0

ترویج سحر و جادو در عصر حاضر

  • کد خبر : 48685
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
ترویج سحر و جادو در عصر حاضر
در حال حاضر محافل مخفی و فرقه‌هائی هستند که آموزش سحر، تسخیر، ارتباط با جن و... را ارائه می‌دهند و افرادی که وارد این فضا می‌شوند به علت اینکه توسط فیلم‌هایی مانند هری پاتر و... نگاه بد و احساس خطر به این حیطه ندارند لذا جذب شده و آسیب می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،هَری پاتِر (به انگلیسی: Harry Potter) مجموعه‌ای از هفت رمان فانتزی نوشته جی.کی. رولینگ، نویسنده بریتانیایی است. این رمان‌ها شرح زندگی جادوگر جوانی به نام هری پاتر و دوستان و دشمنان مدرسه‌اش است که همه آنها، دانش‌آموزان مدرسه سحر و جادوگری هاگوارتز هستند. بخش اصلی داستان پیرامون تلاش و مبارزه هری برای غلبه بر جادوگر سیاه، لرد ولدمورت است که هدفش سرکوب کردن افراد غیرجادوگر(مشنگ‌ها)، تحت فرمان درآوردن دنیای جادوگران و نابود کردن همه کسانی است که در مقابل او ایستاده‌اند.

در داستان هری پاتر کسانی که جادوگر نیستند، مشنگ خطاب می‌شوند، یعنی کسانی که یک رتبه از دیگرن پایین‌تر هستند و جادوگران، افراد مهم و با ارزش‌تری نشان داده می‌شوند، در حالی که در یک زندگی اسلامی جادوگری یک امر مذموم است و جادوگران، انسان‌های پست و دون مایه هستند. اما در داستان‌های هری پاتر کاملاً برعکس نشان داده می‌شود. قبیح زیبا نشان داده می شود و تاثیر داستان و فیلم در جان انسان‌ها و باورهایشان امری غیر قابل انکار است. سری داستان‌های هری پاتر عقاید انسان‌ها را نشانه گرفته است. در قرآن کریم عاقبت بدی برای ساحر بیان شده است: «وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى [طه/70]و ساحر هر جا رود رستگار نخواهد شد.»

این نوع تبلیغ سحر و جادو و جن به صورت جهانی آسیب‌های فراوانی دارد. آنچه در گذشته، به عنوان اسرار مگو بود و فقط به صورت سنت شفاهی و سینه به سینه منتقل می‌شد، الآن به صورت گسترده و عمومی و با ابزارهای مختلفی مانند فیلم و سریال و رمان و… در دسترس همه قرار می‌گیرد. این در دسترس بودن و ترویج مباحث ماورایی به تنهایی آسیب بزرگی است؛ حال به مطلب فوق اضافه کنید که محوریت مخاطبین داستان هری پاتر، نوجوانان هستند. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که یک نسلی از طرفداران سحر، جن، جادو در بین نوجوانان شکل گرفت و نماد این قشر کتاب ها و فیلم‌های هری پاتر بود. این قشر «پاترهد»[1] نامیده می‌شوند. هری پاتر یک نماد است برای اینکه این علاقه‌مندان خود را در فضای مجازی و واقعی به دیگران معرفی و با یکدیگر ارتباط بگیرند. بخشی از این طرفداران، افرادی هستند که دنبال مباحث سرگرمی هستند و به مباحث هری پاتر هم همین نگاه را دارند، این افراد از بحث ما خارج هستند، هرچند این افراد هم آسیب‌های خاص خود را می‌بینند، ولی بخشی از پاترهدها سعی می‌کنند این هیجانات تخیلی را در دنیای واقعی تجربه کنند و لذا دنبال سحر و جن‌گیری می‌روند و خطر از اینجا شروع می‌شود.

متاسفانه درایران نیز سایت‌ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی در این باره وجود دارد[2] که به هواداری و تبلیغ این امر با محوریت مباحث هری پاتر در ایران می‌پردازد. سایر کانال ها و پیج‌ها هم وجود دارند که به این مباحث می‌پردازند. به تازگی اعلام شد سریالی با محوریت کتاب‌های هری پاتر ساخته خواهد شد که خانم جی.کی. رولینگ تهیه کنندگی‌اش را برعهده خواهد داشت، و زمان پخش این سریال 10سال خواهد بود. باید توجه کنیم وقتی یک سریال به مدت 10 سال به ترویج مباحث سحر و جادو و جن و.. بپردازد، قطعا یک نسل رو به صورت جهانی تحت تاثیر قرار خواهد داد. و در آینده آسیب‌های ماورائی به شدت در میان مردم، بویژه نسل نوجوان زیاد خواهد شد.

وجود مدارس آموزش سحر، امر تازه‌ای نیست و در طول تاریخ تا الان این مدارس وجود داشته است. مشهور است که در قرن دهم و یازدهم میلادی جمعی از برجسته‌ترین فلاسفه و فیزیکدان‌ها در شهر بصره واقع در عراق دور هم جمع می‌شوند و مدرسه‌ای مخفی را برای جادوگری راه‌اندازی می‌کنند. دانشگاه جادوگری نورتون استریت (The Norton Stree) در منطقه ماری‌لبون در شهر لندن، مدرسه جادوگری تلمسان الجزایر، مدرسه‌های شیطان در رومانی، اسپانیا و ایتالیا از این قسم شمرده می شوند.

همچنین عنوان گردشگری در طبیعت، آثار باستانی، اماکن مذهبی و… را شنیده‌ایم ولی عموماً گردشگری در مدرسه جادوگری را کمتر شنیده‌ایم.  زندگی در یک مدرسه جادوگری، ایده‌ای برای جذب توریست و گردشگری نیز می‌باشد. در قلعه‌ای در ساسکس شرقی انگلستان می‌توانید یک ماجراجویی چهار روزه در یک مدرسه جادوگری را تجربه کنید. در این قلعه که به سیستم و بافت ساختمانی قرون گذشته است، مراجعه کنندگان در مراسمات جادوئی و… شرکت می‌کنند. تمام لباس‌ها و همه وسایل مورد نیاز را خود مدرسه جادوگری عرضه می‌کند. هزینه بلیط‌ها هم متفاوت است.

سبک دیگری از ترویج مباحث جادو را می‌شود در بازی‌هایی با این عنوان پیدا کرد. مثلاً در توضیح بازی  مدرسه جادویی می خوانیم: «مدرسه جادوگری درهای خود را برای دانش آموزان جدید باز می کند! اگر می خواهید بدانید که یک جادوگر واقعی چه کاری انجام می دهد،. کیمیاگری اسرار چیست؟ یا می خواهید طلسم های جالب و طرز تهیه معجون جادویی را یاد بگیرید و همچنین با دستور العمل های یک فروشگاه جادوگری جنگل آشنا شوید! جادوگری و مینی بازی های  بسیار جالبی در انتظار شما هستند! مواد صحیح را در یک قبرستان، در قلعه ارواح و در swampland پیدا کنید! معجون و آزمایش های جادویی بسازید، بازی ها را انجام دهید و طلسم های جدید باورنکردنی جدید ایجاد کنید!» همه این موارد و موارد دیگری که ذکر نشد، همه در حال ترویج سحر و جادو و ارتباط با جن هستند. در حالی که سبک زندگی اسلامی ورود به این حیطه را نهی کرده و امری مذموم شمرده شده است.

در حال حاضر محافل مخفی هستند که درمدارس آموزش جادوگری، آموزش سحر، تسخیر، ارتباط با جن، جادو و… را ارائه می‌دهند و افرادی که وارد این فضا می‌شوند به علت اینکه توسط فیلم‌هائی مانند هری پاتر یا کتاب‌های داستانی مشابه و فیلم و بازی‌های رایانه‌ای و… نگاه بد و احساس خطری به این حیطه ندارند و چه بسا با عادی سازی که انجام شده است و در حال انجام است، نگاه خوب و دیدی مثبت و هیجان انگیزی هم به این حیطه داشته باشند؛ کأنه شخص فکر می‌کند وارد یک شهربازی پرهیجان شده است، غافل از اینکه اگر وارد مباحث واقعی دنیای سحر و جن شود آسیب‌هایی می بیند که قابل جبران نیست.

پی‌نوشت:
[1]. کسی که طرفدار هری پاتر  باشد، به او «پاترهد» اطلاق می‌شود.
[2]. در توضیحیکی از این سایت ها آمده است: « ..اولین وبسایت فارسی زبان هواداران داستان‌های شگفت انگیز هری پاتر است. به عنوان نخستین خاستگاه ایرانی ایفای نقش مبتنی بر نمایشنامه نویسی با محوریت یک اثر داستانی در فضای مجازی، پرورش و به ارمغان آوردن آمیزه ای از هنر و ادبیات برجسته ترین دستاورد ما می باشد»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=48685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.