4

شگردهای عرفان های کاذب در اینترنت

  • کد خبر : 55125
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
شگردهای عرفان های کاذب در اینترنت
گاهی پاره ای از عرفان های کاذب در فضای مجازی از این که سایتهایشان فیلتر شده است برآشفته اند ولی ناراحتی خود را به صورت دیگری نشان میدهند و سعی می کنند مشکل خود را تبدیل به فرصت تبلیغی کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، نکته مهم در باب تبلیغات اینترنتی عرفان های کاذب و معنویت های نوظهور در کشور این است که بسیاری از از این مکاتب خود را بیش از آن چه هستند نشان داده و طرفداران و علاقمندان خود را چند برابر نشان می دهند.

دالایی لاما که در کشور ما چندان طرفداری ندارد بیش از 540000 بار نامش تکرار شده است. تکرار بالا علامت این نیست که وی به همین نسبت مقبولیت یافته و هوادار پیدا کرده است. تحلیل دقیق تر این است که محدود افرادی که به اندیشه های وی دل بسته اند سعی فراوان در معرفی افکار و اندیشه های وی داشته اند(البته اخبار سیاسی مربوط به وی هم بی تأثیر نبوده است).

هواداران عرفان حلقه قبلا ادعا کردند در حال جمع آوری طومار حمایتی از رهبر عرفان حلقه در فضای مجازی با امضای یک ملیون نفر هستند؛ در حالی که که هیچ فیلتری برای جلوگیری از تکرار امضا در اینترنت تعبیه نکردند. بماند که با این همه چنین طوماری هیچ گاه محقق نشد و این ادعا در حد شعار و آرزو باقی ماند.

گاهی برای ناظر بی طرف، شکل ورود متون معنویت های جدید به فضای مجازی ایجاد ابهام و سوال می کند.

مثلا کوئلیو آخرین کتاب خود را قبل از چاپ به زبان اصلی به زبان فارسی ترجمه نموده و آن را در پایگاه شخصی خویش به خوانندگان فارسی زبانش اهدا کرده و در اختیار ایشان قرار داده است.

بسیاری از کتاب های اشو به صورت فایل پی.دی.اف در سایت های ایرانی قابل دریافت است.

متن آموزشی دوره های عرفان حلقه همین طور جهت دانلود در اینترنت در دسترس کاربران و مشتاقان عرفان و معنویت است.

بعضی از جریانات انحرافی در فضای مجازی برای خنثی کردن نظریات منتقدین خود اقدام به نام های مشابه با پایگاههای مخالفین کرده و تلاش کرده تا نقد ناقدان کم اثر شده و هرچه کمتر به گوش دیگران برسد.

کارشاسان و اساتید موسسه بهداشت معنوی از آن جا که در پورتال رسمی بهداشت معنوی اقدام به افشاگری و نقدهای درون دینی نسبت به مبانی عرفان حلقه نمودند هواداران عرفان حلقه هم اقدام به راه اندازی پایگاهی با نام بهداشت معنوی3 کردند تا کسانی که در جستجوی نقد عرفان حلقه اند در جستجوی بهداشت معنوی سر از بهداشت معنوی3 درآورند. البته از آن جا که در این پایگاه رویکرد علمی وجود نداشت و به منتقدین عرفان حلقه فحاشی میشد مورد اقبال قرار نگرفت و در جستجوهای اینترنتی نام بهداشت معنوی3 در رتبه های آخربالا می آید.

گاهی پاره ای از عرفان های کاذب در فضای مجازی از این که سایتهای شان فیلتر شده است برآشفته اند ولی ناراحتی خود را به صورت دیگری نشان میدهند و سعی می کنند مشکل خود را تبدیل به فرصت تبلیغی کننند؛ یعنی با مظلوم نمایی از محدودیتی که برای چنین جریاناتی ایجاد شده تلاش میکنند قیافه های حق به جانبی از خویش به نمایش گذارند و محبت مخاطب را جذب کرده و نظر مثبت ایشان را بدست آورند.

در کنار این شگردها گاهی هم هوادران خویش را زیاد نشان میدهند؛ از آن جا که در فضای مجازی امکان تعقیب متخلفین به صورت عادی وجود ندارد مکاتب انحرافی نیز در این فضا امکان فعالیت گسترده تری پیدا می کنند.

راه اندازی یک وبلاگ با نامی جعلی و غیر واقعی کاری است آسان؛ چرا که نه زمان براست و نه هزینه بردار. از این روست که گاهی یک فرد اقدام به راه اندازی چندین وبلاگ با نام های متعدد و ساختار متفاوت مینماید و هویت جدیدی برای خویش تعریف میکند.

عرفان حلقه در سال های اخیر چنین رویه ای را در پیش گرفته است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55125

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!