0

ترور سیاستمدار مسلمان هندی؛ پای قتل‌ فرقه‌ای در میان است؟

  • کد خبر : 48194
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
ترور سیاستمدار مسلمان هندی؛ پای قتل‌ فرقه‌ای در میان است؟
قتل عتیق احمد، سیاستمدار مسلمان هندی و برادرش توسط یک ناسیونالیست هندو موجی از انتقادات را از سوی سیاستمداران اصلی محلی و ملی به راه انداخته است که می‌گویند این قتل نشان می‌دهد نظم و قانون در کشور از بین رفته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، عتیق احمد و برادرش که هر دو با اتهاماتی رو به رو بودند، در شهر پرایاگراج، معروف به الله‌آباد در حلقه‌ای از پاسبان‌های پلیس و خبرنگاران تلویزیون محلی، هدف حمله مردان مسلحی قرار گرفتند که وانمود می‌کردند روزنامه‌نگار هستند.

دو مرد مسلح و یک مرد دیگر بلافاصله تسلیم پلیس شدند. یکی از آنها شعار “جای شری رام” یا “سلام خدای رام” را فریاد زد، عبارتی که به شعار ناسیونالیست های هندو در مبارزات آنها علیه مسلمانان تبدیل شده است.

اوتار پرادش توسط حزب ملی‌گرای هندو بهارتیا جاناتا (BJP) اداره می‌شود. افسر پلیس “رامیت شارما” گفت که سه مهاجم با موتورسیکلت وارد شدند و خود را به عنوان روزنامه نگار معرفی کردند.

دولت ایالت اوتار پرادش دستور تحقیقات را صادر کرده است، اما این قتل موجی از انتقادات را از سوی سیاستمداران اصلی محلی و ملی به راه انداخته است که می‌گویند این امر نشان می‌دهد نظم و قانون در آنجا از بین رفته است. ویکرام سینگ، مدیرکل سابق پلیس ایالت اوتار پرادش نیز می‌گوید که قتل احمد غیرقابل قبول است.

عتیق احمد ۶۰ ساله در یک خانواده فقیر در پرایاگراج متولد شد و مدرسه را ترک کرده بود، اما در طول سال‌ها ثروت هنگفتی به دست آورد، از حمایت سیاسی و قدرت برخوردار شد و نفوذ زیادی در شهر محل تولد خود و فراتر از آن داشت. از سال ۱۹۸۹، او پنج بار به عنوان نماینده مجلس ایالتی از شهر انتخاب شد و همچنین در سال ۲۰۰۴ از حوزه انتخابیه فلپور به مجلس راه یافت.

در سال ۲۰۱۹ پس از محکوم شدن به ربودن وکیلی به نام “اومش پال”، که علیه او به عنوان شاهد در قتل یک قانونگذار در سال ۲۰۰۵ شهادت داده بود، در سال ۲۰۱۹ به زندان افتاد. در ماه فوریه، پال نیز کشته شد. روز پنجشنبه، پسر نوجوان عتیق احمد و یک مرد دیگر که هر دو مقصر قتل پال بودند، توسط پلیس در تیراندازی کشته شدند. به گزارش رسانه‌ها، دو هفته قبل، عتیق احمد از دادگاه عالی هند درخواست حفاظت کرده بود و گفته بود که “تهدید آشکار، مستقیم و فوری” جان او را تهدید می‌کند اما دادگاه از مداخله خودداری کرد و به جای آن از وکیل او خواست که به دادگاه ایالتی محلی مراجعه کند.

او با بیش از ۱۰۰ پرونده جنایی روبرو بود و یکی از اولین سیاستمداران اهل اوتار پرادش بود که تحت قانون سختگیرانه “گانگستر” مصوب اواخر دهه ۱۹۸۰، تحت تعقیب قرار گرفت. او همچنین چهره‌ای رابین هودی را در میان مردم عمدتا مسلمان داشت و به بسیاری از خانواده‌های فقیر کمک مالی می‌کرد. اما او همچنین به دلیل استفاده از نفوذ سیاسی خود برای ایجاد یک سندیکا که بازیگری فعال در بازار املاک و مستغلات بود، مورد انتقاد قرار گرفت.

بسیاری از بخش‌های پرایاگراج صبح یکشنبه شهر ارواح بود. بازارهای اصلی شهر قدیمی که معمولاً در این زمان از سال که مسلمانان ماه رمضان را جشن می‌گیرند، شلوغ می‌شوند، متروکه بودند. ون‌های پلیس و افسران تقریباً در هر خیابان مستقر هستند. خدمات اینترنت در بیشتر بخش‌ها قطع است و مردم محلی تمایلی به صحبت با رسانه‌ها یا گفتن چیزی در مورد قتل‌ها ندارند.

مردم می‌گویند: ما نمی‌دانیم که آیا او به دلیل مسلمان بودن کشته شده است یا نه.

ماهانت راجو داس، رئیس معبد هانومانگادی در شهر آیودیا، با این حال، گفت که نباید به چنین حوادثی از دریچه فرقه‌ای نگاه کرد. وی گفت: “جنایتکاران دین یا طبقه‌ای ندارند. من از همه سیاستمداران می‌خواهم که به جنایت از دریچه هندو-مسلمان نگاه نکنند.” وی افزود که “این یک حادثه تاسف بار است و سوالاتی را در مورد وضعیت نظم و قانون در ایالت ایجاد می‌کند.”

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=48194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.