بشیر سلیمی، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی سخنران پایانی نشست نیز راهکارهای تعامل و زندگی مسالمت آمیز با زرتشتیان را شرح داد و گفت: بخش های مختلف کتب زرتشتی  موضوع مرگ و جهان پس از این دنیا و بهشت و دوزخ را مورد توجه قرار داده اند و این موضوع می تواند عامل همزیستی ما و زرتشتیان باشد.

نشست «نقش آموزه‌های قرآنی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب اسلامی»

وی افزود: در منابع زرتشتی در جاهای مختلف از روز قضاوت، داوری، کیفر و پاداش و بهشت و جهنم سخن به میان آمده و ما باید این مشترکات را که در قرآن نیز به آن اشاره شده است در همزیستی با زرتشتیان مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایکنا، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان تأکید کرد: ما باید با اهتمام به اقتضاءات جهان مدرن و پست مدرن به همزیستی مورد تاکید در قرآن برسیم و زبان تفسیری قدیم را به سمت زبان امروز برده و واژه هایی مانند مشارکت اجتماعی و عصر برابری را به کار ببریم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!