7

مروجان یوگا و ارائه تصویری غربی و متجدد از یوگا

  • کد خبر : 37538
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
مروجان یوگا و ارائه تصویری غربی و متجدد از یوگا
یوگا تحفه ای از سرزمین هند و تجربه ای از تجربیات انسانهای قدیم وگذشته این سرزمین به شمار می رود که رنگ و بویی از برخی از آیین ها و ادیان این سرزمین را نیز با خود دارد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، کسانی که با کمترین تاریخچه یوگا آشنایی دارند می دانند که یوگا بخش عملی یکی از مکاتب فلسفی هند به نام مکتب سانکیهه می باشد. آنچه مشخص است این مکتب نه ادعای وحیانی بودن داشته و نه برای آموزه ها و ادعاهای  خود دلایل عقلانی و استدلال های منطقی ارائه می دهد.

تنها ادعای این مکتب قدیمی هندی وجود تجربیاتی برای تعدادی از یوگیست های اولیه بوده که در حقیقت تا به امروز به هیچ اثبات علمی و عقلی دست نیافته و حتی در مواردی علم پزشکی به مخالفت با ان پرداخته است.

بنابراین یوگا  تحفه ای از  سرزمین هند و تجربه ای از تجربیات انسانهای قدیم وگذشته این سرزمین به شمار می رود که رنگ و بویی از برخی از  آیین ها و ادیان این سرزمین را نیز با خود دارد.

امروزه یوگا در جوامع مختلف و حتی در غرب رونق فراوانی یافته و گروه های مختلف در غرب به ترویج و گسترش یوگا پرداخته اند. این مساله بیشتر به خاطر وجود برخی از حرکات بدنی و ایجاد برخی از تمرکزات و نفی ذهن و احساس خوشایند موقتی است که برای افراد حاضر در جلسات یوگا به وجود می آید. همچنین به علت دوری یوگا از مباحث الهیاتی و عدم وجود پایه های توحیدی در این آیین، غربی ها و نظام سرمایه داری حاکم بر آن سخت به دنبال ترویج آن در میان مردم مغرب زمین می باشند.

اما یکی از نکاتی که مروجان یوگا برای جذب مخاطبان خود به یوگا به آن می پردازند ارائه تصویری متمدنانه و متجدد و نو از یوگا است؛ به گونه ای که با جستجوی کلمه یوگا در کانال های جستجو بخش مهمی از تصاویر ارائه شده یوگا از کشورهای غربی و انسان های متجدد و اروپایی و به اصطلاح چشم آبی ها دیده می شود و اینگونه به مخاطبان القاء شود که یوگا نه یک آیین هندی مربوط به چند قرن پیش و تجربه ای از  گذشتگان هند؛ بلکه آیینی جدید و راهگشا برای انسان امروزه است.

بنابراین کسانی که آرامش و سعادت و خوشبختی را با انجام حرکت یوگا دنبال می کنند حتما باید بدانند این آیین تنها، تجربیاتی از برخی از انسانهای گذشته هندی است که تاکنون نیز از هیچ راهی به اثبات نرسیده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.