10
تقویم ادیان؛

26بهمن؛ روز نیروانا

  • کد خبر : 27355
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
26بهمن؛ روز نیروانا
کلمه نیروانا به معنی «خاموش شدن» است، مانند آتش شعله ی شمع، مهم است که درک کنیم که مردم هند باستان آتش را بعنوان فضایی که به وسیله سوخت به دام افتاده اند، در نظر گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، واژه نیروانا به معنای خاموش کردن است، مثل خاموش کردن شعله یک شمع، برخی مدارس بودایی، نیروانا را یک حالت لذت یا آرامش معرفی می‌کنند که ممکن است در زندگی آزموده شود یا با مرگ حاصل گردد. از آموزه‌های بودا آن است که نیروانا بالاتر از تصورات بشری بوده تفکر در مورد چیستی آن کاری عبث و بی‌فایده است. این عید بودایی در بزرگداشت مرگ بودا برگزار می‌شود که به روز نیروانا نیز مشهور است. برخی از بودایی‌ها این روز را در تاریخ پانزدهم فوریه پاس می‌دارند. بودایی‌ها روز مرگ بودا را گرامی می‌دارند چرا که معتقدند بودا به جهت روشن‌بینی‌اش از رنج‌ها و آلام بشری رهایی یافت. بودا زمانی که چهلمین سال تعلیم بعد از روشن‌بینی خود را سپری می‌کرد، در سن هشتاد سالگی درگذشت. او در حال مراقبه و پس از دست یافتن به نیروانا یعنی رهایی از چرخه مرگ و تولد دوباره از دنیا رفت.

درباره نیروانا

کلمه نیروانا به معنی «خاموش شدن» است، مانند آتش شعله ی شمع، مهم است که درک کنیم که مردم هند باستان آتش را بعنوان فضایی که به وسیله سوخت به دام افتاده اند، در نظر گرفته اند. برخی از مدارس بودایی، نیروانا را به مثابه حالت سعادت یا صلح توضیح می دهند، و این وضعیت ممکن است در زندگی تجربه شود، یا ممکن است به مرگ وارد شود. بودا تعلیم داد که نیروانا فراتر از تخیل انسان بود و بنابراین گمانه زنی ها در مورد چیزی که نیروانا است، احمقانه است. در بسیاری از مدارس بودایی، اعتقاد بر این است که تحقق روشنگری باعث می شود افراد زنده به یک نوع نیروانا جزئی یا «نیروانا با رقیبان» وارد شوند. کلمه parinirvana اشاره به نیروانا کامل یا نهایی در مرگ است.

بر اساس آموزه‌های بودایی، نیروانا در صورت رها کردن ذهن از هرگونه رنج و آرزو و نیاز محقق می‌شود. در روز نیروانا، بوداییان با برپایی مراسم مراقبه، یا زیارت معابد بودایی بر اهمیت دست یابی به نیروانا تاکید میکنند و راه بودا را گرامی می‌دارند. با این حال این روز به شیوه‌های مختلفی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. برخی از بوداییان با خواندن متون مقدس پارانیروانا سوترا که به شرح روز آخر زندگی بودا اختصاص دارد این روز را جشن می‌گیرند. برخی دیگر به تنهایی به مراقبه می‌نشینند و برخی دیگر در قالب جمعیت‌های متشکل این روز را در معابد برگزار می‌کنند.

آنها با تهیه غذا و خوراکیهای مخصوص و نیز با به همراه آوردن هدایایی مانند لباس و وجه نقد و وسایل خانگی و هدیه به معابد این روز را جشن می‌گیرند. روز نیروانا مهمترین روز در میان مناسبت‌های دینی بوداییان است. اهمیت این روز به این خاطر است که بوداییان در این روز موظفند به مرگ خویشتن فکر کنند و همچنین برای عزیزان و نزدیکانی که به تازگی از این جهان رفته‌اند دعای خیر بخوانند تا روحشان از چرخه تناسخ نجات یابد. بوداییان در این روز ا»وزه های بودا مبنی بر موقت بودن جهان را به خاطر می آورند و بر این دقیقه تامل میکنند که هیچ چیز در این جهان ثابت نمی ماند. در این روز برای روح درگذشتگان مراسم مراقبه برگزار میشود و به این طریق زندگان به حمایت معنوی از ارواح مردگان می‌پردازند.

مرگ بودا

بودا در سن 80 سالگی – احتمالا مسمومیت غذایی – در شرکت راهبانهایش فوت کرد. همانطور که در Parinibbana Sutta از Pali Sutta-pitaka ثبت شده بود، بودا می دانست که زندگی او پایان یافته است و او راهبان خود را اطمینان داد که هیچ تدبیر معنوی را از آنها نپرسیده است، او از آنها خواست تا آموزه های خود را حفظ کنند تا بتوانند در طول سال ها به مردم کمک کنند. در نهایت او گفت: «همه موارد مشروط به فساد می انجامد، تلاش برای آزادی خود با سرسختی» این آخرین کلمات او بود.

مشاهده روز Nirvana

همانطور که انتظار می رود، مشاهدات روز Nirvana تمایل به رسالتی دارند. این یک روز برای مراقبه و یا خواندن Parinibanna Sutta است. به طور خاص، آن زمان برای تفکر در مورد مرگ و بی نظمی است.

روز نیوراوان نیز یک روز سنتی برای زیارت است، اعتقاد بر این است که بودا در نزدیکی یک شهر به نام Kushinagar، واقع در ایالت اوتار پرادش در هند واقع شده است، Kushinagar مقصد مهمی در روز نیروانا است. زائران ممکن است تعدادی از مقبره ها و معابد را در Kushinagar از جمله:

استاپا و معبد نیروانا؛ استاپا جایی است که خاکستر بودا را به خاک سپرده است. این ساختار همچنین شامل یک مجسمه محبوب استوار بودا، تصویری از بودا در حال مرگ است.

معبد وات تایلندی. این یکی از زیبا ترین معابد در Kushinagar است. این معبد به طور رسمی معبد Wat Thai Kushinara Chalermaraj نامیده می شود، و با کمک اهالی تایلندی بودایی ها ساخته شد و در سال 2001 به عموم مردم باز گردید.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!