5

آمادگی مسلمانان آمریکا برای ایجاد پل‌های تفاهم بین ادیان

  • کد خبر : 58313
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
آمادگی مسلمانان آمریکا برای ایجاد پل‌های تفاهم بین ادیان
رئیس شعبه واشنگتن شورای روابط آمریکایی اسلامی اعلام کرد که مسلمانان و مسیحیان دیدگاه‌های مشترک زیادی درباره حضرت عیسی(ع) دارند و این امر می‌تواند مبنایی برای ایجاد پل‌های تفاهم بین این دو دین باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، ابراهیم هوپر، مدیر ارتباطات ملی شعبه واشنگتن است شورا در مقاله‌ای به مناسبت کریسمس تأکید کرد که مسلمانان، عیسی را به عنوان یکی از بزرگترین فرستادگان خداوند برای بشریت دوست دارند و به او احترام می‌گذارند و پیروان این دو دین اشتراکات زیادی دارند.

متن مقاله که با آیه ۴۵ سوره مبارکه آل عمران آغاز شده از این قرار است:

«إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ: ([ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمه‏‌اى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى‏ بن‏ مريم است مژده مى‏‌دهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است).»

قبل از جستجوی این جملات در عهد جدید، ابتدا از همکار، دوست یا همسایه مسلمان خود نسخه‌ای از قرآن را بخواهید. این آیه،  آیه ۴۵ سوره آل عمران در قرآن است.

ما به‌ویژه در این موسم تعطیلات سال نوی میلادی، به خوبی می‌دانیم که مسیحیان از تعالیم عیسی پیروی می‌کنند. اما آنچه کمتر درک می‌شود این است که مسلمانان نیز عیسی را به عنوان یکی از بزرگترین فرستادگان خدا برای بشر دوست دارند و به او احترام می‌گذارند.

آیات دیگری از قرآن که مسلمانان آن را کلام مستقیم خدا می‌دانند، بیان می‌کند که «روح القدس» عیسی را حمایت می‌کرد: «و همانا به موسى كتاب [تورات] را داديم و پس از او پيامبرانى را پشت‏ سر هم فرستاديم و عيسى پسر مريم را معجزه‌‏هاى آشكار بخشيديم و او را با روح القدس تأييد كرديم پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد كبر ورزيديد گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد)»(بقره: ۸۷). در آیه دیگری درباره باکره بودن حضرت مریم می‌فرماید: «و آن [زن را ياد كن] كه خود را پاكدامن نگاه داشت و از روح خويش در او دميديم و او و پسرش را براى جهانيان آيتى قرار داديم)»(انبیا:۹۱) همچنین از قول حضرت مریم نقل شده است که پرسید: «[مريم] گفت پروردگارا چگونه مرا فرزندى خواهد بود با آنكه بشرى به من دست نزده است گفت چنين است [كار] پروردگار خدا هر چه بخواهد مى‌‏آفريند چون به كارى فرمان دهد فقط به آن مى‏‌گويد باش پس مى‏‌باشد)»(آل عمران:۴۷).

قرآن درباره عیسی می‌فرماید که او در گهواره صحبت می‌کرد و به اذن خدا جذامیان و نابینایان را شفا می‌داد. «[ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم نعمت مرا بر خود و بر مادرت به ياد آور آنگاه كه تو را به روح‌‏القدس تاييد كردم كه در گهواره [به اعجاز] و در ميانسالى [به وحى] با مردم سخن گفتى و آنگاه كه تو را كتاب و حكمت و تورات و انجيل آموختم و آنگاه كه به اذن من از گل [چيزى] به شكل پرنده مى‏‌ساختى پس در آن مى‏‌دميدى و به اذن من پرنده‏‌اى مى‌‏شد و كور مادرزاد و پيس را به اذن من شفا مى‏‌دادى و آنگاه كه مردگان را به اذن من [زنده از قبر] بيرون مى‌‏آوردى و آنگاه كه [آسيب] بنى‏ اسرائيل را هنگامى كه براى آنان حجت‌هاى آشكار آورده بودى از تو باز داشتم پس كسانى از آنان كه كافر شده بودند گفتند اين[ها چيزى] جز افسونى آشكار نيست)»(مائده:۱۱۰). خداوند همچنین در قرآن می‌فرماید: «آنگاه به دنبال آنان پيامبران خود را پى ‏درپى آورديم و عيسى پسر مريم را در پى [آنان] آورديم و به او انجيل عطا كرديم و در دل‌هاى كسانى كه از او پيروى كردند رأفت و رحمت نهاديم و [اما] ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند ما آن را بر ايشان مقرر نكرديم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند با اين حال آن را چنانكه حق رعايت آن بود منظور نداشتند پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدان‌ها داديم و[لى] بسيارى از آنان دستخوش انحرافند»(حدید:۲۷).

در حالی که نفرت‌پراکنان در این کشور و در سراسر جهان تلاش می‌کنند مسلمانان و مسیحیان را از هم جدا کنند، ما شدیداً به نیروی متحد کننده نیاز داریم که بتواند شکاف گسترده سوء تفاهم و بی‌اعتمادی بین ادیان را پر کند. این نیرو می‌تواند پیام عشق، صلح و بخشش باشد که توسط عیسی تعلیم داده شده و پیروان هر دو دین آن را پذیرفته‌اند.

مسیحیان و مسلمانان بهتر است به آیه دیگری در قرآن توجه کنند که پیام ابدی خداوند در مورد وحدت معنوی را تأیید می‌کند: «بگوييد ما به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه بر ابراهيم و اسماعیل و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل آمده و به آنچه به موسى و عيسى داده شده و به آنچه به همه پيامبران از سوى پروردگارشان داده شده ايمان آورده‏‌ايم ميان هيچ يك از ايشان فرق نمى‏‌گذاريم و در برابر او تسليم هستيم»(بقره:۱۳۶).

خود حضرت محمد(ص) هر گونه اختلاف بین پیامی را که تعلیم می‌داد و پیامی را که عیسی تعلیم داده بود رد می‌کرد. حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «من در دنیا و آخرت نزدیک‌ترین مردم به عیسی بن مریم هستم. پیامبران برادر هستند».

ما معتقدیم عیسی در روزهای آخر قبل از قیامت به زمین بازخواهد گشت. بی‌احترامی به عیسی، آنطور که اغلب در جامعه خود می‌بینیم، برای مسلمانان بسیار توهین‌آمیز است.

متأسفانه، رویدادهای خشونت‌آمیز و لفاظی‌های مملو از نفرت در سراسر جهان فرصت کافی را برای ترویج خصومت دینی فراهم می‌کند. مسلمانان و مسیحیان دیدگاه‌های متفاوتی درباره زندگی و تعالیم عیسی دارند. اما میراث معنوی او فرصتی برای افراد با ایمان فراهم می‌کند تا باورهای دینی مشترک خود را بشناسند.

جامعه مسلمانان آمریکا آماده است تا با ایجاد پل‌های تفاهم بین ادیان و به چالش کشیدن کسانی که ملت ما را بر اساس اختلافات دینی یا قومی تقسیم می‌کنند، به این میراث احترام بگذارد. ما بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم اشتراکات داریم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!