2

اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و تقویت هندوهای افراطی

  • کد خبر : 47279
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۴۱
اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و تقویت هندوهای افراطی
به نظر برخی از کارشناسان شبه‌‌قاره هند، اقدامات و فشارهای دولت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تاثیر مستقیمی بر تقویت جریان راست افراطی هندوتوا در هند داشته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به نظر برخی از کارشناسان شبه‌‌قاره هند، اقدامات و فشارهای دولت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها طی سالهای اخیر تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر تقویت جریان راست افراطی و ملی‌گرای «هندوتوا» در هند داشته است.

آزاد عیسی، روزنامه‌نگار اهل آفریقای جنوبی و نویسنده کتاب «میهن‌های دشمن؛ اتحاد جدید میان اسرائیل و هند» درباره تاثیر سیاست‌های اسرائیل بر هند در گفتگو با آناتولی با اشاره به نکات مشترک میان جریان صهیونیسم و هندوتوا گفت که دولت ائتلافی راست افراطی جدید اسرائیل تاثیر زیادی بر رشد گروه‌های افراطی هندو داشته است.

عیسی با بیان اینکه فعالیت گروه‌های ملی‌گرای هندو طی ماه‌های اخیر تحت تاثیر روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو با ائتلاف احزاب راست افراطی قرار داشته است، اظهار داشت: دولت جدید اسرائیل نماینده چهره حقیقی ایدئولوژی صهیونیسم به عنوان جریانی راست افراطی، قوی، تهاجمی و ملی‌گرای مبتنی بر نژاد است. جریان هندوتوا در هند نیز طی تاریخ همواره تحت تاثیر ایدئولوژی صهیونیسم قرار داشته است. گروه‌های افراطی هندو امروزه نیز با توجه به اقدامات ضد فلسطینی صهیونیسم و دولت راست افراطی اسرائیل خواهان برخورد شدیدتر با شهروندان مسلمان هند هستند.

این نویسنده اهل آفریقای جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تاثیر متقابل و شباهت جریان‌های صهیونیسم و هندوتوا، افزود: انحصارگرایی و توسعه طلبی دو مفهوم کلیدی برای فهم ایدئولوژی‌های هندوتوا و صهیونیسم هستند. این دو ایدئولوژی که دارای ویژگی اساسی و مشترک ملی‌گرایی نژادی هستند، بر اصولی چون خاک، نژاد و بومی بودن تاکید دارند.

وی همچنین پیدایش ایدئولوژی هندوتوا یعنی ملی‌گرایی افراطی هندوها و صهیونیسم را مرتبط با به وجود آمدن جریان خودبرتربینی سفید پوستانه ایدئولوژی فاشیسم در اروپا دانسته و تصریح کرد: به همین دلیل نیز هر دوی این ایدئولوژی‌ها نسبت به مسلمانان نگرشی پر از نفرت و خودبرتربینی مبتنی بر اوریانتالیسم (خاورگرایی) دارند.

آزاد عیسی همچنین با بیان اینکه ایدئولوژی صهیونیسم و هندوتوا به منظور اثبات ادعاهای مربوط به برتری فرهنگی و تمدنی خود نسبت به دیگران همواره تلاش دارند میان جوامع خود و تمدن‌های باستانی ارتباط برقرار کنند، ادامه داد: اگر چه ظاهرا دین جایگاه مهمی در هر دو این دو ایدئولوژی دارد اما صهیونیسم و هندوتوا ایدئولوژی‌های مبتنی بر دین نیستند بلکه از دین به عنوان ابزاری به منظور رسیدن به اهداف اصلی خود استفاده می‌کنند.

این نویسنده اقدامات دولت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه را الهام بخش سیاست تبعیض آمیز دولت ملی‌گرای هند علیه منطقه خودمختار کشمیر خوانده و سرمایه‌گذاری‌های متقابل اسرائیل و هند و همچنین خرید بندر حیفا توسط یک میلیاردر ملی‌گرای هندی را از دیگر نشانه‌های نزدیکی‌ هر چه بیشتر ایدئولوژی‌های افراطی حاکم بر دولت‌های کنونی هند و اسرائیل عنوان می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47279

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!